Gå til innhold

Hvordan kopibeskytter man en egenutviklet sang?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er musiker, og så lurer jeg på hvordan man kopibeskytter en egenutviklet låt egentlig? Jeg har tidligere bare lagt ut de på YouTube, da med dato osv., men er det godt nok? Jeg vil ikke at andre skal stjele mine låter.

Takker for all hjelp, men ser helst at jeg får hjelp av noen som faktisk har peiling da. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du ønsker å beskytte åndsverket ditt mot kopiering?

Det rene digitale åndsverket ditt kan trolig ikke beskyttes 100% med mindre du er villig til å legge inn forbrukerfiendtlig DRM (digital rights Management) noe som i utgangspunktet vil trolig kun frastøte deg kundene dine.

Du har heller ingen garanti mot at det åndsverket som du velger å publisere kan bli kopiert på annet vis, dvs gjennom en lydopptaker som rett og slett vil kunne hoppe over vannmerket ditt med mindre du har lagt inn en lyd som ikke kan bli hørt av menneskeøret men kan bli tatt opp.

Du kan lese litt om hva som blir brukt av DRM her på wikipedia

Den beste måten du kan beskytte åndsverket ditt mot kopiering er ved å ikke publisere det , på den måten kan du framføre musikken du har laget til dem du velger når du velger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...