Gå til innhold

Hvordan installere Ubuntu eller annet OS på PC uten CD-ROM?

Anbefalte innlegg

Hei på dere jeg har kjøpt en liten PC som er litt treg, og skal derfor installere Linux eller Ubuntu. Men hvordan gjør jeg det? PCen fungerer men det er ikke noe CD-ROM i den så kan jeg installere f.eks Ubuntu rett på PCen? Eller må jeg gjøre det via USB?

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis du skal boote fra minnepenn kan du gjerne bruke dette verktøyet:

http://www.askvg.com/create-windows-7-bootable-usb-drive-or-dvd-using-official-windows-7-usbdvd-download-tool-from-microsoft/

Jeg har ikek fått tid til å teste det selv enda - så jeg vet ikke om det skulle være låst til å kune brukes med windows - men det tviler jeg litt på er tilfellet. I ås fall skal det forenkle prosessen med å lage bootbare minnepenner rimelig kraftig.

-Stigma

Lenke til kommentar

http://www.askvg.com/create-windows-7-bootable-usb-drive-or-dvd-using-official-windows-7-usbdvd-download-tool-from-microsoft/

Jeg har ikek fått tid til å teste det selv enda - så jeg vet ikke om det skulle være låst til å kune brukes med windows - men det tviler jeg litt på er tilfellet. I ås fall skal det forenkle prosessen med å lage bootbare minnepenner rimelig kraftig.

-Stigma

Begynner og lure på om programmet faktisk er låst til windows. Uansett vilken .iso fil jeg velger av linux distroer fungerer de ikke. Den sier den ikke er gyldig :(

Lenke til kommentar

-Stigma

Begynner og lure på om programmet faktisk er låst til windows. Uansett vilken .iso fil jeg velger av linux distroer fungerer de ikke. Den sier den ikke er gyldig :(

Det er ikke umulig. Jeg har ikke testet den selv enda så jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte det.

Her kan du gjøre det på "gamlemåten", og dette vet jeg ihvertfall er helt generellt. det er bare ikke like idiotsikkert:

http://bootdisk.com/pendrive.htm

Det er primært metode#2 jeg har benyttet meg av der før. Det har fungert greit forsovidt, men husker jeg måtte teste et par ganger før jeg forsto hvordan alt fungerte skikkelig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg både unetbootin for å skrive ISO til USB i både Linux og Windows, og har aldri hatt noen problemer med det.

Ellers så kan du bruke en ekstern CD-rom, som kan være kjekt å kjøpe om enheten ikke har CD-rom. Har selv to bærbare uten, og ser ut til at det er trenden er digital distribusjon. Allikevel, den eksterne CD-rom-en kommer allikevel til nytte ca en gang i måneden :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville ikke anbefalt å kjøre standardversjonen til Ubuntu som vil si desktop-versjonen. Om noenting, hvertfall kjør netbook-versjonen. Aller helst velg en lettere versjon som f. eks Xubuntu (veit ikke hvor oppdatert det er lenger, var i alle fall greit før). Virkelig lette distroer er mer avanserte.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke lenger noe som heter netbook-versjonen. Det er kun snakk om desktop eller server når du laster ned en ny Ubuntu ISO.

Hvorfor anbefaler du ikke standardversjonen? Det er jo den som får mest oppmerksomhet fra utviklerne, og er deres hovedprodukt, og bør derfor være det beste. Det kommer selvfølgelig ann på brukerens hardware, men med den eneste beskrivelsen fra trådstarter som "en liten PC som er litt treg", så er det veldig lite å gå på i forhold til å gjette på hvilken versjon som er å anbefale til den hardwaren.

Kjører selv den helt vanlige versjonen av Ubuntu på mine maskiner, og flesteparten er over 3 år gamle, så de er ingen fartsmaskiner ;)

Alternativet for trådstarter er i mine øyne å velge den gode gamle LTS versjonen (10.04) for å kunne bruke Gnome2, eller evt. Linux Mint som fortsatt holder seg til Gnome2. Dette for å unngå krav til skjermkort som det nye fine Unity-interfacet til dagsaktuelle Ubuntu 11.04 (eller 11.10) har.

Lenke til kommentar

Da beklager jeg at jeg ikke har fått med meg at Netbook-versjonen er borte, men Ubuntu er fortsatt et ganske tungt OS når TS spesifiserer at han har en treig PC, og derfor kan det være lurt å kikke på et OS som er litt mer nedstrippet. Blir for dumt å argumentere MOT å finne et lett OS..

Finnes PCer som selges den dag i dag som er treigere enn PCer som er 3 år gamle, men selv om den evt. er sterkere så er det jo fortsatt KANSKJE lurt å finne et OS som er lettere (som vil gi et raskere OS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...