nilmag Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Min første post Har ordnet meg ny maskin og for første gang montert vannkjøling. utstyr som følger: p8z68 v-pro i7-2600k coolermaster psu 1000w gainward gtx570 gs 8 gb corsair dominator mist 280 radiator xt ulra pumpe med tank apogee xt rev2 cpu blokk core 0 33 1 31 2 32 3 34 package 35 vannet har 32 grader ambient 26 grader ai suite melder om 20 grader på cpu ?? Dette er nær std clock standard. 3503MHz 103 på bus 100% load med prime95 gir dette 48 46 49 53 og på package 54 (hva er egentlig package temp? vcore 1,210v Er dette normale tempraturer? @ 4636MHz ser det slik ut 64 65 68 68 package 70 vann 34 grader vcore stilt til 1.370v men måler til 1.408v i cpu-z @ 5048MHz 73 80 81 80 package 84 vann 36 grader Har rett og slett ikke peiling om dette er bra eller ikke, og er litt bekymret da jeg har tenkt på å kjøle skjermkort vrm og nb i tillegg til det jeg har pr idag. Er det noe jeg kan gjøre annerledes? Eller noe andre deler jeg kunne/burde brukt? Gode råd mottas med takk Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Disse tempsa er jo ikke særlig bedre enn en god luftkjøler som D14 eller H100... Sikker på at du har montert CPU-blokken skikkelig? Luftbobler er ute? Package-temperaturen er selve temperaturen på CPUen. Jeg vet ikke hvor god ASUS sin software er, men jeg hadde heller brukt HWMonitor. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Ja, dette så ikke bra ut! Hvilken kjølepasta bruker du? Og som arni tviler jeg på at du har montert CPU-blokken skikkelig. Lenke til kommentar
nilmag Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Jeg bruker zalman ZM-STG1. Litt usikker på hva jeg kan ha gjort galt med montering av kjøleblokken Jeg gjorde følgende entret alle fire skruene en runde pr skrue, i kryss, til satt ZM-STG1 "grease" påført etter anvisninger på zalman site, smørt tynt lag utover på både cpu og på kjøler alt av luft ute, har ihvertfall snudd på kabinettet etter beste evne mens samboer holdt pumpe/tank tallene på temp er fra hw monitor etter ca 15 min last Jeg har artctic silver ceramic og den orginale pastaen som kom med blokka, burde jeg teste med noen av dem? Takker for svar Lenke til kommentar
nilmag Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Testet med artic silver ceramic, ser ut til enda dårligere resultat, 7-8 grader mere initielt. Tester litt lengre og ser om den går noe ned, men har mine tvil Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Testet med artic silver ceramic, ser ut til enda dårligere resultat, 7-8 grader mere initielt. Tester litt lengre og ser om den går noe ned, men har mine tvil Hvordan er vifteoppsettet på radiatoren? Hvor tykk er radiatoren? Siden vanntemperaturen kun stiger med noen grader virker det ikke som om loopen tar ut voldsomme mengder varme, i mine ører hvertfall. Pumpa? Hvor mye pumper den? Holder vannet seg på 36 grader etter du har hatt full load, eller synker den igjen? Hvor får du temperaturer fra? Prøv HWMonitor. Endret 26. august 2011 av arni90 Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Ja, arni har rett i at varmen ikke overføres til vannet skikkelig fra CPU. Det er noe funky der, altså. Tror kanskje du har alt for mye kjølepasta på, eller at den vannblokka du har fått rett og slett er helt fantastisk dårlig (altså noe feil ved akkurat det eksemplaret du har fått). Når det er sagt så er det verdt å nevne at den Arctic Silver Ceramique er en av de verste du kan få tak i. Tviler på at den Zalman-pastaen er noe særlig bedre. Forskjellen på Arctic Silver Ceramique i forhold til f.eks. Prolimatech PK-1, Arctic Cooling MX4 eller Noctua NT-H1, kan være opp til 6 grader. Endret 26. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
nilmag Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Tok alt ifra hverandre i løpet av helgen. Fant litt gunk i vannblokka, så ut til å være noe fiber greier. Usikker på hvor det kan ha kommet fra. Fikk også testet litt flow, usikker på om det er tallene er representative, siden det ble brukt litt lengre kabler. oppsett som følger bøtte på toppen av maskin, slange til pumpe/tank i bunnen av maskin. loopen er bøtte -> pumpe -> radiator -> cpu blokk -> tom bøtte synes ikke det var mye vann men fikk ca 180 l/t har testet 5 ganger. monter vannblokk 3 ganger med forskjellige pasta, skiller veldig lite i temp synes jeg. Skal bestille MX-4 pasta og teste med det. Lot også maskinen stå med lett load uten at viftene gikk på radiator til vannet hadde 40 grader. Tok ikke