Konkulf Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Hei, har da sett på en god del mopeder, og har da kommet fram til 3 mopeder jeg synes virker gode, men siden jeg har begrenset viten om motor og deler, så tenkte jeg at jeg kunne spør dere her Har da sett på disse 3 syklene: Derbi Senda X-treme 50 SM Derbi Senda SM DRD Pro Derbi GPR 50 Racing Lurer da på hvordan disse vil yte i forhold til hverandre mtp. hva de er bygget opp av. Dette er da mitt første mopedkjøp, så vil ha den mopeden som yter mest mulig av disse 3 (eller andre mopeder, for all del). Pris er ikke noe problem Endret 25. august 2011 av Konkulf Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) har en kompis som har en derbi. den har tilbrakt flere timer på arbeidsbenken en på veien. derbi er ikke verd penga i mine øyne. jeg har en cpi chono (factor bike cross 06mod) og er srålende fornøyd. jeg har hatt den i over 2 år og den funker som bare det. har aldri hat problemer med den, og etter jeg tok plomberinga for litt under 2 år siden så gjør den 80-85 på flata. konklusjon. kjøp cpi. ellers så har jeg venner som har japse mopeder og de triller og går bra de også. som en tommelfinger regel så kan man si at nesten alt som bruker am6 motor funker veldig bra. men vist du skal ta plomberinga så må du bytte til ei litt større dyse. husk d.(dette gjelder alle mopeder med gir ivertfall) for videre hjelp gå på http://www.mopedportalen.com/ sitt forum eddit: lagt till litt mere info Endret 25. august 2011 av supercz Lenke til kommentar
simentp Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Er samme motor i alle sykklene, den som går best er vell GPR'en da dette er en racing og har mer aero dynamikk og bedre kjøre kvaliteter enn de andre. Men uansett med norges regler kan ingen av de gå mer en 45 km/t uansett så det spiller liten rolle. DRD PRO'en er og en god moped da dette er SM (Super motard) noe som vill si at den har flate hjul (ikke knatte dekk) og litt bedre dempere. Den X-treme er også en SM, men enn mer ''standar'' utgave.. Anbefaler deg ikke og kjøpe nytt da det er noe du skal ha i 2 år og som ikke kan gå mer enn 45km/t, skal du trimme er det noe annet da er det greit og ikke ha noe gammelt ihjælkjørt Trenger du mere tips så registrer deg gjerne på MopedPortalen der er det mange som kan endel om mopeder osv hvis du vill ha mer hjelp eller kanskje litt grundigere svar Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Takker for godt svar begge to, blir nok en ny sykkel, da jeg tenker på å trimme den (føler 45km/t er farlig tregt) Men ble litt usikker nå, etter hva jeg har lest så virker Derbi syklene ut som bedre sykler på de fleste områder (bikez.com), hvilken årsmodell er det denne vennen din har da? Uansett, er forskjellen mellom DRD pro og x-treme bare på byggekvalitet/deler da? (Vil dette da gi lengre levetid på syklen før jeg må rundt å bytte deler?) Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=29524111 http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=27623628 http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=30275308 http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=30238106 tips. ikke kjøp helt ny. kan vere elektronisk sperre på den da. vist du skal trimme. verså snill og ikke gjør mer en og ta plomberinga og bytte dyse. gjør du noe mer så ber du om trøbel. tro meg. det er ikke morro og måtte kjøpe nytt stempel hver 6 måned og gjøre servic selv ver gang motoren har kjørt 5-48 timer.