Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kutting ?

SophiaAustinI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler at jeg må forsvare bipolaritet litt her! Man blir ikke automatisk gal fordi man har lidelsen, men man er ofte mer følsom i de depressive periodene. Det som kjennetegner en manisk depressiv er at han/hun kan gå fra et stadie av ekstase til et stadie av skyldfølelse og depresjon. Man skifter ei humøret helt plutselig, det går kanskje noen dager, eller at man har de depressive periodene om natten, mens man er manisk om dagen.

Jeg har ingen diagnose som bipolar, men jeg har en kraftig mistanke om at jeg "lider" av Cyklotymi. Jeg har heller ingen episoder med selvskading.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Føler at jeg må forsvare bipolaritet litt her! Man blir ikke automatisk gal fordi man har lidelsen, men man er ofte mer følsom i de depressive periodene. Det som kjennetegner en manisk depressiv er at han/hun kan gå fra et stadie av ekstase til et stadie av skyldfølelse og depresjon. Man skifter ei humøret helt plutselig, det går kanskje noen dager, eller at man har de depressive periodene om natten, mens man er manisk om dagen.

Jeg har ingen diagnose som bipolar, men jeg har en kraftig mistanke om at jeg "lider" av Cyklotymi. Jeg har heller ingen episoder med selvskading.

;]] Bra at du veit nokke :] !

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt tips til deg er å få hjelp med sykdommen din, profesjonelt om nødvendig – dette er dåg veldig vanskelig. Med mindre du har opplevd noe ordtenlig traumatisk (død i familien, voldtekt osv) må du nok regne med en laaang ventetid, eller en middelmodig ungdoms ”Psykolog”, eventuelt kan du prøve å snakke med en prest eller lignende. Ellers så ville jeg bare tatt meg litt i nakken om jeg var deg, prøv å tenke posetiv, vær positiv rundt gutta og få dem til å le, så skal du nok se at de ikke trekker seg unna. Det hjelper ikke å skylde på andre over ting som har skjedd i livet og at ting har blitt ræva, du har faktisk den superevnen til å styre din egen fremtid. Vil du bli lykkelig og glad, eller ende opp i grøfta? Ditt valg! Ta tak i balla(Eller hva enn jenter har der nede) og fly opp til himmelen! yEah.

Skal ikke si noe sikkert, men tror det er litt lettere å få hjelp om en har fått diagnosert bipolar lidelse (da bør en egentlig holde regelmessig kontakt med helsevesenet). Når jeg blei henvist til psykolog selv pga. depresjon og angst, var det vel snakk om en måned eller to før jeg kom inn.

Eks-kjæresten min hadde bipolar lidelse. De krevde nok en del ekstra av begge parter, men det går fint an å ha et forhold selv om en er bipolar. Det jeg dog opplevde var at hun hadde lett for å føle at hun var en stor byrde for meg, selv om jeg ikke følte det slik. Som en nevnte tidligere, er det jo viktig at en faktisk kan være likeverdige, og passe på hverandre.

Som gavekort skriver, så er en ikke automatisk gal om en har bipolar lidelse. Periodene varer vanligvis ganske lenge, gjerne måneder, og iflg. wikipedia er det i gjennomsnitt rundt en periode annenhvert år. (Dog noen har det en kaller rapid cycling der forandringene kommer en del oftere.) Det varierer fra person hvordan lidelsen utspiller seg også, noen får kraftige maniske episoder, mens andre hovedsakelig får depressive episoder og noen episoder med hypomani. (Hypomani er en mild form for mani.) Det er også mulig å være manisk og deprimert samtidig. I en periode, enten en er deprimert eller manisk, blir en lett ganske følsom.

Det er viktig å huske at dette er en lidelse, ingen velger å være slik. Det kan få folk til å gjøre ting de egentlig ikke mener, en må alltid ha det i bakhodet om en prater med en som er bipolar. Opplevde det selv med eksen en del ganger, at hun plutselig blei irritert, eller satt ut, av småting, uten å egentlig mene det. Det tok litt tid før jeg klarte å håndtere det.

Medisiner, samt livsstilsendringer kan redusere symptomene ganske mye om en går inn for å jobbe med det.

Lenke til kommentar

Jeg er gutt. Hadde jeg sett ei jente med kutt på armene ville jeg snarest ha tatt kontakt med henne og prøve å hjelpe henne. Synes veldig synd på jenter som kutter seg og vil mer en gjerne hjelpe dem til et bedre liv.

Postet av anonym: 3d5fc15e6e311e61860dcba7de50d789

>:I Vil jenta prate med noen så finner hun seg heller pyscholog ! Ikkje kjæreste

Lenke til kommentar

Der er problemet ditt TS. Hvis dama kutter seg, og har problemer hun ikke vil snakke om hadde det ALDRI funka.

Da skjønner jeg egentlig ikke hva du leter etter i en gutt? Hvis man ikke kan snakke sammen, hva gjenstår da ?

;]] SEX du burde vite at fleste Bipolare har veldig ofte høg sex lyst . Eg he enorm ! - normal prating og rett og slett ha det gøyt ! Liker du at dine forhold er bare depresive ?

Lenke til kommentar

Bare sex kalles friends with benefits. Hvis jeg leiter etter et forhold er det ikke bare for sex. Det må kunne føres samtaler. Og forholdet er depressivt uten samtaler, samtaler er for å fjerne det depressive

Gud ..... Nesten som og prate med ein murvegg . Trenger no ikkje og prate om problemer heile tida !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...