Gå til innhold

Bør jeg gå for R1 eller S1 matte?

cenenzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan jeg ser denne saken:

Jeg er i helt lik situasjon som deg! Fikk 3 som standpunkt i 1T og nå går jeg R1, siden jeg trenger R1+R2 for NTNU. Jeg forstår matte og syns det er gøy.. grunnen til at jeg fikk 3er i T-matte, er fordi jeg hadde først 1P, men det var forferdelig enkelt! Så 1 måned før tentamen i 1T byttet jeg fra 1P til 1T, og måtte ta igjen halvårs-stoff i løpet av en måned (gikk dårlig). Men jobbet jevnt og klarte en 3`er som standpunkt.

Tilbake til saken:

Nå har jeg valgt R1 og til nå syns jeg det er helt okei. MEN, det krever tid! Om du er villig til å putte tid inn i leksene, så vil jeg iallfall anbefale R1, for da kan du jo komme på en god vei.. Når jeg mener putte tid, så virkelig putte tid(satt 4 timer med matte lekser på mandag)

Vennene mine som har valgt S1 nå sier at det er helt likt som 1T.. Ifølge læreren så er det kanskje 5-7 nye temaer i S1, ellers helt likt som 1T. Akkurat som ungdomsskolen og 1P...

Lenke til kommentar

Går selv S1 nå, og gikk 1T i fjor. Hadde da 4 i standpunkt (5 på eksamen, ga litt faen i timen :whistle: ) og synes at S1 matten er kjempe enkel nå! Blir som barneskolematte for meg. Er selvsagt noe for hver enkelt, men S-matte får bare opp noen få nye ting - noe som gjør at tidligere 1T elever vil få det mye enklere og kan bruke tidig på andre fag :)

Lenke til kommentar

Mitt tips er å tenke langsiktig! Hva skal dere gjøre etter VGS? Vil dere søke inn på utdannelser som krever R1/R2 matte, så sparer dere mye tid og slit hvis dere har et solid grunnlag fra videregående.

Jeg skulle ønske at jeg hadde gjort en bedre innsats på VGS. Nå sitter jeg her og pløyer gjennom hele videregående pensumet (R1/R2) på 2uker, før vi starter på universitetsmatten (kalkulus, math111) neste uke.

Lenke til kommentar

Som de andre sier: Tenk langsiktig! Som jeg har hørt så trenger bare Ingeniører R2 matte... Om du ikke har tenkt å bli ingeniør så er det ikke vits å ta R1 for å si det sånn(vis du ikke vil slippe matte 3.året)

Men ja, S1+S2 er R1, men det er ikke helt det samme, siden R1 bygger videre fra 1T og mye dypere, mens S1 er det samme som 1T og så bygges det litt på S2...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei cenenzo.

Jeg hadde R1 og R2 matte 2 år siden på forkurs for ingeniør og maritim utdanning (Går nå på høgskole 1 året bygg ingeniør). Faget krever mye arbeid og selvdisiplin. F.eks må du ofte prioritere matte forann fritid,fest++.

Jeg har ingen kunnskap om S- og P-matte, men på R1/R2 matte får du totalt 18 kapitler(ifølge forkurs boken). R1 matte er enklere enn R2 matte. Av min egen erfaring vil jeg si at "bestemte/ubestemte integraler", "sannsynlighetsregning", "grenseverdier og asymptoter" og "Derivasjon" er de vanskeligste temaene, resten er ganske greit. Ta hensyn at R1/R2 matte er vanskelig, men IKKE umulig!

Noen viktige tips: Møt opp i alle timene og gjør LEKSENE(Du vil raskt henge etter viss ikke)!!! Ut ifra ca 30 studenter fra forkurs klassen min, var det bare 12-14 som bestod:O

Ellers tenkte jeg å si litt hvordan matten er på 1 år bygg ingeniør linja. Første semester bruker vi boken "Matematiske metoder 1", andre semester skal vi bruke "Matematiske metoder 2". Innholdet i bøkene bygger seg videre fra R2. Temaene er funksjonslære, derivasjon, integrasjon og differensiallikninger. Personlig synes jeg at dette er vanskelig, men igjen ikke umulig;)

Dette er kanskje tunge fakta, men jeg vil helst være ærlig mot deg. Nå vet du i hvert fall hva som venter. Liten trøst, jeg var ikke noe særlig flink på matte før R1/R2(hadde 3/4 på ungdomskolen og vgs) :p

Lykke til videre!

Albe123

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...