Gå til innhold

Bråkete vifte til PS3

Patrick123

Anbefalte innlegg

Jeg har min PS3 (den gamle typen på størrelse med en Jeep) stående i stua som normalt holder 18-19 grader, aldri over 22. Den står i en av hyllene i tv-bordet mitt, det er ca. 10cm klarning på begge sidene, bakenden av skapet er åpen og fra PS3'en og til veggen er det rundt en halv meter, likevel tar det ikke lang tid før den blir så varm at viften begynner å gå skikkelig. Dette har tidligere kun skjedd på GTA og L.A. Noire, spill som muligens trenger litt mer maskinkraft, men i det siste har det begynt å skje på FIFA også.

Er det virkelig ikke mulig å ha PS3 i et helt vanlig tv-bord i et rom med under 20 grader uten at den blir overopphetet eller er det noe rart her?

PS: Er det noen som har noen gode råd for å få bort mulig støv fra vifta? Kan man skru av bakenden uten å måtte ha fagbrev som elektriker og ingeniør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har min PS3 (den gamle typen på størrelse med en Jeep) stående i stua som normalt holder 18-19 grader, aldri over 22. Den står i en av hyllene i tv-bordet mitt, det er ca. 10cm klarning på begge sidene, bakenden av skapet er åpen og fra PS3'en og til veggen er det rundt en halv meter, likevel tar det ikke lang tid før den blir så varm at viften begynner å gå skikkelig. Dette har tidligere kun skjedd på GTA og L.A. Noire, spill som muligens trenger litt mer maskinkraft, men i det siste har det begynt å skje på FIFA også.

Er det virkelig ikke mulig å ha PS3 i et helt vanlig tv-bord i et rom med under 20 grader uten at den blir overopphetet eller er det noe rart her?

PS: Er det noen som har noen gode råd for å få bort mulig støv fra vifta? Kan man skru av bakenden uten å måtte ha fagbrev som elektriker og ingeniør?

http://www.llamma.com/PS3/repair/PS3_disassembly_tutorial.htm

Husk å kjøpe inn en god kjølepasta som kan erstatte den som Ps3'en har , du kan også velge å kjøpe en tilsvarende stillegående vifte som gir bedre luftflyt og støyer mindre.

Lenke til kommentar

Okei, har sett igjennom den linken og jeg vil bare gjøre to ting klinkende klare:

- 1. Ikke pokker om jeg går gjennom alt det kun for å komme ned til selve vifta!

- 2. Kjølepasta?

EDIT: Jeg har hørt om en såkalt "fan test" hvor du skrur av PS3'en og holder nede eject-knappen når du slår den på igjen. Dette vil få viften til å blåse ut støv, tydeligvis. Er dette en god måte å gjøre det på?

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Det funker ikke på alle Ps3'ene.

Dessverre så får man ikke ut alt støvet selv om man støvsuger eller blåser med trykkluft , tro meg jeg har prøvd.

Har selv åpnet min ps3 , demontert alle delene og hatt på ny kjølepasta og byttet ut 15fans vifta med en 19fans vifte : resultatet ble et helt stillegående ps3 system.

Lenke til kommentar

Dessverre så får man ikke ut alt støvet selv om man støvsuger eller blåser med trykkluft , tro meg jeg har prøvd.

Har selv åpnet min ps3 , demontert alle delene og hatt på ny kjølepasta og byttet ut 15fans vifta med en 19fans vifte : resultatet ble et helt stillegående ps3 system.

Har selv en ps3 60 gig. Og den bråker noe vanvittig for tiden. Like høyt som en håndstøvsuger! Hører den over hele huset :-( Den er faktisk heller ikke så gammel. Fikk den som erstatningsmaskin fra nordisk film for ca 1 år siden da laseren gikk på den gamle. Har kjørt igjennom trykkluft på boks alle veier i PS3'en uten at det har hjulpet nevneverdig på støyen.

Lurer derfor VELDIG på å bytte vifte som du nevner her. Har da litt erfaring med å skru på servere og PC'er. Hva er den mest kritiske punktet i demontering og montering av PS3'en igjen? Hvor kjøpte du vifta og hva betalte du for den? Slik som der er nå kan man rett og slett ikke bruke PS3'en hjemme hos oss på grunn av en vanvittig WOOOOOSSSSHHHHHHH-lyd. HØYT! er det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjorde dette i dag. la på litt artic silver, artigst av allt er at jeg endte opp med 4-5 skruer til overs, men det funker fint :) fikk bare prøvd litt før jobb, men virker som om den går på ett gir lavere. jeg fjernet også plastrillene slik at det er fri luftflyt ut.

synest du den nye viften er bedre/ stillere ???

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...