LarZen Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Har en SSD som OS ligger på, står at det er 58.9GB ledig av 111GB. Men når jeg går inn på disken og velger alle mappene så står det at det er 21,1GB...hvor er dem resterende 31GB hen tro? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Det er skjulte filer som windows bruker som kan ta opp ekstra plass. Pagefile.sys og hiberfil.sys tar mye plass. Endret 26. august 2011 av Mechablast Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Det er noen type temp filer det går jeg utifra? Noen måte å slette dem på om det i det hele tatt er noe vits eller lurt? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hiberfil.sys kan du fjerne ganske enkelt, den er skjult fordi det er en systemfil men ligger rett under C:\. Go to Start menu, type “cmd” open up command prompt Type “powercfg.exe -h off” [make sure you are an Administrator] ENTER Type “exit” ENTER Start maskinen på nytt, vips den er borte. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 skjulte systemfiler regnes aldri med om man bare merker alle filene på en disk. Dog, Hiberfil.sys er en fil som autogenereres når pc'en går i dvale. Fjerner du den for godt går jeg ut ifra at du må boote clean hver gang pcen går i dvale. Det finnes to måter pcen sover på uten å skru seg av. Enten skrur den av alt unntatt RAM (sleep, PC'en trenger da bare å skru på alle komponentene igjen for å gjenta normal operasjon. Normalt "sleeper" pcen når du lukker lokket på laptoppen). Eller så går den i dvale, der den dumper all infoen fra RAM i hiberfil.sys. og skrur seg helt av. Skjer som regel når den er tom for strøm. Denne filen leses ved neste boot så systemet gjentar normal operasjon. Pagefile er overflow til RAM. Når RAM er full, brukes pagefile.sys i stedet. Denne kan flyttes til en annen disk om du plages med størrelsen, eller så kan du minske størrelsen i kontrollpanelet. Bruker du win vista, og ikke sliter med servicepack'ene, kan du gjøre disse permanente ved å kjøre /windows/system32/compcln.exe Lenke til kommentar
Nator Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Windows 7 dumper "konstant" minnet til hiberfil.sys såvidt jeg vet, derfor den kan bli veldig stor på systemer med mye RAM eller mange åpne programmer selv om du aldri setter den i dvale. Endret 26. august 2011 av Nator Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Hiberfil.sys kan du fjerne ganske enkelt, den er skjult fordi det er en systemfil men ligger rett under C:\. Go to Start menu, type “cmd” open up command prompt Type “powercfg.exe -h off” [make sure you are an Administrator] ENTER Type “exit” ENTER Start maskinen på nytt, vips den er borte. Men det er verdt å nevne selvfølgelig at om du fjerner dette så mister du muligheten til å hibernate maskinen (ikke sleep). Hibernate filen (maksimalt) like stor som mengden minne du har på maskinen, så den er ofte ganske stor. Ikke at det pleier å være et problem på dagens store disker dog... Pagefile er som det nevnes også stor og vil også ha tendens til å være større jo mer RAM du har. Å disable denne er skjeldent spesiellt lurt og vil ha en tendens til å crashe programmer med "not enough memory" beskjeder selv om du har masse RAM. Dette har ikke med at du går tom for RAM pr. se - men hvordan minne allokeres virtuellt for programmer. For å slette temp files av forskjellig sort kan du bruke CCleaner - men temp files (og temp internet files osv.) tror jeg ikke er skjulte. De vil også fylles opp igjen rimelig fort siden de tross alt brukes som cache osv. i daglig bruk så det er litt begrenset hvor mye du faktisk har å tjene på dette i det lange løp. Ikke velg å slette ting med CCleaner som du ikke er helt sikker på at du vet hva er for noe forøvrig... -Stigma Endret 26. august 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Ja, det er et godt poeng! Jeg har fjernet den fra min stasjonære sin OS disk som er på en liten SSD, har jo aldri bruk for den der uansett, men på bærbare kan det være veldig greit å beholde den... I stedet for å slå av pagefile bør man heller oppgradere disken man risikerer ellers å få en del problemer når all fysisk RAM er brukt opp, pluss lavere ytelse generelt. Temp files kan du finne (og slette) ved å åpne utforsker og skrive %temp%. Du kan også finne dem under hver enkelt brukers profil, for alle brukerne har eget temp-område. Endret 26. august 2011 av Nator Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Vell en annen "usynlig" plasspiser er Users mappa og de og Applikasjonsdata. Enkelte programmer er veldig forelsket i denne mappen og jeg har sett at flere Gigabyte kan gjemme seg bort der inne istedet for å bli lagret på en mye mer fornuftig plass. I tilegg har du temp mappen inne i Windows mappa, denne kan også vokse og en masse programmer er forelsket i denne også, og la meg si det slik... Mange programmer lager rot her, men ikke F om de rydder opp etter seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå