radivx Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hei, Har dere noen tanker rundt 4x2TB disker i Linux Software RAID (mdadm) vs. RAID5 konfigurert i kontrolleren på AMD Fusion hovedkortet? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 De onboard raidene generelt er crap og gir ikke stort mer enn ytelsen av en enkeltdisk. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 De onboard raidene generelt er crap og gir ikke stort mer enn ytelsen av en enkeltdisk. Lurer på hvilken onboard raid du snakker om da isåfall snabelen Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Har testet 15ish blandet av intel/amd 771/775/1366/am2/am3 hks. Altid crap ytelse. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Alle onboard raid er egentlig crap. De bruker alle CPU til å håndtere raidet, og yter således ikke mer enn software raid. I tillegg skulle hovedkortet ryke og tilsvarende ikke er å få tak i, kan man få et virkelig problem. Så for meg er valget enten software raid på Linux eller skikkelige raid-kontrollere. Selv har jeg kjørt software raid på Linux i snart 6 år, både raid 1 og raid 5. Har lagt til disker, skifta havarerte disker, bytta hovedkort og cpu og flyttet raidet fra et disksett til et annet uten å miste en eneste fil. Men raid erstatter uansett ikke backup. Dog velger jeg å kjøre selve OS på et raid 1 på separate disker. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg byttet selv fra eldre intel hks med 2x604 xeon samt 3ware 9500s hardware raid i filserverne til amd e-350 samt jbod kontroller og mdam raid6. Bencher relativt likt og måler de nye filserverne til rett under 100watt med 12x3,5" + 2x2,5"(system) når jeg kopierer til desktoppen med 2gbit. For min del ble linuxbasert valget rett og slett grunnet prisen det ville blitt for 4stk nye hw-kontrollere, men angrer ikke Forøvrig som bolson sier er ikke raid mye for backup men pen ytelse samt ikke sitte i driten om en disk dør. Jeg har alt viktig/egenprodusert på tapes, er stadig lots på 5-10 uåpnete 800gb tapes til under tollgrensen på ebay så ikke særlig dyrt heller Har vel 15tb på tapes samt 2sett tapes, føler meg trygg på at de redder dagen ryker et raid. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Takker for input. Gikk for Linux software raid 5. Føler at dette er den løsningen som gir mest kontroll og sikkerhet for oppsettet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Kan også være lurt å installere smartmontools for å overvåke diskene. Kan gi varsel om problem tidlig. En liten guide for Ubuntu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå