Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varebil 60k

Balthier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må du vel svare på hvilken størrelse du er ute etter. I tillegg ville det vært greit å vite hva du skal bruke bilen til. Jeg kjører mye varebil på jobb, og bilene jeg foretrekker på jobb er ikke nødvendigvis de jeg ville hatt for privat bruk.

For eksempel Toyota Dyna er helt genial til det jeg bruker den til på jobb, men den kommer veldig dårlig ut som en privatbil. Den har null komfort, er ekstremt trang inni (må omtrent åpne vinduet om du skal ha plass til albuen når du svinger, og er du over 180 kommer du konstant til å komme borti både blinklys og visker-hendel med knærne), mangler oppbevaringsplass til småsaker og den er alt for lett på ræven om du ikke har noe på planet. Fordelene er lastekapasitet i forhold til størrelse, fremkommelighet (jeg vet ikke om en smidigere bil, snur på en 5-øring og er smal nok til å komme til de trangeste plasser), den er oversiktlig med gode speil i tillegg til at den er robust; tåler en del mishandling før den sviker.

Nå går jeg ut i fra du ikke var på jakt etter en bil med plan, dette var kun et eksempel på at bruk er veldig avgjørende for valget.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Transporter er nok den bilen de fleste på jobben min foretrekker, selv har jeg ikke mye til overs for de.

Det er vanskelig å forklare, men det er ett eller annet med girkasse og motor jeg ikke liker, de krever mye giring og effekten er ikke der når jeg trenger den. Dette kan ha en sammenheng med at de fleste vi har er utstyrt med minste dieselmotoren (går jeg ut i fra, noe mindre ville vært krimminelt). I tillegg er ikke svingradiusen noe særlig å skryte av. Et annet problem er forhjulsdriften, savner grep når bilen er fullastet.

Uten om dette er dette er det gode biler. De ligger godt på veien, og har en grei komfort, hvis du ser bort i fra støy, det bråker en del.

De fleste Transporterne vi har er, som sagt, av billigste sort og med liten motor, det kan godt være jeg hadde likt de litt mer påkostede utgavene bedre. Vi har en av forige generasjon (T4), som også har større motor, den liker jeg faktisk mye bedre enn de nye. Og med tanke på prisklassen din er det vel gjerne det du får råd til.

Og igjen, de er godt likt blant de fleste andre på jobben, mulig jeg er sær. Rådet mitt er; prøvekjør.

Edit: kvaliteten er det vanskelig å si noe om, da vi mishandler bilene på det groveste, noe som fører til at de tilbringer en del tid på verksted. Den fra forige generasjon jeg nevnte har uansett begynt å nærme seg 800 000 km, og det må jo sies å være bra.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Første du bør tenke på er hvor stor bil du ønsker. Kanskje klarer det seg med Connect, eller kanskje en Partner? Du får en bedre bil for pengene dess mindre bil du kjøper, og du får mindre utgifter på diesel. Husk at bruker bilen 1dl/10km mindre så sparer du 1300kr pr 10000km!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...