Gå til innhold

Nå går de etter Galaxy S II

Anbefalte innlegg

Så du mener at Samsung tapte når Apple fikk 9 av sine 10 punkter gjort invalid?

Og dette med at så mange punkter ble kastet, så sier noe meg at Apple bare hiver ut en hel masse søksmål uten å i det hele tatt tenke over på hva dem saksøker for.

Hadde Apple gjort jobben sin så hadde dem vist fra før av før dem gikk til rettsak mot Samsung at 9 av disse 10 punktene aldri ville komme igjennom.

Ehh...ordet "invalid" er brukt om ett av patentene til Apple, så det korrekte blir å si at 1 av 10 punkter ble gjort "invalid" - det vil si at retten anser patentkravet på "slide to unlock" for å være ugyldig pga "prior art". Videre er det "non infringement" på 8 punkter, i følge den nederlandske retten - patentet ('984) er gyldig, Apples Community designs er gyldig, men denne dommeren finner ikke at Samsungs produkt er tilstrekkelig like til at de kommer i konflikt.

Imidlertid har retten i Tyskland gitt Apple medhold i salgsblokade av Galaxy Tab 10.1 på grunnlag av Community Design '607 - ett av punktene der den nederlandske dommeren sier "non infringement". Det kan altså ikke ha vært helt opplagt hvilke punkter som ville gi medhold eller ikke.

Det er for øvrig ganske vanlig i slike saker at saksøker ikke får medhold på alle punkter, noe som garantert også vil skje i motsøksmålene Samsung har lansert mot Apple.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil forby et bedre produkt (ut fra respons fra anmeldere), rent forretningsmessig er vel det en ønskesituasjon for de fleste som konkurrerer. Det være seg Apple eller Samsung.

Har ikke så mye å si, Android (og kanskje også Windows) vil renne over og gjøre Apple til minoriteten igjen uansett. Et merke mot resten blir litt rått parti. Det er som å prøve å kutte hodet av Hydra, vil ikke fungere.

I det minste kan de da kanskje skryte av å være "eksklusiv", i dag er det som å gå på by'n i dongeribukse i den tro at man skiller seg ut. Det var en av Apples styrker i markedsføringen, å selge illusjonen av at "du blir bedre person med Apple" - gjerne med polariserende vri som i "Apple vs. Mac".

Det imaget har tatt litt skade.

Savner Apple fra Mac II-dagene, da var de en inspirasjon. Nå er det bare et paternalistisk selskap som vokter om det man tror er "mitt mitt mitt" slik Gollum jukket på ringen. Hadde selskapene vært opptatt av innovasjon til glede for oss alle ville de slutte å brødfø halvparten av advokatstanden med barnslige søksmål og tenkt mer copyleft fremfor copyright.

Uavhengig av hvem som saksøker hvem, dette fortjener ikke forbrukernes støtte. Det er kun dem det går ut over.

Lenke til kommentar

Hva som er "bedre produkt" er høyst subjektivt, og det er ikke konsensus blant anmelderne på hva som er bedre om man sammenligner produktene av samme generasjon fra hhv. Apple og Samsung.

Jeg tror ikke at Apple har noen som helst problem med å være "minoriteten" i smarttelefonmarkedet, de har like fullt bygd seg opp fra ingen ting til å bli en gigant i løpet av 4 år, og vil etter alt å dømme fortsatt være en gigant i mange år framover. Samme vil gjelde for nettbrett.

Kan ikke se at Apples markedsføring skiller seg vesentlig fra all annen markedsføring, da "du blir/får bedre **** med vårt produkt" vel må være noe av det mest grunnleggende med nesten all markedsføring. Men Apple er fordømt dyktige på markedsføring, det skal de ha - de vet å spille på de rette strengene, og man skal ikke se bort fra at de har truffet ganske godt med gjennkjennelseseffekten i noen av sine mer polariserende kampanjer...antar det var "Mac vs. PC" (Get a Mac kampanjen) du tenkte på ;)

Det var kanskje lettere for enkelte å like Apple den gangen de var mer en "underdog", som representerte noe nytt og nesten opprørsk i forhold til "blårussen" som sverget til IBM og Microsoft. Men jeg tror Apple faktisk har vært mer opptatt av innovasjon under Steve Jobs, både i hans første og andre periode som CEO, enn de var da Mac II var på høyden og Apple ble styrt av en tidligere Pepsi-selger. Apple har alltid vært opptatt av Copyright, og gikk også til søksmål i Mac II-dagene - du husker sikkert Apple vs. Microsoft fra 1988. I motsetning til den gang er Apple nå også ganske aktive både innen Open Source og standardiseringsarbeid, så jeg tror ikke det er grunn til ensidig svartmaling av dagens situasjon i forhold til dine "gode gamle dager".

