Gå til innhold

Øke/redusere sjenketider?


Sjenketider  

60 stemmer

  1. 1. Hva er du for?

    • Øke sjenketidene
      48
    • Redusere sjenketidene
      6
    • Fornøyd slik det er nå!
      6


Anbefalte innlegg

 

Men derimot å ha det som vi hadde det her i Norge før i tiden, må være bedre, altså la det være oppe hele natta.

 

Synes man alltid skal iallfall GI friheten EN SJANSE før man går og er helt autoritær.

Da har vi jo prøvd det da?

 

Før så hadde vi ikke samme voldelighet på byen (er snakk om 20-30 år siden)

 

Om det er pga fine innvandringen eller sjenketid får man vel dømme selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes eksempler på at innstrammede skjenketider har ført til mindre problemer fra Norge også:

http://www.an.no/valg2011/article5715886.ece&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

 

Burde du ikke ha et svaralternativ som er "behold skjenketidene som de er" også?

 

De siste sju årene har 17 av de 30 største byene i Norge strammet inn skjenketidene. 13 av byene melder om mindre slåssing, bråk og vold.

 

30-17=13

Lenke til kommentar

Det finnes eksempler på at innstrammede skjenketider har ført til mindre problemer fra Norge også:

http://www.an.no/valg2011/article5715886.ece&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

 

Burde du ikke ha et svaralternativ som er "behold skjenketidene som de er" også?

 

De siste sju årene har 17 av de 30 største byene i Norge strammet inn skjenketidene. 13 av byene melder om mindre slåssing, bråk og vold.

 

30-17=13

Om du leser artikkelen, så nevnes det at det er 13 av de 17 kommunene som har redusert skjenketiden dette gjelder, mens de resterende 4 ikke har opplevd noen endring.

(Jeg skal dog ikke hevde at det er en direkte sammenheng med reduksjon av skjenketid og vold.)

Endret av oln
Lenke til kommentar

ØKT, ØKT, ØKT!

 

Mennnn dette er Norge, så jeg skal være realistisk. Personlig tror jeg en bra ordning kunne vært om de øke skjenketiden en smule, eventuelt gjort noen justeringer. F.eks. at etter klokka 3 så er det bare lov til å selge drikke under 21% elns. Utestedene burde få være oppe til klokka 04:30-05:00, det hadde vært ganske perfekt. Da hadde mange dratt hjem tidligere, mens de "hardeste" hadde blitt sittende. Akkurat som det ofte blir i dag, de som er mest trøtt drar hjem i 2:30-03:00 tiden, mens de ivrige finner seg et nach og holder på lengre. Med lengre åpningstider så kunne man fått spredd dette litt utover. Med det sagt så vet jeg hvor jææævlig det er å jobbe nattevakt når du må handle med fulle folk, fy faen så ufyselig noen blir når de drikker, men det er vel irrelevant til denne tråden.

 

Anyway, la oss ha det litt morsomt da. Orker ikke å bry meg om statistikker og sånt akkurat her, jeg vil bare ha det gøy :)

Lenke til kommentar

Det finnes eksempler på at innstrammede skjenketider har ført til mindre problemer fra Norge også:

http://www.an.no/valg2011/article5715886.ece&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

 

Burde du ikke ha et svaralternativ som er "behold skjenketidene som de er" også?

 

De siste sju årene har 17 av de 30 største byene i Norge strammet inn skjenketidene. 13 av byene melder om mindre slåssing, bråk og vold.

 

30-17=13

Om du leser artikkelen, så nevnes det at det er 13 av de 17 kommunene som har redusert skjenketiden dette gjelder, mens de resterende 4 ikke har opplevd noen endring.

(Jeg skal dog ikke hevde at det er en direkte sammenheng med reduksjon av skjenketid og vold.)

 

Ja da jeg tror på deg, men det er allikevel en litt morsom observasjon.

Lenke til kommentar

Når vi lager sjenkepolitikk, så glemmer dere en av de viktigste faktorene. Det er frihet.

 

Har vi ikke utesteder, så vil kriminaliteten falle mer, men grunnen til at vi ikke gjør det er fordi friheten blir innskrenket kraftig. Det er lite som tyder på noen stor økning i kriminalitet om vi har friere sjenketider. Mye tyder på lavere kriminalitet.

 

Jeg ser ingen grunn til å stenge utestedene klokken 3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At staten skal ha noe med det å gjøre er bare ekkelt og autoritært.

 

Det er typisk norsk å være ekkel og autoritær. "Alt jeg ikke liker må forbys!" Jeg var innom butikken i dag og puttet blandt annet en halv liter øl i handlekurven, men når jeg kom til kassen fikk jeg beskjed om at de ikke kunne selge alkohol i dag grunnet valget. Hvorfor? Ifølge Kommunaldepartementet er det fordi salg av alkohol i butikk på valgdagen "kan gi et uheldig signal når det gjelder målsettingen om å opprettholde verdigheten rundt og respekten for valghandlingen." Vel, jeg hadde ingen planer om å stemme uansett, så hvorfor skulle ikke jeg ha lov til å kjøpe øl? (Samtidig kan andre sette seg på en pub og drikke seg gode og fulle på både øl og sprit, før de går og stemmer; let ikke etter konsekvens i politikernes avgjørelser). Ironisk nok er det denne typen pisspreik som er mye av grunnen til at jeg har så liten respekt for "valghandligen", politikerne, og det såkalte demokratiet i dette landet.

Endret av Dr. B. Rumlebass
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er verdt å nevne at politikerne viser til erfaring med begrensede sjenketider og snakker som om det beviser at reduksjon alltid gir mindre problemer. Men at halv to gir mindre problemer enn halv tre trenger ikke å bety at fire eller seks eller ubegrensede sjenketider vil gi økte problemer. Det er snakk om kun to forskjellige scenarier der alle i begge tilfeller blir pælmet ut samtidig, og da er det kanskje ikke så rart at summen av gruff blir litt mindre halv to enn halv tre (i tillegg til at folk jo faktisk har en helt time mindre på seg til å lage kvalm). Men så lenge det ikke er tidspunktet i seg selv som forårsaker mesteparten av trøbbelet, er det faktisk ikke rare poenget.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er verdt å nevne at politikerne viser til erfaring med begrensede sjenketider og snakker som om det beviser at reduksjon alltid gir mindre problemer. Men at halv to gir mindre problemer enn halv tre trenger ikke å bety at fire eller seks eller ubegrensede sjenketider vil gi økte problemer. Det er snakk om kun to forskjellige scenarier der alle i begge tilfeller blir pælmet ut samtidig, og da er det kanskje ikke så rart at summen av gruff blir litt mindre halv to enn halv tre (i tillegg til at folk jo faktisk har en helt time mindre på seg til å lage kvalm). Men så lenge det ikke er tidspunktet i seg selv som forårsaker mesteparten av trøbbelet, er det faktisk ikke rare poenget.

 

Jo lenger en har åpent, jo mer bråk viser undersøkelser fra andre land. Jeg mener jeg la ved en link på førstesiden.

 

Uansett er egentlig dette i mine øyne en vanskelig sak, da det som Camelon nevnte, handler om folks frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...