Gå til innhold

Øke/redusere sjenketider?

Sjenketider  

60 stemmer

1. 1. Hva er du for?

• Øke sjenketidene
      48
    • Redusere sjenketidene
      6
    • Fornøyd slik det er nå!
      6

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper virkelig ikke at det er laget noen emner om dette for i år. Da beklager jeg i hvertfall og håper diskusjonen kan fortsette :)

Jeg synes at sjenketider skal være fritt valg opp til hvert utested. Hvis dette virkelig skaper så stor økning i vold tror jeg at man kunne prøvd andre løsninger. Har ikke satt meg så hardt inn i det, men hva om vi hadde hatt ett området for utestedene kallt f.eks. "The Strip" slik andre land har? Kunne det kanskje holdt forsøpling, bråk og vold innenfor en viss sone for dem som hater forstyrrelser? Der kunne man kanskje hatt flere utevakter eller politi som gjevnlig passerte forbi for å øke press på bråkmakere. I tilegg så vil jeg tippe at volden er høyest blandt de unge 18-20 åringene. Hva med å øke aldersgrense i motsetning til lengre tider? Eller øke straff?

Som dere ser er jeg full i tanker og idèer. Skrik ut mening! :D

HVA MENER DU!?? Husk å stem ovenfor!!

Endret av Helgis22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem nummer en med dagens sjenkeregler er at alle blir kasta på dør samtidig og må konkurrere om den samme kebaben, de samme damene og ikke minst de samme taxiene. Problem nummer to er delaktig i dette, fordi mange nærmest på trass eller som følge av press er ute til det stenger uansett, selv om de kanskje ville gått hjem tidligere hvis det ikke var realistisk å holde seg våken helt til stengetid.

Jeg tror at på sikt ville et frislipp av sjenketidene føre til en generelt sunnere, eller i det minste verdigere, alko-kultur her til lands. Problemet er at politikere ikke blir valgt på sikt, de må levere innen fire år. Og det ville nok blitt en god del spetakkel til å begynne med.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror at på sikt ville et frislipp av sjenketidene føre til en generelt sunnere, eller i det minste verdigere, alko-kultur her til lands.

Alko "kulturen" i norge har nok lite med sjenketider å gjøre.

Du overså:

"Problem nummer en med dagens sjenkeregler er at alle blir kasta på dør samtidig og må konkurrere om den samme kebaben, de samme damene og ikke minst de samme taxiene."

Lenke til kommentar

La utesteder(alle steder generelt) bestemme akkurat når de har lyst til å holde oppe. At staten skal ha noe med det å gjøre er bare ekkelt og autoritært. Pluss det normale argumentet med at når alle utesteder må stenge samtidig kan det ofte føre til mer trøbbel.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe særlig om denne skjenkepolitikken, er jeg kritisk og et enkelt søk viser at teori og praksis kanskje ikke alltid stemmer?

http://www.krad.no/nyhetsarkiv/194-mindre-vold-med-kortere-skjenketider

Særlig denne artikkelen er verdt å lese:

Skadeøkning på Island

På Island fjernet man i 1999 skjenketidene som var til 23.30 på hverdager og 02.00 i helgene og tillot skjenking døgnet rundt alle dager. Bakgrunnen for denne liberaliseringen var at man ønsket å redusere en del av de skadene som skyldtes opphopning av folk rundt skjenkestedene når de stengte samtidig. I praksis var det ingen skjenkesteder som holdt åpent døgnet rundt, men alle utvidet skjenketiden, noen til kl 03.00, andre vesentlig senere, og halvparten holdt oppe til kl. 04.00 eller seinere.

Evalueringen av denne endringen (Ragnarsdottir et al, 2002) viste at politiets utrykninger og andre oppgaver økte vesentlig mer i bysentrum i Reykjavik hvor omtrent alle skjenkestedene var lokalisert (en økning på 14%) enn i hele Reykjavik (en økning på 6%). På akuttmottaket på sykehuset økte antallet skader på kvelder og netter i helgene med 31% etter liberaliseringen. Det totale antallet ulykkesskader i akuttmottaket økte med 23 % og det totale antallet voldsrelaterte skader økte med 34%.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe særlig om denne skjenkepolitikken, er jeg kritisk og et enkelt søk viser at teori og praksis kanskje ikke alltid stemmer?

http://www.krad.no/nyhetsarkiv/194-mindre-vold-med-kortere-skjenketider

Særlig denne artikkelen er verdt å lese:

Skadeøkning på Island

På Island fjernet man i 1999 skjenketidene som var til 23.30 på hverdager og 02.00 i helgene og tillot skjenking døgnet rundt alle dager. Bakgrunnen for denne liberaliseringen var at man ønsket å redusere en del av de skadene som skyldtes opphopning av folk rundt skjenkestedene når de stengte samtidig. I praksis var det ingen skjenkesteder som holdt åpent døgnet rundt, men alle utvidet skjenketiden, noen til kl 03.00, andre vesentlig senere, og halvparten holdt oppe til kl. 04.00 eller seinere.