(kommer an på hvor trimma den er) tror den han har er en 05-07 mod. Endret 25. august 2011 av supercz Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Kan signere på at GPR 50 2010modellen er fantastisk. Den er SVÆR, demperene foran er enorme. Og den er veldig stilig. Driftsikkerhet og derbi har jeg god erfaring med, har en GPR50 som ble kjøpt i 2002, tipper den har gått 20k km om ikke mer (speedometerwiere har en lei tendens til å ryke på den, så telleren er ikke ... helt up to date.) Den har ALDRI fusket, motor går forsatt som en klokke, girkassen er godt slitt, men fungerer helt fint, sammenlignet med andre er den forsatt en drøm. (Uplombert, ellers original, gjør ca. 70-90km/h, klarer alltid å holde fartsgrensene i norge.) Har dog et problem med den nye GPR50'en, og det er displayet som fusker på noen modus, men det er garantisak, så er ikke bekymret for det. 2010 modellen er drevet lavere foran en de gamle, og har lavere toppfart pga. det, er ganske lett å bytte. Jeg ville valgt GPR over senda, da det er mer kjøreglede i den etter min mening. Du sitter i ett med sykkelen på en racer, på en cross/sm sitter man oppå, du får ikke samme tilbakemeldingen fra sykkelen i det hele tatt, og jeg føler meg ikke like trygg på dem. Vet ikke helt om trimprat er lov her, men om du har spm. om dysestørrelse og eventuell fjerning av plombering kan du nok sende meg en PM. (På 2010 GPR modellen.) Edit: det er foresten ikke mye vits i å gjøre mer med sykklene enn å fjerne plomberinger, og bytte av dyser, og eventuelt omdreving. De har frisk ytelse, og er slitesterke da. Ang. AM6 vs. Derbimotor, gikk ikke aprilia over til Derbi motor for ikke så lenge siden? (Fra AM6) Jeg har hørt mye dårlig om am6, ikke mye om Derbi, og det har helst vært fra AM6 eiere da. Endret 25. august 2011 av Revolution Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Vel, tror fortsatt jeg skal gå for Derbi, da jeg har noen bekjente med Derbi, og han synes det er en knallgod sykkel. Mtp på CPI, så blir jeg litt skremt av anmeldelser som disse: http://www.reviewcentre.com/reviews164381.html Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Kan signere på at GPR 50 2010modellen er fantastisk. Den er SVÆR, demperene foran er enorme. Og den er veldig stilig. Driftsikkerhet og derbi har jeg god erfaring med, har en GPR50 som ble kjøpt i 2002, tipper den har gått 20k km om ikke mer (speedometerwiere har en lei tendens til å ryke på den, så telleren er ikke ... helt up to date.) Den har ALDRI fusket, motor går forsatt som en klokke, girkassen er godt slitt, men fungerer helt fint, sammenlignet med andre er den forsatt en drøm. (Uplombert, ellers original, gjør ca. 70-90km/h, klarer alltid å holde fartsgrensene i norge.) Har dog et problem med den nye GPR50'en, og det er displayet som fusker på noen modus, men det er garantisak, så er ikke bekymret for det. 2010 modellen er drevet lavere foran en de gamle, og har lavere toppfart pga. det, er ganske lett å bytte. Jeg ville valgt GPR over senda, da det er mer kjøreglede i den etter min mening. Du sitter i ett med sykkelen på en racer, på en cross/sm sitter man oppå, du får ikke samme tilbakemeldingen fra sykkelen i det hele tatt, og jeg føler meg ikke like trygg på dem. Vet ikke helt om trimprat er lov her, men om du har spm. om dysestørrelse og eventuell fjerning av plombering kan du nok sende meg en PM. (På 2010 GPR modellen.) Edit: det er foresten ikke mye vits i å gjøre mer med sykklene enn å fjerne plomberinger, og bytte av dyser, og eventuelt omdreving. De har frisk ytelse, og er slitesterke da. Ang. AM6 vs. Derbimotor, gikk ikke aprilia over til Derbi motor for ikke så lenge siden? (Fra AM6) Jeg har hørt mye dårlig om am6, ikke mye om Derbi, og det har helst vært fra AM6 eiere da. Frister meg mer og mer å kjøpe GPRen, virker som en knallsykkel Vet du noe om drevet på 2011 modellen, er det samme som 2010 modellen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Gilera er også et godt alternativ. Så og si klin likt som Derbi. Gilera og Derbi har mange av de samme delene. Er selv ingen fan av sykler som prøver å ligne noe de ikke er. I tillegg er jo disse syklene mye tyngre (GPR, TZR, RS, osv.). Endret 25. august 2011 av Vertical^ Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Kan signere på at GPR 50 2010modellen er fantastisk. Den er SVÆR, demperene foran er enorme. Og den er veldig stilig. Driftsikkerhet og derbi har jeg god erfaring med, har en GPR50 som ble kjøpt i 2002, tipper den har gått 20k km om ikke mer (speedometerwiere har en lei tendens til å ryke på den, så telleren er ikke ... helt up to date.) Den har ALDRI fusket, motor går forsatt som en klokke, girkassen er godt slitt, men fungerer helt fint, sammenlignet med andre er den forsatt en drøm. (Uplombert, ellers original, gjør ca. 70-90km/h, klarer alltid å holde fartsgrensene i norge.) Har dog et problem med den nye GPR50'en, og det er displayet som fusker på noen modus, men det er garantisak, så er ikke bekymret for det. 2010 modellen er drevet lavere foran en de gamle, og har lavere toppfart pga. det, er ganske lett å bytte. Jeg ville valgt GPR over senda, da det er mer kjøreglede i den etter min mening. Du sitter i ett med sykkelen på en racer, på en cross/sm sitter man oppå, du får ikke samme tilbakemeldingen fra sykkelen i det hele tatt, og jeg føler meg ikke like trygg på dem. Vet ikke helt om trimprat er lov her, men om du har spm. om dysestørrelse og eventuell fjerning av plombering kan du nok sende meg en PM. (På 2010 GPR modellen.) Edit: det er foresten ikke mye vits i å gjøre mer med sykklene enn å fjerne plomberinger, og bytte av dyser, og eventuelt omdreving. De har frisk ytelse, og er slitesterke da. Ang. AM6 vs. Derbimotor, gikk ikke aprilia over til Derbi motor for ikke så lenge siden? (Fra AM6) Jeg har hørt mye dårlig om am6, ikke mye om Derbi, og det har helst vært fra AM6 eiere da. Frister meg mer og mer å kjøpe GPRen, virker som en knallsykkel Vet du noe om drevet på 2011 modellen, er det samme som 2010 modellen? De er samme modell så helt lik. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Det som er litt kjipt med GPRen, er jo det med at den ikke kan kjøre på snø (så langt jeg har forstått), mens de fleste SM sykler kan dette. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Å kjøre på snø med en supermotard er risikabelt i seg selv, uansett sykkel. Skal du videreselge mopeden, unngå å kjøre på vinteren. Saltede veier = Rust. Is og glatte veier = Større sjanse for kollisjon eller fall. Ville uansett gått for en sykkel med motard-dekk. Knastedekk på tørr asfalt er en ubehagelig kjøretur, etter min mening. I slutten av september settes min moped inn for lagring, og taes ikke opp igjen før starten av april. Anbefaler deg også og sette av et par tusen til god beskyttelse. Kjørejakke f.eks. Endret 25. august 2011 av Vertical^ Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 jeg kjører med cross dekk og jeg kan bekrefte at det rister LITT etter du når ca 70kmt. men på dårlig vei eller på vinteren så er det ingienting som slår crossdekka mine (på vinteren med pigger). jeg har aldri hatt problemer med girkassa eller noe sånt selv men nå har jeg en ganske spesiel moped i utgangspunktet. Lenke til kommentar
simentp Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 gjør du noe mer så ber du om trøbel. tro meg. det er ikke morro og måtte kjøpe nytt stempel hver 6 måned og gjøre servic selv ver gang motoren har kjørt 5-48 timer.(kommer an på hvor trimma den er) Feil? Selvsagt må man ikke bytte stempel hver 6 måned og ta service hver 5-48 timer? Kjører ganske trimmet selv (sylinder, forgasser, effektanlegg, innsug, reed) og det eneste jeg gjør er og stramme kjedet en gang i blant, og skifte olje og plugg før sesongen, that's it.. Gilera er også et godt alternativ. Så og si klin likt som Derbi. Gilera og Derbi har mange av de samme delene. Er selv ingen fan av sykler som prøver å ligne noe de ikke er. I tillegg er jo disse syklene mye tyngre (GPR, TZR, RS, osv.). Gilera og derbi er ikke samme nei, Gilera har Minarelli Am6 motor, (Samme som mange andre kjente merker som f.eks yamaha, aprilia, motorhispania, peugott, honda +++) mens derbi har en egen motor som de kaller rabasha elns, er ikke helt sikker men er forskjellig motor, drivverk og personlig syntes jeg de ikke har så mange likheter heller. Skal du kjøpe liggesykkel, som GPR så anbefaler jeg deg og trimme litt godt, er litt kjedelig og komme på en racing sykkel og må gire 6 ganger for og komme opp i 45km/t, bedre og ha noe du kan ligge og puttre på 4 giret på enn og ligge og kjøre på fullt turtall i 6 giret. Har selv en Aprilia RS 50 så vet litt hvor dumt det føltes og gire seg i hjæl bare for og komme opp i 50km/t Men nå trimmet får jeg den opp i 120km/t ++, trenger kanskje ikke så mye men effektanlegg er noe du absolutt burde invistere i. På gpr får man da kanskje en toppfart på 90km/t +- Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Hvordan er det med politiet da? Blir du ofte stoppet, og isåfall, hva gjør du da? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Er ikke så mye du kan gjøre da. De ber deg sende inn mopeden til kontroll. Da må du egentlig fort som faen komme deg hjem, og ta av alt av trim, og sette på alt originalt. For trim så er det vel prikk på førerkortet og bot. Min Gilera har flere deler i fra Derbi. Ikke motoren direkte, men håndtak, kick, osv. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Hadde aldri kjørt på vinteren, risikoen med å kjøre i regn øker allerede for mye etter min mening. IS? null sjans. Derbien har uplombert : Power 6,3 kW / 10.000 rpm, kan jo bare sammenligne med andre, om du finner data på det. Uansett går dem alle like fort omtrent, med lik utveksling, og ca. lik power. Edit: Yamaha tzr : Maks. effekt 2.0 kW @ 6 250 rpm men tipper det er plombert. Endret 26. august 2011 av Revolution Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Ok, takker for svar alle sammen Tipper jeg går ned til en MC-foretning nå snart å ser på noen sykler, kjenner også noen som vet en god del om mopeder som kan hjelpe meg med div. Lenke til kommentar
simentp Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hvordan er det med politiet da? Blir du ofte stoppet, og isåfall, hva gjør du da? Da må jeg bare spille dum og si den går 45km/t og bare si jeg ikke har peiling på moped, det er bare ett fremkomstmiddel til og fra skolen. I tillegg har jeg en knapp )Link til knapp)som jeg har gjemt så når jeg trykker på den har jeg stilt den inn sånn at den går 45km/t. Blir heller ikke stoppet så ofte, men som regel når det er kontroll osv vinker de inn alle mopeder og ser over de, men har blitt stoppet 3-4 ganger nå og har sklidd igjennom alle gangene Er ikke så mye du kan gjøre da. De ber deg sende inn mopeden til kontroll. Da må du egentlig fort som faen komme deg hjem, og ta av alt av trim, og sette på alt originalt. For trim så er det vel prikk på førerkortet og bot. Min Gilera har flere deler i fra Derbi. Ikke motoren direkte, men håndtak, kick, osv. Stemmer det, ofte får du visning hvis de har mistanke, eller har kontroll uten og ha med seg ''tralla'' til og måle hastigheten på. Blir du tatt er det 4200kr i bot og 3 eller 6 prikker, er ikke helt sikker siden det kom nye regler i sommer. Det at gilera har noen samme deler fra derbi som håndtak, kick osv er ikke noe man kan regne som at de er ''samme'' moped da dette er ting ikke derbi har produsert men en annen produsent i kina som mange produsenter har kjøpt inn.. Hadde aldri kjørt på vinteren, risikoen med å kjøre i regn øker allerede for mye etter min mening. IS? null sjans. Derbien har uplombert : Power 6,3 kW / 10.000 rpm, kan jo bare sammenligne med andre, om du finner data på det. Uansett går dem alle like fort omtrent, med lik utveksling, og ca. lik power. Edit: Yamaha tzr : Maks. effekt 2.0 kW @ 6 250 rpm men tipper det er plombert. Kjøring på vinteren er ingen problem det, bare kjør forsiktig og vær forsiktig i svingene. Selv kjører jeg endel om vinteren med Motorhispania'en jeg har, det funker fjell det bare pass på og vask av den gjevnlig så ikke salt osv for tære for mye på ramma. Den informasjonen om TZR'en er plombert ja men hvis du ser på rpm (turtall) har de målt på 10,000 på derbien mens på tzr'en på bare 6250, noe som vill ha en stor effekt, hadde du dratt tzr'en på 10,000rpm hadde de nok sett ganske like ut.. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Mtp. Den switchen, har hørt en del om at den kan ødelegge elektronikken i systemet, er dette riktig? Tror jeg går for Derbi SM X-treme, da jeg kanskje har tenkt til å kjøre den litt på grus/skog osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå