Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er sjansen for å få et barn med blå øyne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det skal jeg fortelle deg! Hvert menneske har to slike gen. Det kan enten være et blått gen eller et brunt gen. Det brune er dominerende. Du arver ett fra hver av dine foreldre.

Siden den ene forelderen din har blåe øyne, så betyr det at han/hun har 2 blå gen. Den andre har brune øyne, og det betyr at han/hun enten kan ha ett blått og ett brunt, eller to brune. Hvis han har to brune vil du uansett få brune øyne, men hvis han har ett av hvert, så er det 50% sjanse for hver. Håper jeg kunne hjelpe :) Hvis ikke, så er det bare å spørre!

Kan også legge til en kort ting. Hvis begge foreldrene dine har brune øyne, så kan du fortsatt få blå! Fordi de kan ha en av hver, og da er det 25% sjanse for at du får blå øyne, til tross for at begge foreldrene dine har brune ;)

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man kan vel få blå øyne selvom den ene personen har to brune gen? En venninde av meg fikk blå øyne da moren hadde blå og faren hennes brune, der begge foreldrene til faren hadde brune.. Men det forekommer sikkert veldig sjeldent..

Så har jeg også hørt noen "kjærringråd" og det er at om man spiser mye sjømat under svagnerskapet, så skal visstnok barnet få blå øyne.. høm høm..

Lenke til kommentar

Men man kan vel få blå øyne selvom den ene personen har to brune gen? En venninde av meg fikk blå øyne da moren hadde blå og faren hennes brune, der begge foreldrene til faren hadde brune.. Men det forekommer sikkert veldig sjeldent..

Så har jeg også hørt noen "kjærringråd" og det er at om man spiser mye sjømat under svagnerskapet, så skal visstnok barnet få blå øyne.. høm høm..

Nope. Selv om begge foreldrene har brune, så betyr ikke det at de har to brune gen ;) Samme prinsipp som tidligere. Og tror ikke det med sjømat har noe å si, men det hørtes interessant ut. Skal lese litt på det :)

Lenke til kommentar

Men sann alt i alt, så er det veldig liten sjanse da med andre ord? Om foreldrene til faren har brune, og den andre parten har blå, så blir det i de aller fleste tilfeller brune?

Ja, jeg syntes også det var spesielt.. Hørte det fra min persiske svigermor.. Hun hadde en i familien som hadde gjort dette da, og hun hadde fått blå øyne.. Der hadde så og si alle i generasjoner hatt brune.. Men jeg spurte ikke om hvor lenge barnet hadde hatt blå øyne da, noen barn har jo det i kanskje ett år før de går over til brune ..

Lenke til kommentar

Om foreldrene til moren har brune øyne og foreldrene til faren har blå vil det mest sansynlig bli brune øyne da det er dominant.

Om en forelder til moren har blå er det 50% sjanse for at ungen får blå.

Om en forelder til både moren og faren har blå er det 25% sjanse for å få blå.

%-tallet er ikke helt nøyaktig, at ungen får noe annet enn brune øyne er usansynlig, men det hender recessive gen slår inn i stedet for dominante.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har brune øyne, min mor har blå øyne, min far har brune øyne og det samme har begge hans foreldre.

Konklusjonen før jentungen ble født ble derfor at hun kom til å få brune øyne.

Men jammen finnes det noen sterke blå-gener enten på min mor sin side eller på barnefarens side, for ungen som kom ut hadde så blå øyne at dere tror det ikke.

Hadde hørt at det forekommer at barn blir født med blå øyne og endrer fargen etterhvert.

Vel, hun er fire år nå, og øynene er ennå like blå :) Så det går an det og :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg trodde det var akkurat slik moby_duck skriver. Helt til jeg nettopp fikk ei nydelig datter. Moren er Isaan fra Udon Thani nordøst i Thailand. Begge foreldrene er i generasjoner tilhørende området og uten spor av vestlige gener. Vår datter åpnet øynene 3 sek etter hun kom ut, og hadde grå øyne med et lite blåskjær i. Nå er de knallblåe og legen sier at siden hun har håret mitt vil hun også få øynene. I tillegg har jeg en tvillingsøster med brune øyne. Trodde ikke dette var mulig, så det var derfor jeg bestemte meg for å søke på det. Takk til Kubjelle for nyttig oppklaring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...