Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpstest hos NAF?

blixt

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en Audi A3 1,9 TDI Sportback 2008 Modell. Bilen har gått 58000 km.

Jeg synes bilen er veldig fin interiørt/eksteriørt, jeg synes også bilen fungerte bra når jeg prøvekjørte den men jeg er absolutt ingen bilekspert.

Vil det være lurt av meg å bestille en kjøpstest hos NAF før jeg skriver kontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er dette privatkjøp eller gjennom en forhandler?

Hvordan ser serviceboka ut?

Er dette privat så bør det vurderes ja.

Er dette gjennom en forhandler så kan du nok sjekke dem opp først, rykte, erfaringer osv. Det gjorde jeg. Selv gadd jeg ikke å kreve en slik test da jeg kjøpte min første og andre bil.

Har ikke angret på det ihvertfall. Lykke til!

Endret av daihiep
Lenke til kommentar

Men er dette privatkjøp eller gjennom en forhandler?

Hvordan ser serviceboka ut?

Er dette privat så bør det vurderes ja.

Er dette gjennom en forhandler så kan du nok sjekke dem opp først, rykte, erfaringer osv. Det gjorde jeg. Selv gadd jeg ikke å kreve en slik test da jeg kjøpte min første og andre bil.

Har ikke angret på det ihvertfall. Lykke til!

Det er privatkjøp og Servicen er fulgt bra opp. Har også nettopp vært igjennom "longlife" service, hva det måtte bety...tror det bare har noe med oljeskift å gjøre.

Frist for EU kontroll: 31.01.2012

Selv føler jeg det er verdt å betale 2400,- hos NAF for en bil som jeg bruke 175k på, inkl omreg og årsavgift.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke noe problem med kjørelengden, så jeg ville prøvd å kartlegge om bilen hadde hatt noen skader. Og hvis ikke, kjøpt den uten å ta naf test. Og i alle tilfeller ville jeg heller fått bilen taksert hos et audi verksted sammenlignet med å ta en naf test.

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv god erfaring med en NAF test, de fant en del småpirk som typisk koster noen tusen å reparere. Antagelig ville ikke jeg funnet dette sel, men dette var på en markant eldre bil.

Poenget er at finner NAF noe vil du gjerne lett kunne prute ned prisen med det det koster å reparere litt slark her og der, eller små skjønnhetsfeil. Dermed sparer du lett inn prisen for NAF-testen på en såpass stor pengesum som 175k. Er det INGEN feil i det hele tatt du ikke viste om ville jeg tenkt at det er god sikkerhet å ha med seg og er vel også sikkert verdt prisen :)

Cobos

Lenke til kommentar

Antar at du ikke har kjøpt bilen enda.

'Jo ta testen! -En time på verksted og Naf-testen er tjent inn igjen! Du kan være sikker på at de finner en utslitt foring eller at bilen har vært nedpå. Det koster å ha bil, og NAF test er absolutt ikke rette stedet å spare penger.

Det kan være lurt å lage en avtale med selger angående dette:

-Skal pris reforhandles etter test?

-Skal prisen fastsettes på forhånd og selger eller kjøper eller 50/50 av evt. reparasjoner dekkes?

Dersom jeg hadde vært selger, så hadde jeg forlangt mer for bilen dersom jeg var bundet til å dekke alle eventuelle feil. I tillegg rett til å trekke meg fra avtalen når som helst og da evnt. da måtte dekke Naf-testen.

Som du ser, så er jo ikke NAF testen så mye verdt uten en avtale på forhånd. Eneste du da vinner er at risiko for "katta i sekken" minker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...