Gå til innhold

Filserver - AMD "Fake" RAID vs. Linux Software RAID

radivx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle onboard raid er egentlig crap. De bruker alle CPU til å håndtere raidet, og yter således ikke mer enn software raid. I tillegg skulle hovedkortet ryke og tilsvarende ikke er å få tak i, kan man få et virkelig problem.

Så for meg er valget enten software raid på Linux eller skikkelige raid-kontrollere. Selv har jeg kjørt software raid på Linux i snart 6 år, både raid 1 og raid 5. Har lagt til disker, skifta havarerte disker, bytta hovedkort og cpu og flyttet raidet fra et disksett til et annet uten å miste en eneste fil. Men raid erstatter uansett ikke backup.

Dog velger jeg å kjøre selve OS på et raid 1 på separate disker.

Lenke til kommentar

Jeg byttet selv fra eldre intel hks med 2x604 xeon samt 3ware 9500s hardware raid i filserverne til amd e-350 samt jbod kontroller og mdam raid6.

Bencher relativt likt og måler de nye filserverne til rett under 100watt med 12x3,5" + 2x2,5"(system) når jeg kopierer til desktoppen med 2gbit.

For min del ble linuxbasert valget rett og slett grunnet prisen det ville blitt for 4stk nye hw-kontrollere, men angrer ikke :)

Forøvrig som bolson sier er ikke raid mye for backup men pen ytelse samt ikke sitte i driten om en disk dør.

Jeg har alt viktig/egenprodusert på tapes, er stadig lots på 5-10 uåpnete 800gb tapes til under tollgrensen på ebay så ikke særlig dyrt heller :D

Har vel 15tb på tapes samt 2sett tapes, føler meg trygg på at de redder dagen ryker et raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...