Gå til innhold

Problemer med kontaktor på transportbånd


Anbefalte innlegg

Har et transportbånd som ikke funker som det skal. Det har 3 knapper, 1 knapp for 2 forskjellige retninger, og en stoppknapp. Start den ene veien funker som det skal, og stoppknappen, men den andre startknappen funker ikke. Kontaktoren slår ikke inn, men når jeg manuelt gjør jobben til kontaktoren, altså trykker på den der bevegelige delen slik at den slår inn, da går båndet. Det er mao bare magneten(?) som ikke funker. Noen tips til hva som kan være problemet?

 

Her er skjema. Er kontaktoren rett overfor stoppknappen som ikke funker.

skjema.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har to knapper (i tillegg til reset/stop). For å forklare problemet på en forståelig måte så kan du ikke referere til knappene som "den ene", "den andre" etc. Da blir det bare tull og vas.

 

Kall det for T1 og T2 eller tilsvarende (husker ikke reglene for navngiving/nummerering av brytere nå da det er en stund siden jeg drev med slike ting) og spesifiser hvem av dem som er høyre og venstre (på skjemaet).

Det aller beste er å skrive ID på bryterne på skjemaet FØR du laster det opp på forumet.

Lenke til kommentar

Når du manuelt aktiverer kontaktoren og slipper igjen, fortsetter da transportbåndet å gå eller stopper det med en gang?

- Hvis det stopper: Kontaktoren er defekt.

- Hvis det fortsetter å gå: Knappen for å aktivere i denne retningen er defekt.

 

Sjekk dog først at du ikke har noen løse ledninger eller dårlig kontakt (irr).

Endret av janleithe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sjekket ledninger og sånt, og det så greit ut. Ingen av de som var løse, i allefall.

 

Båndet slutter å gå når jeg slipper. Da må jeg vel stikke på Elfa og kjøpe en kontaktor som passer.. Vet du forresten hva slags defekt det kan være, eller er det sånt som er umulig å svare på uten å ha sett på saken? Asså, in keis det er mulig å fikse uten å måtte kjøpe ny kontaktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...