cptCory Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Hei! Jeg ønsker å sette opp eget nettverk, kablet og trådløst i min hybel. Internett fås fra huseier trådløst. Hvordan går jeg frem? Mer info: Huseier har router i sin del av huset. Jeg har ikke fysisk tilgang til denne eller lov til å tukle med instillinger, men har fått nettverksnøkkel for å kunne kople meg på og nyte internett. Problemet mitt er att ikke hele hybelen min har dekning fra hans router og jeg har tv samt xbox uten trådløs-muligheter. Jeg har to forskjellige 3com routere som jeg kan gjøre hva jeg vil med, bytte firmware osv. Jeg ønsker å ta den best egnede av mine routere, kople meg på huseiers internett router og spre internett via min router både trådløst og kablet. Håper dere kan hjelpe! Upadte: Den nyeste og mest "avanserte" 3com routeren har benevnelsen 3CRWER300-73 Endret 25. august 2011 av cptCory Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Du får sjekke hvilke moduser den støtter på WLAN. De fleste routere støtter kun vanlig AP, som ikke kan brukes som klient eller repeater. Alternativt kan du jo skaffe deg en repeater, som deler nett trådløst og kablet: http://www.amentio.no/Universal-WLAN-N-300-Repeater-NETGEAR/cat-p/c/p3180370.html Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Jeg kan legge til at jeg har en htpc som jeg kan bruke til å kople på det trådløse nettverket til huseier for så å spre internett via den og ut til min egen router som sprer det trådløst. Hvis det er mulig? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hei! Jeg ønsker å sette opp eget nettverk, kablet og trådløst i min hybel. Internett fås fra huseier trådløst. Hvordan går jeg frem? Garantert beste løsning rent teknisk sett: Ruter med DD-WRT (eller Tomato eller openWRT) - satt opp som universal repeater. Da kan den ta ta trådløs signalet fra hushvert og sende ut sitt eget nettverk derfra. Du kan til og med sette opp egendefinert passord på dette og styre og herje på som du vil med konfigurasjonen uten å påvirke ruteren din mottar forbindelsen fra. Repeater som det nevnes gjør lignende - men da får du kun en repeater og begrensede muligheter til å gjøre stort annet. en DD-WRT ruter eller tilsvarende vil være utrolig mye mer fleksibel. Ulempen er at du må legge litt mer arbeid i det mens en ferdig dedikert repeater er jo klar ut av boksen til akkurat den funksjonen (og som regel lite annet). Ikke alle rutere kan kjøre DD-WRT og den slags firmwre, men det ligger liste over kompatible rutere her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices Om du ikke har veldig høye krav til ruteren så kan du få kompatible rutere til så billig som fra rundt 150kr inkl. frakt på ebay (for eksempel i DIR-615 som jeg selv bruker med DD-WRT og er veldig fornøyd med). -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Jeg kan legge til at jeg har en htpc som jeg kan bruke til å kople på det trådløse nettverket til huseier for så å spre internett via den og ut til min egen router som sprer det trådløst. Hvis det er mulig? Teknisk mulig å gjøre det ja - men utrolig lite praktisk siden det vil involvere at du har på HTPCen for at noe annet skal kunne få tilgang til nettet. Når som sagt du kan få hardwaren du trenger til stakkarslige 150kr eller så, så er det ikke verdt en slik inconvenience. Det ville bare involvere å bridge wireless og ethernet nettverksforbindelsene - hvilket er veldig enkelt i nyere windows versjoner hvis det er det du bruker. Bare marker begge forbindelsene og høyreklikk på dem for å få valg om å bridge dem. Usikker om forbindelsen fra PCen på gå inn på WAN eller ethernet kontakten på ruteren din - noen rutere kan reagere forskjellig på en slik oppkobing - men en av dem bør fungere til et slikt oppsett. -Stigma Endret 25. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Ser for meg en router til rundt 500,- noen tips? LINKSYS WRT160NL blir vel ett naturlig valg til 519? Jeg kan ikke så mye om routere... Endret 27. august 2011 av cptCory Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå