Gå til innhold

Spm. om lån og inntekt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går fulltidsstudium på UiO (er borteboer) og har fått innvilget vanlig beløp ~90 000 per skoleår.

Jeg jobber en del på siden og har hørt at man per kalenderår kan tjene >144 000 før stipendet uansett blir lån. Jeg har til nå iår tjent ~40 000, men fikk plutselig beskjed om at lånet inngår i denne summen? Stemmer dette? Kan jeg da isåfall kun tjene 144 K - 90 K iår? Eller blir det 144K - 45K som er den lånesummen jeg får dette kalenderåret?

Sliter litt med å finne entydig informasjon hos lånekassen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig som staselig sier over - lån er ikke med i denne beregningen.

Det som derimot er med er renteinntekter + feriepenger(!).

Forøvrig er det slik at du får omgjort 50 % av det du har tjent over grensen fra stipend til lån igjen. Dette blir gjort når skattelistene gjøres offentlig - altså 1-2 år etter at du har fått omgjort til stipend.

Som eksempel hvis grensen er 145 000 og du dette året tjener 140 000 + 20 000 i feriepenger, tot 160 000. Da vil du tape 7 500,-.

Mellom ca 145 000 og ca 180 000 vil du derfor ved 30 % skatt kun få utbetalt 20 øre pr krone du tjener.... :)

Endret av HoaXed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Renteinntekter regnes ikke med. Uansett har nok ikke flertallet av studenter problemer med for høye renteinntekter.. :p

Renteinntekter går under vanlig person inntekt og er noe du i tillegg skatter av.

MEN du har rett - Lånekassa ser bort fra kapitalinntekter...

Resten av det jeg sa er riktig da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...