Å hevde at søksmål ikke er i forbrukernes interesse er i beste fall unyansert. Ikke dermed sagt at absolutt alle søksmål er like åpenbart velbegrunnede, men jeg ser ikke veldig mange tegn på at beskyttelse av opphavsrett og patentering som prinsipp er i strid med mine forbrukerinteresser, slik vår kapitalistiske verden nå en gang fungerer. Får å si det veldig banalt: hvis noen andre har opphavsrett eller patent på det du ønsker å produsere, finn på noe annet å produsere, eller innover slik at du kan lage det på en litt annen måte, som ikke krenker andres opphavsrett/patenter.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er for øvrig ganske vanlig i slike saker at saksøker ikke får medhold på alle punkter, noe som garantert også vil skje i motsøksmålene Samsung har lansert mot Apple.

Det vet vi ingenting om, ennå. Men du må da klare å innrømme at Apple sitter med svarteper i denne saken. De leverte inn søksmål på 10 patenter, bare en fikk de medhold på. Forøvrig en patent Samsung kan unngå med en enkel oppdatering innen midten av Oktober. Ser ut for oss andre at Apple tapte så det sang etter,

Men Apple iNsider skriver vel som om Apple skulle ha vunnet frem med sin klage, noe som er så langt fra sannheten som man kan komme. 2-0 til Samsung :D

Lenke til kommentar

Det vet vi ingenting om, ennå. Men du må da klare å innrømme at Apple sitter med svarteper i denne saken. De leverte inn søksmål på 10 patenter, bare en fikk de medhold på. Forøvrig en patent Samsung kan unngå med en enkel oppdatering innen midten av Oktober. Ser ut for oss andre at Apple tapte så det sang etter,

Men Apple iNsider skriver vel som om Apple skulle ha vunnet frem med sin klage, noe som er så langt fra sannheten som man kan komme. 2-0 til Samsung :D

Saken har forgreininger i mange land med 11 ulike rettssaker, og er langt fra avgjort, så jeg deler ikke ut svarteper til noen.

Søksmålet i Nederland gjaldt ikke 10 patenter, det omfattet 3 patenter, 5 Community designs og 2 Copyrights (dersom Samsungs framstilling er korrekt). Det gjaldt også flere produkt fra Samsung, og maksimalt 5 anklagepunkt ble anvendt mot hvert produkt.

Et patentbrudd er et patentbrudd, uansett hvor enkelt det er å endre produktet slik at det ikke bryter med patentet. Apple har da åpenbart vunnet fram med sin klage med 1 av de 3 patentene, og det er sannheten uansett hva du måtte ha lest i Apple iNsider.

Det er en dom som konkluderer med salgsforbud i Nederland dersom Samsung ikke føyer seg, og sist jeg sjekket var det fortsatt salgsforbud for Galaxy Tab 10.1 i Tyskland, og Samsung kan vel fortsatt ikke lansere Galaxy Tab 10.1 i Australia slik de hadde tenkt - så jeg tenker vi sier ca 3-0 til Apple foreløpig. Men denne internasjonale kampen har fortsatt alt for mange omganger igjen, og underholdningsverdien er dessverre nesten like lav som i en fotballkamp... :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

De gikk til sak mot samsung på 10 punkter, men fikk kun ett punkt godkjent. Og det dreier seg om en bagatell og vil ikke påføre samsung et øre i tap.

Men svar meg nå: er det greit at apple jukser, samtidig som du påstår andre jukser i sine meninger?

Dommen i tyskland er ennå ikke falt, så noe poeng til apple deles ikke ut. Hvis samsung blir funnet uskyldige, så må apple betale et betydelig beløp til samsung for tapte salgsinntekter. Samtidig som samsung begynner å selge sin galaxy tab. Ikke bare får de solgt taben, men apple vil sørge for at de får dobbel pris :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

@newnick: Jeg svarte deg på juksepåstanden din over en halvtime før du skrev innlegget ditt her, i den tråden der det hører hjemme.

Legg også merke til at jeg skriver "Saken har forgreininger i mange land med 11 ulike rettssaker, og er langt fra avgjort", og hvor jeg bruker ordet "foreløpig", i mitt forrige innlegg i tråden her. Igjen er du ute med bastante påstander, nå om det du mener vil bli konsekvensen av en avgjørelse som ikke er falt. Du får selvsagt tro hva du vil, men jeg akter ikke å diskutere din tro her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@newnick: Jeg svarte deg på juksepåstanden din over en halvtime før du skrev innlegget ditt her, i den tråden der det hører hjemme.

