AmbassadorNOR Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Hei, Jeg kjøpte nytt skjermkort og 4 giga ekstra med ram i dag, men pc-en fryser etter kort tid. Den funker så langt fint i Windows (takk og pris for det), men den låser seg så snart jeg starter en film eller et spill. Når den fryser så forsvinner bildet, monitoren går i stand-by, viftene på skjermkortet øker til maks hastighet (høres i vertfall ut som om det er maks), men lyden går videre :-/ Jeg har testet ut forskjellige drivere, men det hjelper ikke. Tempen på skjermkortet ligger på 45 grader i Windows, og CPU på 35 grader. Det her har heller ikke skjedd med mitt gamle Geforce 260GTX. Har også tatt diverse PSU-kalkulator på nettet, og der står det at 650W skal holde, om enn med knapp margin. Skjønner bare ikke hva annet enn for svak PSU det kan være. Her er det jeg har: Win7 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte Corsair 650W. Geforce Gainward 570GTX (1 stk). Noen som har noe peiling eller tips på hva det kan være? Ser at andre her på forumet har lignende problem, men ingen av løsningene der har hjulpet. EDIT: Kan også legge til at skjermkortet bråker noe ENORMT når jeg spiller BC2. -Chris- Endret 25. august 2011 av Ambassador Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Å velge PSU er nok ikke så enkelt som bare å se på antall watt. Hvor mye strøm som kan leveres på hver rail er vel så viktig. Lenke til kommentar
AmbassadorNOR Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Ok, det var slurvete av meg å bare skrive "Corsair 650W" :-P Men jeg trodde at det var antall Watt det går i, men jeg las også i en annen tråd at det ikke er tilfelle. Jeg har følgende strømforsyning om det kan hjelpe: Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte Strømforsyning Men om strømforsyningen er for svak, er ikke det da litt rart at jeg kan spille Battlefield: BC2 i 10-15 minutt før pc'n krasjer? Nei, det her er utenfor min fatteevne EDIT: Kan også legge ved at jeg har følgende skjermkort: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz Skjermkort -Chris- Endret 26. august 2011 av Ambassador Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Høres ut som problem med skjermkortet eller minnet, tenker jeg. Kanskje en ide å sette inn det gamle skjermkortet og se om problemet oppstår igjen? Isåfall er det jo de nye minnebrikkene som ikke fungerer. Lenke til kommentar
AmbassadorNOR Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Høres ut som problem med skjermkortet eller minnet, tenker jeg. Kanskje en ide å sette inn det gamle skjermkortet og se om problemet oppstår igjen? Isåfall er det jo de nye minnebrikkene som ikke fungerer. Hmmm... Minnebrikkene faktisk. Har ikke tenkt på at problemet kan ligge der Da prøver jeg å ta ut brikkene når jeg kommer hjem, og så skal jeg også prøve med det gamle skjermkortet sammen med dem nye minnebrikkene for å se om det går bra. Takker så mye for tipset! Lenke til kommentar
AmbassadorNOR Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Har nå testet litt... Tok ut de nye minnebrikkene, og det nye skjermkortet ble brukt= Krasj. Satte inn de nye minnebrikkene igjen, og satte inn det gamle skjermkortet istedet for det nye= 3 timer spilling med BC2 uten problem. Prøvde også å kjøre The Witcher 2 på full grafikk på det nye skjermkortet for å teste noe annet enn BC2, og da tok det faktisk ikke ett minutt engang før bildet låste seg. BC2 holder i vertfall ut i mellom 5 til 10 minutt. Testet også et lite krevende spill som "Avadon: The Black Fortress" på det nye skjermkortet, og det funket helt fint. Merkelig greier altså, men kanskje det rett og slett er PSU'n som ikke klarer å gi nok strøm til grafisk krevende spill? Endret 28. august 2011 av Ambassador Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Det er nok skjermkortet som ikke fungerer. Send det tilbake. Lenke til kommentar
AmbassadorNOR Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Det er nok skjermkortet som ikke fungerer. Send det tilbake. Ja, det ser egentlig ikke verre ut :-( MEN jeg får låne en kompis sin PSU som han bruker til å drive 2 Geforce 580GTX med. Funker ikke skjermkortet med den PSU'n, så sender jeg det definitivt inn igjen ja Mulig det ikke er noe vits i å prøve, men "alt" må prøves før jeg returnerer det. Lenke til kommentar
AmbassadorNOR Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Bare for å gi et endelig svar i tråden her, så var ikke forsøket med langt kraftigere strømforsyning vellykket Bildet krasjer fortsatt... Takker for svar, Folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå