Gå til innhold

Bli klokere på aksjer. Hjelp?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei.

Ønsker og bli smartere på aksjer og slikt, så kansje en dag jeg kan kjøpe uten at alt ser greskt ut.(har ikke lyst og kjøpe gjennom bank osv heller selv via feks netfonds.no)

Noen som vet om en side eller lignende der alt er forklart fra bunnen av ? Det jeg tenker på er hva alt betyr osv.

Så ikke om det allerede var en tråd på dette.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksje er et papir på ett eiendel i ett firma. Endringer i verdien av aksjen skjer ved hjelp av hva folk er villige til å betale for aksjen. F.eks om ett selskap har gått bra lenge og tid ser bra ut fremover til aksjekursen eller verdien på selskapet gå oppover fordi folk er villige til å betale mer for aksjene. Verdiene på selskapet bestemmes altså av markedet, dvs deg og meg og avhenger av hvor mye du og jeg er villig til å betale for aksjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kansje jeg skreiv litt dårlig.

Er klar over hva aksjen er. Men er usikker på alt av forkortelser og tall ved kjøp.

Men Tusen takk for et utrolig bra svar blåbær!

post-207901-0-48997100-1314352519_thumb.jpg

Sånn som denne grafen, ser den verdien pr aksje fra mandag til fredag?

post-207901-0-99096400-1314352656_thumb.jpg

Og denne hvor mange aksjer som er blitt solgt, hva prisen osv?

Lenke til kommentar

Det første jeg ville ha gjort (og som jeg gjorde når jeg begynte) er å begynne å lese bøker om emnet og i tilegg begynne å følge litt med i finansavisene :)

Den grafen du la ved viser kursutvilingen fra statoil den aktuelle uken.

Tallene nedenfor viser:

Siste: Siste kurs, altså den prisen som ble betalt for den siste aksjehandelen i aksjen

Endring og endring prosent: Endring i kurs i forhold til sluttkurs forrige dag

Kjøper/Selger: Odrene som ligger inne. Kjøpskurs er den høyeste kursen en kjøper er villig til å betale akkurat nå, mens salgskurs er den laveste kursen noen er villige til å selge for akkurat nå.

Åpning: Prisen som ble betalt ved åpning av børsen den aktuelle dagen

Høy/Lav: Høyeste og laveste kurs som er registrert den aktuelle dagen

Volum/Verdi:Antall aksjer som er handlet i den aktuelle aksjen den dagen og verdien på handelen av disse.

Handler: Antall utførte handler i aksjen den aktuelle dagen

Lenke til kommentar

Hei.

Ønsker og bli smartere på aksjer og slikt, så kansje en dag jeg kan kjøpe uten at alt ser greskt ut.(har ikke lyst og kjøpe gjennom bank osv heller selv via feks netfonds.no)

Noen som vet om en side eller lignende der alt er forklart fra bunnen av ? Det jeg tenker på er hva alt betyr osv.

Så ikke om det allerede var en tråd på dette.

http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner/Penger-paa-papiret

http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner/Aksjer-for-alle

Start med litt lesing her du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...