Grogg Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Lurer på å kjøpe ny laptop da den gamle synger litt på siste verset. Den er jo snart 5 år. Jeg bruker laptopen mye, til både hverdagsting som googling, mail, Facebook, msn og Skype, men også til bilderedigering i Photoshop (har tidligere brukt CS3 men kommer kanskje til å oppdatere til nyere versjon med ny data) og spill som World of Warcraft. Jeg vil helst ha en data som takler at jeg er inne på f.eks. Skype, Google Chrome, Word og WoW samtidig uten at det begynner å hakke fælt. Budsjettet mitt er vel på rundt 7000 pluss minus tror jeg. Kom over dette tilbudet på MPX. Kan denne laptopen være god nok for meg? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=637998#extra Hva bør jeg ellers se etter? Hva er det viktige for ytelse, er det prosessor og RAM? Og i så fall, hva er minstekravene? Lenke til kommentar
darket Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hei, fint tilbud dette her, men husk at det er dårlig skjerm oppløsning hva med noe slikt som dette? http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=222427 den har full hd oppløsning, ergo litt mer chill å jobbe med Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Syns tilbudet du har trukket frem selv er et godt alternativ. Men oppløsningen blir noe lav til å jobbe veldig mye i Photoshop med, men det går (har brukt endeløst antall timer i Photoshop selv på samme oppløsning). Det at oppløsningen er ikke full HD, gir også en klar fordel når du spiller, ettersom jobben blir lettere for skjermkortet, og du greier å dra spillet enda bedre på max . For å komme med et alternativ, så kan denne være verdt å se på: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/asus-x53sj-sx509v/157014.3003/ Omtrent samme specs, men med litt mindre minne og dårligere skjermkort. Da må du nok skru ned litt på grafikken i WoW for at det skal gå knirkefritt, men til gjengjeld får du full HD og bedre arbeidsplass i Photoshop. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Takk for svar! Det er hakket viktigere for meg med god spillopplevelse enn topp utbytte av Photoshop, da jeg ikke er en avansert fotograf og sjelden jobber med bilder i veldig store oppløsninger/størrelser. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 til 7k er denne også et alternativ; http://cdon.no/elektronikk/msi_ge620dx_intel_i5-2410m_4gb_500gb_15.6_w7hp_gt555m-14837164 Greit skjermkort og fullHD skjerm. Om du vil bruke mer penger vil jeg absolutt anbefale N55SF pga fullHD MATT skjerm som er mye bedre å jobbe på i forskjellige lysforhold. Finnes i flere utgaver, syns at den som dustin har gir mest for pengene: http://www.dustinhome.no/asus-n55sf-ci7-20-8gb-750-gt555m-156-w7hp/product/5010600760 Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Forresten, jeg får litt rabatt på MPX, så det er et lite pluss om jeg ender opp med å kjøpe derifra. Men ikke et krav, hvis det er andre butikker som selger maskiner som er mye bedre for meg, og rabatten er bare på omkring 4-7%. til 7k er denne også et alternativ; http://cdon.no/elekt...gt555m-14837164 Greit skjermkort og fullHD skjerm. Om du vil bruke mer penger vil jeg absolutt anbefale N55SF pga fullHD MATT skjerm som er mye bedre å jobbe på i forskjellige lysforhold. Finnes i flere utgaver, syns at den som dustin har gir mest for pengene: http://www.dustinhom...duct/5010600760 Det kan hende at jeg kan ta meg råd til den siste du linket til der, jeg får snart vite litt mer om hvor høyt opp jeg kan gå i pris. Er det slik at den er bedre enn de andre maskinene på alle måter? Matt skjerm høres egentlig litt kjekt ut. Har glossy skjerm nå, og det er jo helt håpløst i sollys! Endret 26. august 2011 av Lotielin Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Jepp, jeg kan gå opp til omkring 8000 kr pluss/minus har jeg funnet ut Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Da ville jeg absolutt sett nærmere på Asus N55SF, driver å tester min nå og på mange områder (skjerm/lyd spesielt) har den omtrent ingen konkurrenter i samme prisklasse. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1370724 Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Skal se nærmere på den laptopen ja Hva med en Mac eller Sony Vaio? Mac blir vel fort litt vel dyrt da kanskje, for å få de spesifikasjonene jeg vil ha... Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Mac er utelukket siden det blir for dyrt og ettersom jeg trives med PC. Men hva med en av disse to Sony Vaio-ene? http://www.dustinhome.no/sony-vaio-cb2s1e-ci5-23-4gb-640-blu-ray-155-w7hp-black/product/5010600571?csref=pricecompare_kelkoo_1007&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=SONY%20VAIO%20CB2S1E%20CI5%202.3%204GB/640%20BLU-RAY http://www.dustinhome.no/sony-vaio-f22l1e-ci5-29-4gb-500-blu-ray-164-w7hp-black/product/5010600561?csref=pricecompare_kelkoo_1007&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=SONY%20VAIO%20F22L1E%20CI5%202.9%204GB/500%20BLU-RAY Hvordan er de sammenliknet med Asus N55SF? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Sony blir vel "windows" sin "Macbook", betaler litt ekstra for design. N55SF er bedre på alle punkter vil jeg si. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Sony blir vel "windows" sin "Macbook", betaler litt ekstra for design. N55SF er bedre på alle punkter vil jeg si. Ok, tusen takk for svar. Setter veldig pris på det, for jeg er veldig forvirret og livredd for å gjøre et feil kjøp. Jeg har ikke råd til å angre meg å kjøpe ny data igjen om et halvt år liksom Jeg var innom Lefdal i dag og snoket, samt snakket med en selger. Jeg tar ikke alt selgerne sier for god fisk, men han snakket veldig varmt om Samsung-dataene. Spesielt denne: http://www.lefdal.co...-pc-300v5a-solv Og den ser unektelig ganske bra ut sånn når det gjelder spesifikasjonene, ganske lik Asus-en om jeg ikke misforstår helt her? Dessuten mente selgeren at Samsung-laptopene er bedre i kvalitet ettersom Samsung lager de fleste delene selv. Han sa også at RAM ikke har like mye å si som prosessoren, i følge en eller annen test. Og skjermkortet var heller ikke så nøye på laptoper med i5 eller i7-prosessor ettersom skjermene på disse laptopene kjøres via prosessoren inntil det blir for tungt for den, først da brukes skjermkortet og. Eh, hvis jeg skjønte det riktig. Dette er fortsatt littegranne gresk for meg, men jeg prøver å lære Batteritiden på denne Samsung-laptopen ser dessuten ut til å være litt bedre enn på Asus. Så, Asus VS Samsung? Hmmm. Noen tanker? EDIT: Hmm, mulige minuser med Samsungen er dårligere skjermoppløsning, glossy skjerm samt at jeg ikke vet noe om hvor bra lysstyrken i skjermen er sammenliknet med Asusen. EDIT2: Nei, Samsungen har matt skjerm den og. Yay Endret 31. august 2011 av Lotielin Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Erfaringsmessig er Samsung laptoper helt kurante, men jeg setter likevel asus forran kvalitetsmessig. Mye svada fra selgeren. Om du ikke spiller/gjør grafikk intensive ting brukes brukes skjermkortet som er integrert på prosessoren, om du spiller/gjør grafikk intensive ting brukes det dedikerte skjermkortet - om det er et nvidia kort som støtter optimus. Maskinen du linker til har et GT520 skjermkort som ikke er mye kraftigere enn det som sitter på prosessoren, så nærmest bortkastet, skal du ha et dedikert grafikkort, finn en maskin med minimum GT540 (evt AMD HD6650). RAM er bare viktig opp til det punktet du klarer utnytte, om du bare kjører spill/office osv holder 4Gb lenge. Begynner du med modellering/rendering/grafikk/CAD osv er 8Gb veien å gå. Om du ikke kommer til å få bruk for kraftig grafikk er samsungen et ok kjøp, litt dyr i forhold til specs. Om batteritid er viktig hadde jeg heller sett på http://www.dustinhome.no/asus-u46sv-ci5-23-4gb-500-gt540m-14-w7hp/product/5010598298 som gir god batteritid, men har bedre grafikk og lavere pris. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Tusen takk for nok et utfyllende scar, OC-Freak. Et kjapt spørsmål: Vil Samsungen være god nok til å spille WoW? Ikke bare nå per i dag, men også om noen år med nye tileggspakker osv? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) GT520: GT550(dårligere enn GT555 i asusen): GT555 har en klar fordel i fremtiden som kommer. Endret 1. september 2011 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Tusen takk for nok et utfyllende scar, OC-Freak. Et kjapt spørsmål: Vil Samsungen være god nok til å spille WoW? Ikke bare nå per i dag, men også om noen år med nye tileggspakker osv? I byer osv vil du slite med grafikk høyere enn low, utfor byer vil du kunne kjøre på medium grafikk. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Takk for svar! Nå er det avgjort, jeg har bestilt Asusen, takket være gode råd fra dere her inne Så slipper jeg den helsikes laggingen i WoW, og jeg får dessuten en knallbra datamaskin. Batterilevetiden får jeg bare leve med, jeg kan jo plugge den i kontakt på skolen Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Fikk ASUSen i posten. Likte den godt, men det var mange feil med den, deriblant grafikkfeil (ikoner og noen bilder så helt crappy ut i oppløsningen), lydfeil (lyden skurret og ritsjet innimellom), pixelfeil (grønn pixel på høyre side av skjermen) samt ELENDIG nettverkskort. Helt latterlig at her i sofaen hvor min 5 år gamle laptop har som regel 4/5 i signalstyrke hadde ASUSen ofte nedi 1/5, og innimellom datt nettet rett og slett helt ut. Så enden på visa ble at jeg returnerte laptopen og skal nå få pengene tilbake. Så jauda, her sitter jeg igjen tilbake på scratch - og er sur! For utenom alle disse dumme feilene digget jeg laptopen. Og jeg har ikke funnet noen tilsvarende god laptop, selv ikke når jeg går en del opp i pris. Enten er skjermoppløsningen for dårlig, eller så er grafikkortet for dårlig. Disse gaming-laptopene til ASUS ser jo knallgode ut i ytelse, men ikke faen om jeg vil ha en monstertung laptop med "jetmotorer" på rumpa - det går litt for mye utover min femininitet Først tenkte jeg at jeg er nødt til å finne en annen modell pga det dårlige nettverkskortet. Men nå er jeg ikke så sikker likevel, for i en mail fra MPX angående nettverkskort på en helt annen laptop skriver de: "Hvis du ønsker sterkere trådløst signal kan du kjøpe et eksternt nettverkskort med bedre antenne, kjøpe et trådløst aksesspunkt med en signalforsterker effekt, en router med krafitgere signal eller en mer effektiv antenne til å sette på din eksisterende router." Routeren får jeg ikke gjort mye med sannsynligvis ettersom den står oppe hos utleierne, men hvordan fungerer dette med eksternt nettverkskort? Hva koster det, hvordan settes det i? Kan dette være en permanent god løsning for laptopen? Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Siden jeg er skeptisk til å prøve N55SF igjen har jeg tittet på denne. Er ikke den her en ganske god kandidat? ASUS N53SN Intel i7 Full HD Aner ikke hvordan nettverkskortet er, men forhåpentligvis fungerer det bedre enn på N44SF. (Haha, så lei dere må være av meg nå. Men det er jaggu ikke lett å kjøpe laptop!) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Det er vel store sjanser for at det er det samme nettverkskortet inni denne, som det var i N55'ern din .... dessuten er GT 550M ganske merkbart svakere enn GT 555M. Har du sett på Multicom Kunshan W155 ? Omtrent lik Asus N55SF hardwaremessig, men uten all bloatware'n, og med en nydelig matt skjerm. Nøkternt design i utgangspunktet, men du kan gjøre den mer personlig hvis du vil. Og bestemme litt selv hva du vil ha inni. Et annet alternativ kan være MSI GE 620DX Endret 6. oktober 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå