mariant Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg har en generasjonsbolig hvor det er montert en varmepumpe i hver leilighet. Har nettopp hatt service på begge pumper, og de som var hjemme når servicen ble foretatt - fortalte at det ikke ble foretatt noen trykktesting av pumpene. Når jeg ringte til firmaet som foretok servicen, ble jeg fortalt at trykktesting ikke var normalt og utføre - kun sjekk av koblinger for lekkasje. Jeg har null peiling på teknologien bak en varmepumpe, men når det blir foretatt service på airconditionanlegg på jobben - blir det alltid foretatt trykktesting. Så spørsmålet mitt er egentlig - er trykktesting en del av en standard service på en varmepumpe? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Nei Linken Googlesøket Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg har hatt L/L-VP i mange år, og det tas aldri trykktest ved service. Koblinger sjekkes for lekkasje, og temperaturnivåer måles ved max oppvarming og max kjøling. Trykktest vil vel være aktuelt først dersom temperaturnivåene avviker fra tidligere målinger eller observert lekkasje? Lenke til kommentar
mariant Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 OK - takk for informasjon!! Lenke til kommentar
pippmaster Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Har hatt noen servicer på Varmepumper. trykktester ikke. kun rens og sjekk.. Lenke til kommentar
Raffen11 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Forkastelig å ikke trykkteste... Trykkprøving av utstyret er et krav: Du finner det i prEN 14276-2 "In case of individual strength test at minimum 1,43 x PS Permanent deformation shall not result from these tests" Trykktesting har ikke bare med lekkasje å gjøre, det gjelder også fabrikasjonsfeil eller transportskader på utstyr. Hvem har ansvaret dersom en innedel eksploderer med 40 bar trykk og den ikke har vært trykkprøvd av installatøren? Skal bli flott når F-gass direktivet trer i kraft så vi blir kvitt cowboyene med 2 timers kurs som tror de er kuldemontører. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Mine foreldre har en luft til luft varmepumpe og den blir trykktestet ved service. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Tror ikke varmepumpeanlegg blir trykktestet. Trykket måles og dersom det er lavt trykk, så etterfylles gass. Lekkasje oppdages ved at gass må etterfylles etter kort tid. Jeg er endel borti trykktesting av offshorekomponenter. Trykktest med gass krever at utstyret er neddyket for å observere evt. lekkasjer ( bobler). Er det samme som et sykkeldekk. Er små lekkasjer er umulig å oppdage uten bøtte med vann. Evt. kan flater sprayes med såpevann. Gassdetektor kan benyttes, men er ikke godt nok i alle situasjoner. Deteksjon ved hjelp av trykkmanometer krever umulig lang holdetid for å få et pålitelig påvisning. Dessuten vil vil temperaturvariasjoner gi varierende trykk som forstyrrer testen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå