Gå til innhold

[Løst] i5 2500K @ 5GHz!

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd meg litt på OC ved å se på videoer osv.

Hadde først på 4,6 GHz da den lo fint stabilt på 1.340 Voltage med Max 70 grader under Stresstest på max :p

Har nå prøvd 5GHz og når jeg nå kjørte stresstest med Prime95 og så temps på speedfan, så så jeg at MAX tempen var 80 grader. Er dette mye?

brukte denne testen på Prime95: Blend (test some of everything, lots of RAM tested)

Har V.core på 1.460 under 5GHz.

Bruker Noctua DH 14 som kjøler.

Er dette for høy tempratur under full load?

Er det noe dere syns jeg bør fikse? :p

Hovedkort: asus p8z68-v pro

MAX TEMP: 80 grader @ 5 Ghz

IDLE: 30-40 grader.

forkjellig fra core til core :]

Endret av David_T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

80 celcius er "høyt", men ikke så høyt at det er noe problem i seg selv så lenge CPUen er stabil ved maks load. Man kan vel nesten ikke forvente noen lavere temperatur på 5Ghz og slik spenning selv med en slik flott kjøler. TJ-max for 2500K og andre CPUer i serien er 100celcius om jeg husker riktig. Altså er du enda 20 celcius unna det Intel spesifiserer som maks temperatur for at CPUen skal fungere riktig. Det er høyt - men ikke noe problem egentlig. Varme i seg selv gjør ingen signifikant skade i seg selv, ihvertfall når det er under TJ-max.

Spenningen din er høy - men det må du vel ha for å nå 5Ghz også. Det er dog fremdeles vel innenfor det Intel spesifiserer som sin maksimale spenning som ligger innenfor spesifikasjonene av prosessoren - 1,52V:

http://www.overclock.net/attachments/intel-cpus/190182d1295040121-2500k-max-voltage-temp-safe-24-sb-voltage-spec.jpg

Noe redusert levetid blir det nok å kjøre på dette 24/7, men når det er innenfor specs så bør prosessoren da fremdeles fortsette å fungere så lenge at innen den evt. ryker så har du allerede byttet hardware mange mange ganger uansett. En CPU uten produksjonssvakhet vil fort leve lengre enn du gjør - selv med litt mer spenning på seg ;)

Så lenge dette oppsettet er stabilt så ser jeg ingen store problemer med det. Jeg vil selvfølgleig annbefale at du bruker PWM-basert variabel kjøling om du ikke allerede gjør det - ellers blir det mye unødvendig bråk når maskinen idler. Denne maskinen vil jo (pga. superb powergating i CPUen) kunne gå fra å bruke bare noen få watt på idle - opp til å bruke sikkert nærmere 150-200watt (guesstimate, ikke faktisk utregnet) i full quad-load.

Grattis på god overklokk forøvrig :) Dette er hvorfor jeg elsker 2500K ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...