Gå til innhold

argumenter for og imot pålagt sidemålsundervisning i VGS

27 stemmer

1. 1. bør sidemålsundervisningen forsvinne fra obligatorisk undervisning?

• ja
      21
    • nei
      6
    • nøytral
      0

Anbefalte innlegg

altså for eller imot å holde nynorsken kunstig ilivet, siden det er dette sidemålsundervisningen egentlig gjør.

Hva tror dere?

Et argument for er at undervisning i sidemål kan knytte sammen landsbygden med sentrale strøk, altså skape felles forståelse.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidemål er ikke synomymt med nynorsk, selv om sidemål er nynorsk for flertallet.

Jeg synes det er bortkastede ressurser å lære befolkningen et sidemål de mest sannsynlig ikke får bruk for, og nynorsk og bokmål er såpass like(samme språk) at det er ikke problemer å forstå hverandre om en skriver nynorsk og en bokmål. Vi kunne brukt sidemålsundervisningen til annet.

På sikt hadde det vært best om man hadde flettet bokmål og nynorsk sammen til en målform.

Lenke til kommentar

Jeg mener man burde gå ennå lenger og fjerne begge skriftspråkene nynorsk og bokmål og erstatte de med norsk. Man kan lage dette som en mellomting og tillate noen flere varianter og litt mere valgfrihet.

Det er nesten ingen som prater hverken nynorsk eller bokmål eksakt, vi prater alle varianter av bokmål og nynorsk, og en del ord og gramatikk hører ikke hjemme i noen av de. Det blir da tullete at et så lite land som oss skal videreføre to nesten like skriftspråk bare fordi to kverulanter ikke klarte å bli enige for mange herrens år siden.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så tror jeg at jeg savner nynorsk undervisning.

Det største problemet med "nynorsk undervisngen" er at du har et fag som du ikke lærer så mye i, og så drar du i gang gimmick timer hvor gimmicken er at dere skal "lære" et språk dere kan, men med noen andre regler her og der.

La oss begynne enkelt: Annenhver time så bytter man kun på språket man prater, i alle samfunnsfagene. Dermed slipper man at man gjør det til en gimmick.

For alle de av oss som har lidd under "sidemål" som en gimmick så er det intet håp, men for de som fortsatt er i 2-3 klasse så kan de ha en god sjanse på å bli dugelig i 2 språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...