Renshai Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Etter å ha gått lei av viftestøy, kjøpte jeg meg et AMD Pro watercooling kit fra 3dfxcool for å kjøle ned min Athlon XP1800+ (ikke overklokket - ennå). Første problem var at "shim'en" ikke passet, den la seg over en del av kobberpunktene på prosessoren. Jeg skippet denne, og smørte på Arctic silver 3 før jeg monterte kjøleblokka. Vannledningene går ut av kabinettet via en Giant Radiator til en vanntank på 2.2 liter. Radiatoren kjøles av en 120mm vifte som jeg kjører på 9volt. I vanlig drift, ligger CPU temp på 53 grader, etter 10 min spilling ligger den på ca. 60 grader, dvs. det samme som med vifta. Hva har jeg gjort feil? Er det shim'en som gjør hele forskjellen? Har det noe å si om radiatoren står før eller etter CPU'en? Den kjøler jo vannet uansett. Romtemperaturen er et sted mellom 25 og 30 grader. Har sjekket for bøyer på kablene, fant ingen. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Sjekk at cpu blokken sitter orntlig på og at vannet strømmer godt.. :smile: Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 RAdiatoren bør være ETTER vannblokka. Litt av poenget med den er jo at den skal kjøle ned det varme vannet. Er ikke noe vits i å la 2 liter med varmt vann ligge å duppe i en tank. Like greit å la det kalde vannet være dær. Du er foresten ikke den eneste som er lei av flymotorer... Driver å setter sammet et vannkjølings-sett selv. (venter på at http://www.netconnection.no skal få inn igjen danger den) -Kar med masse støy på stua- Lenke til kommentar
Renshai Skrevet 6. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2002 Ja, støyen er jeg for det meste kvitt, og radiatoen står etter blokka, så litt har jeg tydeligvis gjort riktig. Men et tips til alle: ikke kjøp 120mm vifter på Clas Olsson :smile: Den støyer alt for mye. Men tilbake til problemet... Ser folk her kommer ned i 30-35 grader på idle temp og ca. 40 på full load. Jeg har samme sett, og burde klare det også? Hvor mye har egentlig shim'en å si? Jeg har bare 1 stk 120mm vifte på min radiator, er det for lite? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Har du målt temperaturen på vannet? Hvis ikke så bør du gjøre det snarest. Da vil du fort finne ut hvor det svakeste ledd er. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
kaifas Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 hmm stusset på en ting,fjernet du det "klistremerke" som dekker den ene siden av shimmen? metallblanke siden er et klistremerke. Til dere som har det,hvilken temp har dere? AMD 1333@1533 1.8V 35C idle her [ Denne Melding var redigert av: kaifas på 2002-02-07 02:25 ] Lenke til kommentar
bass_to_the_maxx Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 jeg tror ikke shim'en passer til XP CPU'er. Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 De får inn shims til XP på microplex i nær framtid Vil ha /jan Lenke til kommentar
qwerty Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Det er mulig at vannkjølinga de fungerer bra som bare det! Får all del ikke les av tempen fra socket temp måleren. Hvis du bruker viftekjøling så vil denne sensoren også bli kjølt ned ved at det blåser kald luft på hovedkoret som igjen kjøler ned sensoren som er i direkte kontakt med hovedkortet. Dermed ser det ut som at vannkjølinga de ikke er like effektiv som den egentlig er. Monter eksternt termometer! Du bør også passe på at kjøleblokken har riktig trykk mot cpu. Lenke til kommentar
blackice Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Har du satt vifta til å blåse på radiatoren eller suge? Det kan ha en del å si for hvor bra luftgjennomstrømningen er, og fører kansje til kaldere vann... da får du kaldere cpu :smile: Lenke til kommentar
tt22 Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Synes vannkjøling er dyrere enn det smaker. Satte maskinen min i vinduskanten. Temp på cpu er for øyeblikket 22.5 C mot 52 C fra før :smile: Lenke til kommentar
Dubsko Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 16:10, tt22 skrev:Synes vannkjøling er dyrere enn det smaker.Satte maskinen min i vinduskanten. Temp på cpu er for øyeblikket 22.5 C mot 52 C fra før :smile: Ja men jeg skal le godt når du kommer inn her igjen så fortvilet som bare det, fordi kondens har tatt knekken på maskinen din :wink: Lenke til kommentar
Renshai Skrevet 7. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2002 Hei, og takk for mange bra svar! Snudde vifta på radiatoren så den blåser istedet for å suge, og temperaturen gikk ned 5 grader. Hvis jeg får på en vifte til så tenker jeg dette begynner å bli bra. Både vifte og radiator står 1 meter unna maskinen, så jeg tror ikke den påvirker termometeret innebygget i hovedkortet. Jeg har bare 1 vifte i tillegg til PSU vifta, og burken er proppa med disker og cd/dvd/brenner så jeg tror målingen er ganske ok. Igjen, takk for hjelpen! Angrer ikke på vannkjølingen, blir bra bare jeg får en stillere vifte (igjen, ikke kjøp vifter på Clas Olsson). Renshai Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-06 12:54, Thargoth skrev:RAdiatoren bør være ETTER vannblokka. Litt av poenget med den er jo at den skal kjøle ned det varme vannet. Er ikke noe vits i å la 2 liter med varmt vann ligge å duppe i en tank. Like greit å la det kalde vannet være dær. pøh! det spiller ingen rolle om radiatoren er før eller etter blokka. Den kjøler jo ned det varmet vannet uansett hvor den er. Forskjellen er bare hvor vannet kjøles. Quote: @ www.ocshoot.no:Which way do you mount the system?Now, I've tried both, and in my setup, the difference wasn't noticeable Lenke til kommentar
ToreS Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 09:37, NorLord skrev:De får inn shims til XP på microplex i nær framtidVil ha /jan Gjør de sikkert - det har stått på innkommende en måned nå :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå