Gå til innhold

En liten observasjon bare....


Anbefalte innlegg

Jeg var for inntil et par år siden ofte innom Akam, og har tidligere også vært registrert bruker her. Det var den gang veldig mange brukere, med dertil mange innlegg og tråder.

Etter at fotograferingen (ikke interessen) har hatt en liten pause på et par år, har jeg igjen muligheten til å prioritere denne hobbyen nå. Etter denne tørken begynte jeg igjen å lese div fora, deriblant Akam.

Det første som har slått meg med Akam i dagens utgave er fraværet av mange ”ringrever” som var på forumet tidligere. Hvor det tidligere var ”mange” sider med oppdaterte tråder tidligere, med mange interessante innlegg, er det i dag nesten ingen nye innlegg, samt veldig mye av det samme som går igjen (og igjen, og igjen, og igjen).

 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å registrere meg på nytt, men tenkte at dersom alle sitter som meg, og kun leser forumet uten å bidra, så kommer det til å dø ut. Jeg har ikke all verdens å bidra med, men har holdt på med foto i noen år nå, og kan sikkert bidra på min måte.

Jeg kan dog ikke tenke meg at det er årsaken til et så ”dødt” forum, at ”alle” kun leser og ”ingen” bidrar.

 

Det andre som har slått meg er at tonen er blitt hardere enn hva den var tidligere, eller husker jeg feil? Det må selvfølgelig være takhøyde for å gi kritikk, spesielt på BK, men flere av innleggene jeg leser virker mest som surmagra oppstøt.

 

Den tredje tingen som har slått meg, er hvordan (nesten) hver eneste diskusjon, ender opp med hvem som er best av Canon, Nikon, Sony, Pentax osv. (jeg beklager dypt dersom noen føler seg tråkket over at jeg evt har glemt noen ;) ). Jeg trenger på ingen måte nevne navn, de fleste ser nok hvem som er mest ivrig på å preke til massene, men de finnes i alle ”leire”.

Det er ikke rart at det ikke blir et mangfold med brukere, når det er de samme tingene som diskuteres igjen og igjen. Selv om emnetittelen sier noe annet, så dreies tråden over på hva som er best. ”Same shit, different wrapping!” hele veien.

 

Så jeg spør meg:

Er det slik at man ikke ”tør” å legge ut innlegg her, med fare for å bli nedsabla med kritikk?

Spesielt på bildekritikken er det skjedd en radikal endring, her er det jo nesten ingen som poster bilder lenger, hva kommer det av?

Er foto en hype som har dødd litt ut? Kamerasalget tyder vel på noe annet….

 

Jaja, det ble et langt innlegg dette, men det er ment som ”til ettertanke”.

Jeg kommer helt sikkert til å tråkke i salaten, å få dette innlegget slengt i trynet senere, hvor jeg påstår at MITT kameramerke er det beste, men dersom man klarer å dreie disputten vedr hvem som har den sterkeste pappaen over til noe konstruktivt, så kan det være at forumet igjen kan bli et mer attraktivt forum.

 

SÅ: Dersom noen spør om hvorfor det svir når de pisser, så er ikke svaret: stabilisering i huset, Canon 7D, kjenn på modellen, fullformat, tilbakekompatibelt osv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kikket på den nye Digit-bildekritikken, da, som nettopp er integrert med Akam-forumet?

Du logger på med email-adressen du registrerte deg på diskusjon.no med, samt diskusjon.no-passordet.

 

Det er en hel del trafikk i bildekritikken der, for å si det forsiktig.

 

Edit: Og ja - kikk i de månedlige bildetrådene! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Den tredje tingen som har slått meg, er hvordan (nesten) hver eneste diskusjon, ender opp med hvem som er best av Canon, Nikon, Sony, Pentax osv. (jeg beklager dypt dersom noen føler seg tråkket over at jeg evt har glemt noen ;) ). Jeg trenger på ingen måte nevne navn, de fleste ser nok hvem som er mest ivrig på å preke til massene, men de finnes i alle ”leire”.

