Gå til innhold

Spagettijomfru

U1ven

Anbefalte innlegg

Heisann,

er en student på 18 år som skal lage min første spagetti "dish" idag. Har investert i nokså rimelig 500 gram økologisk spagetti fra Coop (10-15 kr) og Spaghetti saus fra Toro (4 pers). Jeg har undret litt rundt på Matprat osv, men jeg har fremdeles ingen anelse på hvor mye gram en vanlig porsjon spagetti består av.. Noen som kan hjelpe meg ut? Tviler på at jeg spiser en halv kilo spagetti.

Tips til koketid osv tas også imot med en takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta deg ca 1/4 av pakken og begynn med det.. siden du skal ha spagettisaus, så tror eg nok at du skal ha kjøttdeig og.. men eg vil tro at ca en fjerdedel av spagettien holder.. Du setter på vannet og har i litt salt og venter til det har kokt opp før du tar i spagettien. Det skal stå på pakken hvor lenge denne skal koke, rør litt av og til. Spagettien er ferdig når du lett kan knipe på den slik at den deler seg. hvis ikke så kan du jo bare ta opp en spagettislange og prøvesmake den. ;)

det er ganske så enkelt :)

Lenke til kommentar

En normal porsjon spagetti er sånn ca 100 gram, når det er sagt så smaker man ofte at det er billigpasta man har kjøpt..

Du kan alltids erstatte kjøttdeig med ett par pølser eller lignende. Så lenge du ikke skal bruke ''kjøttdeigsaus'' så kan du trikse og mikse akkurat som du vil.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

når spagettien er ferdig, så er det godt med en smørklatt oppi den ferdigsilte spagettien.. :) og du må ikke ta oppi all spagettisausen da, den e vel egentlig til å ha i kjøttdeigen om eg ikke tar feil, men for all del, du kan jo ta en klatt på og smake :)

Lenke til kommentar

Kok hardt så det er mye bevegelse i vannet - på den måten blir pastaen slengt rundt og får ikke mulighet til å klistre seg sammen. Ikke vær redd for å bruke salt i vannet. Spaghetti tar man ikke tiden på, man smaker på den når det begynner å nærme seg, slik at konsistensen blir perfekt. Hiv den tilbake i kasserollen etter at du har skylt av vannet, sleng oppi en god klatt smør (nei, ikke margarin) og bland inn. Da klistrer den seg ikke.

Lenke til kommentar

Har laget & spist nå. Spagettien var god, men jeg skjønner likevel hva dere mener med at en annen tilsetning er et must nå :p 100-125 gram er nok passe til et måltid, noe som betyr til syvende og sist at middagen var billig ! :)

Hadde ikke noe problem med at spagettien/pastaen klistret seg, prøvde til og med "kaste-en-snor-på-veggen-trikset" noe som funket fint i og med at pastaen hang fast i veggen. Skal nok prøve å få tak i noen pølser e.l til i morra for å prøve med det.

Oregano funket forresten fint som litt smakstilsetning

Lenke til kommentar

Lag heller tomatsaus fra bunnen. Det er kjempeenkelt.

Ta en tur på Europris og kjøp en boks med knuste tomater og en liten boks tomatpure.

Hell begge deler i en kjele. Tilsett litt knust hvitløk, en halv løk kuttet i biter, litt basilikum, oregano og tilslutt salt og pepper etter smak.

Ha også i en teskje sukker for å motvirke "bitterheten" i tomatpureen.

La koke noen minutter.

Kan serveres med eller uten kjøttdeig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lag heller tomatsaus fra bunnen. Det er kjempeenkelt.

Ta en tur på Europris og kjøp en boks med knuste tomater og en liten boks tomatpure.

Hell begge deler i en kjele. Tilsett litt knust hvitløk, en halv løk kuttet i biter, litt basilikum, oregano og tilslutt salt og pepper etter smak.

Ha også i en teskje sukker for å motvirke "bitterheten" i tomatpureen.

La koke noen minutter.

Kan serveres med eller uten kjøttdeig.

Personlig dropper jeg tomatpureen og kjører på med litt paprikapulver, så slipper man å sukre det :)

Lenke til kommentar

Noe som utgjør en stor forskjell i alle pastaretter er å koke ferdig pastaen i sausen. Alt for mange koker pastaen 100% ferdig i vannet og så har de den i sausen.

Kok pastaen ca 75-80% av veien, hiv det rett oppi sausen og så la det koke ferdig i ca 1min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...