Gjest Slettet-CLIWLovz Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hei! Jeg er 17 år gammel og går for øyeblikket 2 VGS på data og elektronikk. Og lurer på om hvordan jeg skal velge med tanke på neste år. Jeg har lyst til å utdanne meg som programmerer, og lurer derfor på om det er kun påbygg som er en utvei for å bli det, eller om det går an å gå i lære - og deretter ta "Y-veien" for å bli programmerer. Noen ideer på utdanningsveier for å bli programmerer? Håper på gode gode svar! Mvh DanVazz Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Det er høgskole/universitetsutdannelse du tenker på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Tenker på det ja, glemte å ta det med. Endret 26. august 2011 av Slettet-CLIWLovz Lenke til kommentar
laurell Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Dataingeniør- og Informasjonsteknologi er 2 utdanninger som er veldig like, men ingeniørutdanningen krever at du har matte og fysikk osv fra videregående, eller forkurs. Ingeniørutdanning får du litt mer matte, kjemi osv i utdanningen, mens i informasjonstek er det gjerne "bare" datafag. De tar for seg ulike former for programmering, hvor de helst er spesialisering siste året der du velger enten programmering, web eller drifting(+ andre ting). Første året er gjerne likt for alle. Bergen hvor jeg gikk tar for seg Java og C++ hovedsakelig, vet ikke hva Oslo, Trd eller de andre byene tar for seg. Det viktigste er å få en forståelse for programmering, gjør du det, så er veien kort til å lære seg andre/nye språk. Det er sikkert andre veier for programmeringsutdanning, men de kjenner jeg ikke til. Du kan prøve å lære selv, og få en jobb på den måten, men det er det veldig få som gjør(og får til). 1 Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) På universitetet kan du studere Informatikk (dvs. Computer Science på "nynorsk"). Litt om Informatikk fra no.wikipedia: De teoretiske delene av informatikk overlapper med matematikk, logikk og noe lingvistikk. De praktiske delene overlapper med forskjellige ingeniørfag som dataingeniør og elektroingeniør. I tillegg er det et visst overlapp med informasjonsvitenskap, som er et samfunnsfag til forskjell fra de øvrige (unntatt lingvistikk), som er regnet som matematisk-naturvitenskapelige fag og teknologifag. Å gå på Universitetet er veldig anderledes enn Høyskole - mye mere selvstendighet, og da passer det jo ikke nødvendigvis for alle. Ellers er det fullt mulig å bli en programmerer uten å studere/gå på skole. Men da må man få seg erfaring. Har du kontakter eller er heldig kan du få deg en jobb hvor du kan få erfaring, hvis ikke finnes det enkelte bedrifter som tar inn trainees - men det finnes ikke noe offisielt program for dette. Endret 26. august 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Jeg lærer meg selv C# for øyeblikket for å si det slik, men tenker mest på å gå universitet eller lignende. Men vet ikke om jeg skal gå lære, så forkurs til universitetet og gå universitet.. Men er litt usikker på om jeg skal gjøre det slik, eller om jeg skal gå påbygg.. Endret 26. august 2011 av Slettet-CLIWLovz Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Du kan jo hoppe rett på forkurs uten å gå i lære? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Men da må jeg vell gå påbygg før lære? Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Nei, du kan vel gå rett til påbygg også, så vidt jeg vet. Gå påbygg hvis du bare vil ha GENS, gå forkurs hvis du vil inn på en ingeniørlinje. Edit: Mulig jeg har misforstått her? Du kan vel fint gå påbygg etter læretid så vidt jeg vet, men hvis du har lyst til å begynne på universitetet eller høgskole snarest, så er det bare til å ta påbygg eller forkurs uten å gå i lære. Endret 26. august 2011 av Tekoppen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå