Gå til innhold

Å jobbe med andre ting i forhold til utdannelse

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen i computerworld. Spesielt de to siste avsnittene er interessante. http://www.idg.no/computerworld/article212174.ece

"Vi tror det er liten grunn til å bekymre seg for dette. For det vi eventuelt mister i bredden må Norge kompensere med i spesialistkompetanse. De oppgavene som ikke kan utføres av billigere arbeidskraft i lavkostland kommer til å kreve it-medarbeidere med bred it-kunnskap innen mange områder. Dette vil bli verdifull kompetanse som også kan bli en eksportvare til andre markeder.

Så hvis noen tror Norge ikke kommer til trenge it-folk i fremtiden, tar de feil. Men etterspørselen etter mastergradsstudenter kommer nok til å være større enn etter bachelorstudenter. Og studenter som kombinerer it med andre fagområder, kommer til å være spesielt ettertraktede."

Jeg kan fortelle litt om meg selv. For noen år siden tok jeg en Bachelor i IT. Etter det begynte jeg i den interne IT-avdelingen i et stort internasjonalt selskap innen oljeservice der jeg jobbet en periode relatert med IT/IS ting. Etter hvert fant min avdeling ut at de trengte en applikasjonskoordinator innenfor Safran, et planleggingsverktøy. Da ble jeg valgt ut til denne rollen. Da ble jeg utplassert i et prosjekt i 1 år hvor jeg skulle lære mer om verktøyet samtidig som jeg skulle lære mer om planlegging/prosjektstyring. Jeg hadde også en slags superbruker rolle i prosjektet ovenfor 15 andre brukere i prosjektet.

Etter 2 år i det selskapet tok jeg master i Informasjonssystemer. Da jeg ble ferdig med det jobbet jeg 6 måneder i et konsulentselskap med testing (med dritt lønn). Så sendte jeg CVen min over til noen store oljeservice selskaper for å høre om det var noen ledige stillinger innen IT/IS og IM eller planlegging. Det var ingenting ledige stillinger innen IT/IS og IM, men alle disse selskapene ville ha meg innenfor planlegging. Dette har vel sikkert noe med at jeg har arbeidet i olje&gass bransjen før, gode IT-kunnskaper og ikke minst at jeg kan planleggingsverktøyet Safran veldig godt. Å kunne Safran er tidkrevende og konstnadskrevende. Alle de plassene innenfor olje & gass ville gi meg en jr planlegger rolle og lære meg opp innenfor faget planlegging, spesielt det jeg ikke kunne fra før.

En planlegger annonse ser som regel slik ut hos selskaper i oljebransjen. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=29595013. Ellers kommer det også krav om gode IT-kunnskaper i kvalifikasjonskravene. Så sånnsett kan hvem som helst kvalifisere seg til denne rollen med tanke på utdannelse. Jeg passert godt til med både utdannelsekrav, har gode IT-kunnskaper, kan noe SAP, bra i språk osv.

Det kan nevnes at i olje&gass bransjen finnes det en del stillinger som folk med varierte bakgrunn kan søke på. Det gjelder f.eks. spesielt planlegging, estimering, innkjøp, IT/IS, LCI og dokumentkontroll.

Idag jobber jeg kun som planlegger/prosjektstyring i et annet selskap innenfor olje&gass. Jeg får brukt for noe jeg lærte innenfor master i Informasjonssystemer som prosjektledelse og deler av ERP-faget. Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe i IT-bransjen etter hvert eller gå tilbake igjen å jobbe med IT senere en gang.

Så mitt spørsmål er om jeg bør fortsette å arbeide som planlegger/prosjektstyring en stund til i henhold til beskrivelsen i computerworld sin artikkel, spesielt med fokus på de to siste avsnittene. Hvor sterkt vil jeg stille i arbeidsmarkedet senere ved å arbeide som planlegger/prosjektstyring en liten periode kombinert med IT-utdannelse? Vil jeg være attraktiv for andre IT-selskaper, konsulentselskaper eller selskaper med IT-avdelinger senere en gang med denne kombinasjonen? Er denne kombinasjonen med IT-utdannelse på masternivå sammen med planlegger/prosjektstyring jobb veien å gå for å jobbe 100% med project management senere? Jeg kan vel jobbe med planlegging i andre brasjer og vel?

Håper på fornuftige tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...