Legg også merke til at jeg skriver "Saken har forgreininger i mange land med 11 ulike rettssaker, og er langt fra avgjort", og hvor jeg bruker ordet "foreløpig", i mitt forrige innlegg i tråden her. Igjen er du ute med bastante påstander, nå om det du mener vil bli konsekvensen av en avgjørelse som ikke er falt. Du får selvsagt tro hva du vil, men jeg akter ikke å diskutere din tro her.

Nei, den eneste troen vi skal diskutere er din?

Du snakker rundt grøten, og jeg ser du unnskylder apple i alt de måtte foreta seg. Var det også greit at apple i utgangspunktet ikke ville følge forbrukerkjøpsloven i Norge? Var det også en menneskelig glipp som du satt parat til å tilgi?

Så i din verden er det slik at Apple av og til har menneskelige glipper, som du forventer at alle står parate til å tilgi, mens andre bevisst jukser og lyver, og du forventer fordømmelse og forbrukerboikott?

Hvor lenge har du jobbet for Apple?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig hvor mye tid du (Newton) bruker på å forsvare Apple. Jobber du for de? Bare nysgjerrig...

Tror du forveksler han med en del android brukere her på forumet.

De bruker dagesvis på å sitte å lage "Hvorfor android er best", "Super duper duper maxi HTC XXXX" og "Derfor vil android dominere markedet" trådene. (kun eksempler)

De langer ut om hvordan man umulig kan foretrekke andre telefoner enn Android, siden Android objektivt sett er best og hvordan brukere som kjøper i produkter enten må være hjernevasket eller dumme som betaler 10x mer for produkter som er 10x dårligere. Får de for lite støtte i tråden så lager de gjerne 1-2-3-4 nye kontoer slik at de kan "støtte" seg selv med selvskryt kommentarer og nikkende fortelle hvor enige de er i trådstarter(dem selv).

Ofte har disse hyperaktive brukerene få innlegg og da nesten kun i den dele av forumet hvor de føler de har fått sin misjon fra Gud til å frelse mobilbrukerene og vise dem lyset(android). Troll kalles de på godt norsk.

Disse brukerene har også utviklet ett avansert følelses spekter for ting. De elsker gjerne en plastikkbit til 5000 kr, og de kan gjerne hate en annen metall/glass ting eventuelt ett aksjeselskap. Skulle andre brukere være så dumme at de ikke støtter deres hat mot selskaper eller produkter så er de jo selvfølgelig en blind tilhenger eller ansatt i samme selskapet eventuelt eier av produktet. De hater også at internett sider skriver om disse produktene eller selskapene, men de må selvfølgelig trykke på de og samtidig utrykke deres hat i kommentarfeltet. Selv om dette bare gjør at internettsidene lager ennå flere artikler om samme produktene og selskapene.

Brukere som Newton kunne jo selvfølgelig ha holdt seg unna, latt disse trådene flyte over av hatmeldinger og fordommer. Men i stedet så ønsker han å diskutere temaet. At det går ann, han må jo være Steve Jobs hemmelige norges agent.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kun Eplefolket som har en totalt ensidig holdning i disse sakene. Det er kun eplefolket som forsvarer Apple uansett hva de blir tatt i å gjøre av ulovligheter.

Androidleiren er opptatt av rettferdig konkurranse, der alle blir behandlet likt. De ser at konkurranse skaper innovasjon, som til syvende og sist kommer oss forbrukere til gode. Der er eplefolket helt motsatt av andre. De ønsker et monopol, der Apple dikterer hva vi skal få lov å bruke våre telefoner til. Der de skal ha en finger i alt som skal inn av programvare, og tilogmed bestemme hvilket program vi skal bruke for å overføre programvare til telefonen.

Så til eplefolket: Klarer dere se at Apple arbeider mot innovasjon med sine tullesøksmål, og er til hinder for en rettferdig konkurranse? Hvorfor forsvarerer dere en slik opptreden? Ingen har bedt dere om å poste hatmeldinger om Apple, men dere trenger jaggu ikke forsvare en slik fremferdsel med høylytte rop og angrep mot Android?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig hvor mye tid du (Newton) bruker på å forsvare Apple. Jobber du for de? Bare nysgjerrig...

Tror du forveksler han med en del android brukere her på forumet.

De bruker dagesvis på å sitte å lage "Hvorfor android er best", "Super duper duper maxi HTC XXXX" og "Derfor vil android dominere markedet" trådene. (kun eksempler)

De langer ut om hvordan man umulig kan foretrekke andre telefoner enn Android, siden Android objektivt sett er best og hvordan brukere som kjøper i produkter enten må være hjernevasket eller dumme som betaler 10x mer for produkter som er 10x dårligere. Får de for lite støtte i tråden så lager de gjerne 1-2-3-4 nye kontoer slik at de kan "støtte" seg selv med selvskryt kommentarer og nikkende fortelle hvor enige de er i trådstarter(dem selv).

Ofte har disse hyperaktive brukerene få innlegg og da nesten kun i den dele av forumet hvor de føler de har fått sin misjon fra Gud til å frelse mobilbrukerene og vise dem lyset(android). Troll kalles de på godt norsk.

Disse brukerene har også utviklet ett avansert følelses spekter for ting. De elsker gjerne en plastikkbit til 5000 kr, og de kan gjerne hate en annen metall/glass ting eventuelt ett aksjeselskap. Skulle andre brukere være så dumme at de ikke støtter deres hat mot selskaper eller produkter så er de jo selvfølgelig en blind tilhenger eller ansatt i samme selskapet eventuelt eier av produktet. De hater også at internett sider skriver om disse produktene eller selskapene, men de må selvfølgelig trykke på de og samtidig utrykke deres hat i kommentarfeltet. Selv om dette bare gjør at internettsidene lager ennå flere artikler om samme produktene og selskapene.

Brukere som Newton kunne jo selvfølgelig ha holdt seg unna, latt disse trådene flyte over av hatmeldinger og fordommer. Men i stedet så ønsker han å diskutere temaet. At det går ann, han må jo være Steve Jobs hemmelige norges agent.

Ser ut som om Android plager deg svært mye...

Lenke til kommentar

Så til eplefolket: Klarer dere se at Apple arbeider mot innovasjon med sine tullesøksmål, og er til hinder for en rettferdig konkurranse? Hvorfor forsvarerer dere en slik opptreden? Ingen har bedt dere om å poste hatmeldinger om Apple, men dere trenger jaggu ikke forsvare en slik fremferdsel med høylytte rop og angrep mot Android?

Hvem er eplefolket?

Lenke til kommentar

HellMate: Ja så mye at jeg kjøpte 2 stykker i fjor, anbefalt 1 stykk til brodern i år samt at jeg brukt timer på timer på å roote og teste custom roms på Desiren, selv måneder etter at jeg fikk iPhone 4. Det som plager meg er ett forumet som jeg føler til tider blir dårligere og dårligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er eplefolket?

Det skjønner du vel?

Lenke til kommentar

Eplefolket ødelegger diskusjoner. Fordi de skal alltid ha rett uansett hva.

Noen eks. når iphone kom kunne den ikke sende sms eller mms, men det trengte man jo ikke.

Finnes flust av sånne eksempler.

At en telefon mangler ting er negativt, men det er positivt for eplefolket av en eller annen merkelig grunn.

digi kilde

Det er lov å være uenig og prate saklig, men visse ting henger ikke på grep og bare ødelegger når alt som ikke er der er en fordel.

Lenke til kommentar

Eplefolket ødelegger diskusjoner. Fordi de skal alltid ha rett uansett hva.

Noen eks. når iphone kom kunne den ikke sende sms eller mms, men det trengte man jo ikke.

Finnes flust av sånne eksempler.

At en telefon mangler ting er negativt, men det er positivt for eplefolket av en eller annen merkelig grunn.

digi kilde

Det er lov å være uenig og prate saklig, men visse ting henger ikke på grep og bare ødelegger når alt som ikke er der er en fordel.

Hei og hå!

FYI: Min iPhone er av 1. generasjon (som aldri har vært i offisielt salg i Norge), og har alltid kunnet sende SMS. Den kan imidlertid ikke sende MMS - jeg kunne enkelt installert en app for det, men har ikke tatt meg bryet siden jeg ikke trenger MMS.

Beklager, men påstanden din henger ikke på greip siden iPhone altså kunne sende SMS da den kom - du tar feil, og jeg har rett... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, den eneste troen vi skal diskutere er din?

Du snakker rundt grøten, og jeg ser du unnskylder apple i alt de måtte foreta seg. Var det også greit at apple i utgangspunktet ikke ville følge forbrukerkjøpsloven i Norge? Var det også en menneskelig glipp som du satt parat til å tilgi?

Så i din verden er det slik at Apple av og til har menneskelige glipper, som du forventer at alle står parate til å tilgi, mens andre bevisst jukser og lyver, og du forventer fordømmelse og forbrukerboikott?

Hvor lenge har du jobbet for Apple?

Nei, du trenger ikke å diskutere hva jeg måtte tro, siden jeg diskuterer ut fra dokumenterbare fakta. Du kan forsøke å forholde deg til saken, i stedet for å tillegge meg synspunkt jeg ikke har gitt uttrykk for.

Jeg har så vidt jeg vet aldri oppfordret til fordømmelse og forbrukerboikott, til tross for at flere av selskapene som har vært nevnt i trådene her beviselig har jukset og løyet. Dobbelmoralen overlater jeg til andre her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...