Gå til innhold

Er ikke liv viktigere ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett insekts hjerne er så simpel at de reagerer kun på omgivelsene sine. De har lite til null følelser. De følger kun instinkt (nå er jo følelser bare instinkt, men se vekk ifra det akkurat nå).

Dette gjelder også de fleste patterdyr. Fugler, mus, rotter osv. har ikke egenskapen til å oppfatte de samme følelsene som oss. Noen av de få dyrene som forstår hva som virkelig skjer rundt dem er katter, hunder, delfiner og visse type hvaler.

Jeg kan forestille meg at en plante har veldig lik adferd, den reagerer på omgivelsene akkurat som ett insekt. Ett insekt vil reagere hvis en fot er på vei til å skvise insektet. En plante reagerer hvis den også er på vei til å dø.

Hvis man da må kaste ut en bille, flue osv. uten å drepe dem fordi man er vegetarianer, hvorfor er det da greit å drepe en plante?

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det du sier er at pattedyr ikke har følelser. Dette er holdninger som ble motbevist for mange mange år siden.

Tilbake til steinalderen.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Idiotisk at man skal sidestille planter med pattedyr.

Nei ikke jeg heller, så slutt å mas om gresset.

Nå var det ikke deg jeg stilte spørsmålet til.

Det du sier er at pattedyr ikke har følelser. Dette er holdninger som ble motbevist for mange mange år siden.

Tilbake til steinalderen.

Hvor har jeg sagt og ment det?

Kaymerah sa det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ett insekts hjerne er så simpel at de reagerer kun på omgivelsene sine. De har lite til null følelser. De følger kun instinkt (nå er jo følelser bare instinkt, men se vekk ifra det akkurat nå).

Dette gjelder også de fleste patterdyr. Fugler, mus, rotter osv. har ikke egenskapen til å oppfatte de samme følelsene som oss. Noen av de få dyrene som forstår hva som virkelig skjer rundt dem er katter, hunder, delfiner og visse type hvaler.

Jeg kan forestille meg at en plante har veldig lik adferd, den reagerer på omgivelsene akkurat som ett insekt. Ett insekt vil reagere hvis en fot er på vei til å skvise insektet. En plante reagerer hvis den også er på vei til å dø.

Hvis man da må kaste ut en bille, flue osv. uten å drepe dem fordi man er vegetarianer, hvorfor er det da greit å drepe en plante?

Lenke til kommentar

Den over deg var ikke til deg, men ok. Kan du forklare hva du mener da?

Oh, sorry. Da må det ha kommmet ett innlegg på forrige side jeg ikke fikk med meg. :)

Det jeg mener et at en hjerne gjør ikke noe annet enn å reagere på omgivelsene sine, og følge instinkter (man kan se på det som en programmering). Alle følelser osv. er kun ett resultat av instinkter. Når en hjerne blir så simpel som en mus sin hjerne, så er det ikke særlig mye følelser med i bildet lengre. Ja, de finnes, men de er ikke særlig nyanserte eller definerte. Det er mange følelser vi mennesker får under en situasjon, som en mus oppfatter som feks. redsel. De forstår ikke omgivelsene noe særlig godt, de følger kun instinkter.

Mennesker følger også instinkter, men vi er mye mer komplekse.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er jo vel nettopp det som er poenget. :dontgetit: Synes alikevel du er alt for rask til å klassifisere de forskjellige artene. Rotter f.eks svært sosiale og intelligente dyr.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg oppfattet det sånn at du sammenlignet pattedyr med innsekter, som du igjen sammenligner med planter. Hvis ikke det var meningen din så ok.

Lenke til kommentar
Blei vegetarianer når eg var 9 ! Tenk sjøl koffor eg blei det ! Drit lei ta og forklare

Jeg tror det er fordi du syns synd på dyrene?

Du vet at planter også har reaksjoner og lever - akkurat som et dyr/menneske? De har til og med målt reaksjon fra planter når man nærmer seg med saksa.

Så hvis det er for at man ikke skal ta livet av levende ting, så kan man jo ikke spise planter heller, så nei, jeg skjønner ikke, derfor jeg spør.

Hadde vært kos med kilder på dette. Ettersom en plante ikke vet hva en saks er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...