paroa Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hei, jeg har satt sammen en pc av følgende komponenter: AMD Phenom II X4 850 Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+ Western Digital Caviar® Black 1,5TB Lite-On DVD±RW Burner IHAS124-19 Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9 Silver Power SP-SS500 500W PSU ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Jeg får altså ikke maskinen til å starte. Når jeg trykker inn powerknappen så snurrer viftene, men de stopper når jeg slipper powerknappen. Visst jeg holder powerknappen inne så snurrer viftene mens det kommer en "klikkelyd". Noen som har noen forslag? PSU? RAM? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Prøv å resette bios med jumpereen på hovedkortet Prøv med kun én ram brikke i maskinen. Drta støpselet ut av veggen. Trykk på power-knappe nog hold den inne noen sekunder. Stikk deretter kontekten i støpselet igjen og prøv å starte maskinen. 1 Lenke til kommentar
paroa Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 (endret) En rambrikke, to rambrikker eller ingen rambrikker gjør ingen forskjell. Det var ingen jumper på hovedkortet, derimot var det 2 pinner som det sto clr_cmos på som jeg satte en jumper over. Ingen forskjell, det samme skjedde med jumperen på også. Det var heller ingen forskjell etterpå. Edit: Kan også nevne at maskinen startet "bedre" første gang, den så ut til å starte, men cpu vifta snurret ikke rundt så jeg dyttet den igang med fingeren min. Da spant alle viftene og alt så fint ut bortsett fra at jeg ikke fikk skjermbilde på skjermen. Rambrikkene hadde jeg satt i feil rekkefølge så jeg regnet med at det bare var å bytte om på de. Siden ville den ikke på. Endret 25. august 2011 av paroa Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Clear cmos jumperen må settes tilbake etter at du har resatt. Hvis jeg husker rett skal jumperen normalt stå på pinne 1 og 2. Jeg antar at du har koblet feil på noen av tilkoblingene for kabinettet. Hvis du har byttet om Reset og Powerswitch foreks. så kan dette skje. Endret 25. august 2011 av -alias- Lenke til kommentar
paroa Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Det var ingen clr_cmos jumper på hovedkortet. Det var 2 pinner som det stod clr_cmos på som jeg satte en jumper på, trykket på powerknappen en gang og så fjernet jeg jumperen. Ingen forskjell. Jeg dro ut alle kablene på hovedkortet som går til brytere og dioder og brukte en pinsett på de to pinnene hvor pwr_switch skulle sitte. Ingen forskjell, fortsatt det samme. Edit: Skrivefeil Edit igjen: Har nå utelukket strømforsyningen, testet den med en psu tester og alt var ok. Resatte biosen på nytt i henhold til brukermanualen da jeg så jeg gjorde det feil første gang. Fortsatt ingen forskjell. Endret 25. august 2011 av paroa Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Har du kobla til P4/P8-kontakten? Ein kontakt med 4 eller 8 hol, øverst til venstre på hovudkortet (når du har PCI-spora nederst til venstre). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Det var ingen clr_cmos jumper på hovedkortet. Det var 2 pinner som det stod clr_cmos på som jeg satte en jumper på, trykket på powerknappen en gang og så fjernet jeg jumperen.SPiller ingen rolle hva som står der. Det er jo opplagt hva jeg mener. Det er bare forskjellige måter å forkorte på.Dessuten så ser jeg du har startet maskinen MENS cmos-jumper'n står på. Dette er for de fleste hovedkort ikke anbefalt. Men uansett, se hva som står i manualen til hovedkortet. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 enixitan: Ja, denne er koblet til. geir__hk: Jeg mente bare at selve jumperen manglet. Jeg måtte ta en fra et annet hovedkort jeg hadde liggende. Jeg har resatt biosen i henhold til brukermanualen nå. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Det var ingen clr_cmos jumper på hovedkortet. Clear_Cmos Jumper består vanligvis av 3 pinner benevnt som pinne 1, 2 og 3. Normalt skal jumperen stå på 1 og 2. Når denne flyttes til pinne 2 og 3 og står der i min 10 sek resettes cmos. Ha den gjerne der i 30 sekunder så er du sikker. Dette skal gjøres uten at maskinen er tilknyttet strøm. Hvis du gjør dette når maskinen er i gang kan du ødelegge hovedkortet. Hvis jumperen står på pinne 2 og 3 når du starter maskinen så vil den ikke boote. Du sier at jumperen manglet? Er dette da et brukt kort som du ikke vet om er i orden? Bilder av Clear Cmos Jumper for en del hovedkort kan ses her: https://encrypted.go...Cg&ved=0CBoQsAQ Endret 25. august 2011 av -alias- Lenke til kommentar
paroa Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Her er et bilde av gigabyte hk clr_cmos pinnene. Som du ser, bare 2 pinner, ikke de vanlige 3. 2) Observation Test Result :: :- Gigabyte have a 2 pin rather than 3 pin clr cmos header, fine no problem with that, but where's my jumper Had to dig one out myself, what a colour clash - Clear Cmos. Edit: Etter bytte av strømforsyning så snurrer viftene rundt, men jeg har ikke noe bilde på skjermen enda. Endret 25. august 2011 av paroa Lenke til kommentar
paroa Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Byttet ut hovedkortet nå og da fungerer det. Vet ikke helt om jeg tørr å bruke den gamle strømforsyningen nå for å teste ut om den er ødelagt å? Jeg må vel kjøre doa på hvertfall hovedkortet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå