Gå til innhold

[Løst] Wordpress, domeneshop, MySQL - Hva gjør jeg?

havardro

Anbefalte innlegg

Nå står jeg bom fast. Jeg skal opprette en nettavis/blogg med Wordpress. Jeg har domene og serverplass hos domeneshop.no. Her har jeg også fått en MySQL-database.

Spørsmålet er enkelt: Hvordan får jeg dette til å fungere? Jeg har tydeligvis alt, men vet ikke hvordan jeg kan sette det sammen og få en fungerende side.

Jeg har forsøkt å laste opp de filene jeg lastet ned fra WordPress.org på ftp-serveren min, men ingenting skjer. Jeg klarer rett og slett ikke å finne ut hvordan denne MySQL-databasen skal flettes inn i det hele.

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg har lest 100 forskjellige. Jeg prøvde nå å laste opp Wordpress-filene i en mappe på serveren jeg kalte "public_html", sånn som det står i den guiden. Når jeg nå skriver inn adressen står det bare "Her kommer www.(mitt domene).no" - Altså bare en standardmelding fra Domeneshop.

Lenke til kommentar

Heisann!

Slett index.html eller index.php som ligger i mappen fra før av. Deretter laster du opp alle filene fra Wordpress mappen på din datamaskin opp til public_html.

Har du flere spørsmål, bare å spørre ;-)

Lenke til kommentar

ligger wp-content og wp-admin mappene rett i public_html, eller har du først en undermappe som heter wordpress?

Har du opprettet en brukerkonto til mysql databasen og gitt den dbo rettigheter?

Jeg har både forsøkt å ha den rett i public mappa og lagt den i undermappe. For øyeblikket ligger den i en undermappe. Hva er best?

Jeg har opprettet brukerkonto til MySQL, men hva er dbo-rettigheter? Hva må jeg gjøre med denne databasen for å koble den opp mot Wordpress?

Slett index.html eller index.php som ligger i mappen fra før av. Deretter laster du opp alle filene fra Wordpress mappen på din datamaskin opp til public_html.

Det ligger ingen index.html elller .php i publicmappen fra før. Den mappen måtte jeg lage fordi det sto på en guide, så den var tom da jeg begynte å legge inn filene fra Wordpress.

Lenke til kommentar

Om public_html er opprettet av deg, men websiden din nå viser default siden til domeneshop så betyr det da at det ikke er public_html som er "home" for webhotellet ditt.

Har du en public_www mappe muligens?

Beste er om du legger wordpress mappene rett på toppnivå, ikke i undermappe, legger du det i undermappe må man skrive www.domenetditt.no/undermappe/ for å komme til wordpress.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp sjekket mappestruktuen på en nettside hostet hos domeneshop, der har jeg på rot en mappe som heter www, dette er "home" for webserveren, og putter du en index.php/html her så vil denne vises på www.dittdomene.com

På denne siden er det også installert wordpress, det ligger installert rett i www mappen.

Det du må finne ut av er hvor index.html filen din ligger. Deretter legge wordpress installasjonen i samme mappe.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, jeg begynner å skjønne mer, men er enda ikke helt i mål ;)

Nå lagde jeg en mappe som het www og la alle filene (inkludert index.php) i denne mappen. Men det funket heller ikke. Skriver jeg inn adressen står det fremdeles at det er parkert hos domeneshop.

De mappene som lå på serveren første gang jeg logget på ble ved et uhell slettet, så hele serveren var tom. Det er derfor jeg forsøker å lage disse "www", "public_html", osv selv. Men det ser ikke ut til å fungere.

Finnes det noen måte å gjenopprette serveren slik den var før jeg slettet de mappene som lå inne der fra starten av?

Edit: Nå har jeg lest en del på FAQ på Domeneshop.no. Det står, som semtex nevnte, at katalogen er «www». Dersom man har slettet den skal man bare lage en ny "katalog". Jeg prøver det, ser ut til å fungere :)

Edit2: Jessda, der funka det! Slettet alt igjen, laget en ny www-mappeo og la filene rett inn. Takk for alle som har svart og hjulpet meg :)

Endret av havardro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...