Det er ikke rart at det ikke blir et mangfold med brukere, når det er de samme tingene som diskuteres igjen og igjen. Selv om emnetittelen sier noe annet, så dreies tråden over på hva som er best. ”Same shit, different wrapping!” hele veien.

 

**Snip**

 

Jaja, det ble et langt innlegg dette, men det er ment som ”til ettertanke”.

Jeg kommer helt sikkert til å tråkke i salaten, å få dette innlegget slengt i trynet senere, hvor jeg påstår at MITT kameramerke er det beste, men dersom man klarer å dreie disputten vedr hvem som har den sterkeste pappaen over til noe konstruktivt, så kan det være at forumet igjen kan bli et mer attraktivt forum.

 

Hei og velkommen tilbake..

Godt innlegg dette, du er nok inne på noen sentrale tema.

 

Et nettforum blir jo ofte definert av de mest ivrige skribentene, noen sjeler her inne legger ned et imponerende arbeide i å svare på (nesten) alle tråder. Det har mange positive sider, men også noen negative. Det kan bli litt slik at andre ikke tør å svare, eller gidder å svare fordi de regner med at de med forumdiare tar seg av det.

 

At enkelte har en tendens til å "forsvare" sitt merke er jo også ganske vanlig, ikke bare når det gjelder foto. Gjelder biler, pcer, båter, mobiler etc etc. Mulig det har noe med å rettferdiggjøre et valg eller innkjøp å gjøre, andre ganger er man jo bare overbevist om at "sitt" merke er best.

 

Når det gjelder bildekritikken er det vel som Trondster sier blitt tatt over av Digit, har tittet litt der, men for meg blir det alt for mye regler om rating, kriterier, skalaer, hvordan kritisere osv. Hva man ser i et fotografi er for meg veldig individuelt, da blir det litt feil å kritisere/berømme innenfor strenge rammer. (Men det er jo min ringe mening da)

 

Til slutt, det er mange dyktige fotografer her, tonen er rimelig vennlig og takhøyden bra. Så alt i alt er det er greit sted å fiske litt lærdom

Lenke til kommentar

Jeg er medlem av både digit.no og foto.no og har stort sett holdt meg her som en slags gylden middelvei. Diskusjonen her har alltid vært mye om tekniske ting og litt om fotografering på siden.

 

Det har vært en dreining bort fra det fotograftekniske over på merkehysteri og modelljag. Nå går det mye i å få seg nytt utstyr og mindre i å forstå og utnytte det utstyret man har. Jeg regner med at det er en del av grunnen til at en del av de gamle guruene har forsvunnet. Nå er det naturlig med frafall, det unaturlige er at det ikke dukker opp noen arvtagere.

 

Jeg vet ikke om tonen har blitt hardere, det var ganske harde tak for noen år siden også. Men jeg vil si at det er mer sleivete kommentarer med mindre faglig tyngde nå.

 

Fotokritikken har alltid slitt med at det er få som tar seg tid til å gi god kritikk. Noe som er delvis forståelig siden det er mye arbeid. Men man skal også huske på at å lære seg å tenke over innholdet i et bilde er et av de trinnene i stigen man må bestige for å bli en god fotograf. Så det er noe flere burde ta seg tid til å gjøre, i allefall en gang i uka.

 

Selv om salget av kameraer er høyt så er prosentdelen av de som som har foto som en skikkelig hobby gått betydelig ned de siste årene. De fleste kameraer blir brukt som knipsekameraer eller for å dokumentere andre hobbyer. Jeg tror det er en av grunnene til at forumet sliter litt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Har du kikket på den nye Digit-bildekritikken, da, som nettopp er integrert med Akam-forumet?

Du logger på med email-adressen du registrerte deg på diskusjon.no med, samt diskusjon.no-passordet.

 

Det er en hel del trafikk i bildekritikken der, for å si det forsiktig.

 

Edit: Og ja - kikk i de månedlige bildetrådene! :)

 

Takk for link til Digit, den var jeg ikke klar over. Mye bra å se der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...