Gå til innhold

[Løst] ssh (eller tilsvarende) til win 2008r2

petterg

Anbefalte innlegg

Jeg har i en lenger periode brukt Unison over ssh til å synkronisere filer mellom pc/mac og linux server. Nå ønsker jeg å få til det samme med en windows 2008r2 server. Til dette ønsker jeg å kjøre ssh server på serveren.

Jeg har prøvd freesshd og copssh. Problemet er at begge har problemer med å autentisere brukere når de kjører som service. Brukere får access denied ved innlogging, uansett om man prøver med domenebruker, lokal windowsbruker eller en bruker som kun eksisterer i ssh-programmet.

freesshd kan også kjøres av en administrator som er pålogget serveren. Da fungerer innlogging, men brukere som logger på via ssh får alle rettighetene til administratoren som startet programmet. Man skulle da kanskje tro at innlogging ville virke dersom man satt servicen til å kjøre som den samme administratoren, men det gjør det ikke.

Jeg testet de to nevnte programmene fordi det etter googleresultater å dømme så ut til at de skulle virke. Men etter å ha prøvd dem ser det til at innloggingsproblemene ser ut til å være et kjent problem på 64bit os. Dog har jeg ikke funnet noen løsning på dette.

Er det noen som vet om noen måter å få til en fungerende ssh til 2008r2? Alternativt, noen andre måter å få til en tunell for unison på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dags dato har jeg ikke funnet noe annet program som klarer toveis sync av filer uten å overføre alle filer over nett for å kalkulere hvordan synkroniseringen skal gjøres. Unison er kort sagt genialt.

Siden jeg skrev denne posten, har jeg funnet en løsning - og et problem. MS har inkludert en fin liten sak som gjør at man kan kompilere unix kildekode og kjøre det på windows - i unix-lignende miljø! Det er en feature som kan slås på i alle windows nyere enn vista. Med denne påslått, har man et unixmiljø på windows som kan starte exe-filer! Og alt man legger i /etc/rc.d blir kjørende som service i windows. Featuren heter "Subsystem for UNIX-based Applications"

Problemet som dukket opp er at Unison ikke kjører på 2008r2. Den kjører dog på 2008(r1) 64bit, så jeg vil komme i mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...