Evalueringen av denne endringen (Ragnarsdottir et al, 2002) viste at politiets utrykninger og andre oppgaver økte vesentlig mer i bysentrum i Reykjavik hvor omtrent alle skjenkestedene var lokalisert (en økning på 14%) enn i hele Reykjavik (en økning på 6%). På akuttmottaket på sykehuset økte antallet skader på kvelder og netter i helgene med 31% etter liberaliseringen. Det totale antallet ulykkesskader i akuttmottaket økte med 23 % og det totale antallet voldsrelaterte skader økte med 34%.

Bruken av dop er også mye større i Island(Da mener jeg på byen). Kan det ha noe med årsaken?

Endret av Helgis22
Lenke til kommentar

Bruken av dop er også mye større i Island(Da mener jeg på byen). Kan det ha noe med årsaken?

Vet ikke, men det var også nevnt andre steder i rapporten. Det er vel stort sett alkohol som gjør en aggresiv, og ikke narkotika? Eller er det bare noen typer narkotika som gjør en sløv og mindre aggresiv enn vanlig?

Lenke til kommentar

Vet ikke, men det var også nevnt andre steder i rapporten. Det er vel stort sett alkohol som gjør en aggresiv, og ikke narkotika? Eller er det bare noen typer narkotika som gjør en sløv og mindre aggresiv enn vanlig?

Vet at enkelte stoffer som cannabis(Marijuana) blandet med alkohol kan gi enkelt effekt av aggresivitet. Jeg er ikke noe ekspert her men tror dersom du blander det vil det gi en annen effekt :-P

Lenke til kommentar

Jeg tror at på sikt ville et frislipp av sjenketidene føre til en generelt sunnere, eller i det minste verdigere, alko-kultur her til lands.

Alko "kulturen" i norge har nok lite med sjenketider å gjøre.

Du overså:

"Problem nummer en med dagens sjenkeregler er at alle blir kasta på dør samtidig og må konkurrere om den samme kebaben, de samme damene og ikke minst de samme taxiene."

Det har ikke noe med alko-kulturen å gjøre.

Lenke til kommentar

Vet at enkelte stoffer som cannabis(Marijuana) blandet med alkohol kan gi enkelt effekt av aggresivitet. Jeg er ikke noe ekspert her men tror dersom du blander det vil det gi en annen effekt :-P

Du har rett, jeg har lest det samme. Men jeg finner ikke mye om narkotika på Island.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Du har rett, jeg har lest det samme. Men jeg finner ikke mye om narkotika på Island.

Jeg vet at Cannabis er ekstremt dyrt på Island iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen undersøkelse på det. Jeg er halvt Islandsk selv og hvert familie medlem som har oppholdt seg i Norge en stund sier at narkotika forskjellen er veldig stor. At det er mye verre der borte. For eksempel så jobber min søster på ett utested i Island i disse dager. Iogmed at jeg har blitt fortalt dette, og fått bekreftet dette flere ganger av mange personer så velger jeg å tro på det. Ettersom det ikke er skriftlig bekreftet, så for alt jeg vet, kan det jo alltids være det ikke stemmer.

Men no sporer vi jo egentlig helt av her, hehe.

Endret av Helgis22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Island sitt eksempel kan ikke bli sammenlignet.

Hvem er det som ikke blir oppe til 02:00 uansett?

Jeg kan skjønne at å øke fra 23:30 til 02:00 kan øke voldeligheten, fordi da gidder faktisk folk å gå ut, istedenfor for å lage hjemmefester eller rett og slett se på tv.

Men derimot å ha det som vi hadde det her i Norge før i tiden, må være bedre, altså la det være oppe hele natta.

Faktumet er da at veldig mange kommer til å dra hjem når dem faktisk har lyst, istedenfor å føle et press om å bli til det stenger, eller å bli kastet ut når det stenger, som resulterer i veldig mange fulle folk i gatene.

La dem ha det oppe til 06:00 så vil man nok se en bedring i utelivet, og om det gir et motsatt resultat, vel da kan du få lov til å redusere det.

Synes man alltid skal iallfall GI friheten EN SJANSE før man går og er helt autoritær.

tl;dr PRØV å øke sjenketiden BETYDELIG, om det fører til gale resultater, da har man iallfall prøvd frihet, og da kan man vurdere å redusere sjenketiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, er det ikke mest 18-20 åringer som sloss? Isåfall kanskje øke aldersgrensen på byn!?

Jo, det er nok mest ungdommer som sloss. Når eldre sloss blir det ofte alvorligere. Uansett så har utestedene lov til å bestemme når de skal stenge frem til 3. Jeg er sjelden ute til mer enn kl 2, så for min del kunne mange av utestedene stenge litt tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...