mange minutter med vifte før tempen var nede i 27-28 grader på vannet igjen. Ambient luft var da 26 grader. Hvordan er flow? holder flow til nb, sb vrm og gpu? Kommer nok også til å handle meg en hw labs sr1 i tillegg tror jeg. Synes også det er litt rart at core 0 og 3 har så mye høyere temp en 1 og 2. Regner med det har med design av VB å gjøre. ninjaedit: Tviler på om jeg har på for mye pasta, har testet ned mot en halv lillefingernegl. Ang flow så har jeg lest at under 1,5 gallon pr minutt er for lite?? Det er jo noe slikt som 5,5 l/m Endret 29. august 2011 av nilmag Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Tok alt ifra hverandre i løpet av helgen. Fant litt gunk i vannblokka, så ut til å være noe fiber greier. Usikker på hvor det kan ha kommet fra.Bruker du rent destillert vann eller sånn tullevann fra en nettbutikk? monter vannblokk 3 ganger med forskjellige pasta, skiller veldig lite i temp synes jeg.Jepp, som jeg sa så kan det skille mellom 1-6 grader. Hvordan er flow? holder flow til nb, sb vrm og gpu?Ja, ingen problem. Du kan enda montere flere ting før du trenger å tenke på det. Lenke til kommentar
nilmag Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 var ikke ninja nok med edit'n ser jeg har endret litt på slanger og slikt for å få det litt ryddigere. loopen er nå, pumpe -> cpu -> rad -> tank/pumpe. hvem har mx-4 her på berget? Ang vann så har jeg brukt denne http://www.techbay.no/product.html/aquacomputer-double-protect-ultra-1-liter?category_id=29 Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) http://www.dustinhome.no/arctic-cooling-mx-4-thermal-compound-4g-kylpasta/product/5010485926 Jeg vil anbefale å bruke rent, destillert vann som du får kjøpt på lokale apotek, bilverksted, store bensinstasjoner, etc. Med dette kjøper du http://www.petrastechshop.com/sikibyia.html og/eller http://www.petrastechshop.com/pepcobi1.html. Disse er små og sendes som brevpost, så det koster nesten ingenting. Når du første handler fra utlandet kan du kanskje finne Prolimatech PK-1 også, det er absolutt best. Endret 29. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 hvem har mx-4 her på berget? Jeg kjøpte det faktisk i dag. Var på utkikk etter Noctua H1-NP (?), men ingen som haddet det så da ble det MX-4. Har ikke rukket å teste den enda, men ut i fra tester ser den bra ut. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) ... Noctua H1-NP (?) "Noctua NT-H1", som jeg nevnte i en post tidligere i tråden. Og jeg lenket allerede til MX-4 på Dustin. Endret 29. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
eXa Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Pumpa di er svak. En MCP-35X vil gi deg dobbelt så mye flow eller mer. Det vil hjelpe noen grader på load. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Pumpa di er svak. En MCP-35X vil gi deg dobbelt så mye flow eller mer. Det vil hjelpe noen grader på load. Nei, den er ikke svak, den er bare ikke konfigurert skikkelig. TS kan bruke programvaren som følger med pumpen til å kjøre den opp i nesten dobbelt så mye RPM som den kjører ved som standard. Når det er sagt så har han allerede nok flyt gjennom systemet, og jeg tviler på at mere flyt vil gi ham lavere temperaturer. Lenke til kommentar
nilmag Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Nei, den er ikke svak, den er bare ikke konfigurert skikkelig. TS kan bruke programvaren som følger med pumpen til å kjøre den opp i nesten dobbelt så mye RPM som den kjører ved som standard. Kommer nytt skjermkort idag. Så da får vi tro og håpe vannblokken passer dette. Hva mener du med den settningen vhaarr? hva er "TS"? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Trådstarter, altså du Lenke til kommentar
nilmag Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Trådstarter, altså du HAHA det var lamt av meg Trodde det var en eller annen fancy 3. parts software jeg hadde gått glipp av jeg Fikk nye skjermkortet, fikk satt på kjøleblokk og montert og testet litt. Tempen på vannet økte ikke noe i det hele tatt ved idle. med både furmark og prime95 så ble det 41 grader på vannet etter ca 15 min, gpu på 51 og cpu på 71 dette ved 4,4 ghz vc 1.27v, 27 grader ambient, kjøling på fullt 1x120mm i front som blåser over disker 1x120mm bak som trekker ut 2x140mm som sitter under radiator og blåser opp igjennom radiator 2x140mm i døra som blåser inn i kassa Er dette ca riktig konfigurert? Jeg trenger også tips på hva jeg skal velge av vannblokker til hovedkort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå