barca82 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Jeg kom over denne artikkelen i computerworld. Spesielt de to siste avsnittene er interessante. http://www.idg.no/computerworld/article212174.ece "Vi tror det er liten grunn til å bekymre seg for dette. For det vi eventuelt mister i bredden må Norge kompensere med i spesialistkompetanse. De oppgavene som ikke kan utføres av billigere arbeidskraft i lavkostland kommer til å kreve it-medarbeidere med bred it-kunnskap innen mange områder. Dette vil bli verdifull kompetanse som også kan bli en eksportvare til andre markeder. Så hvis noen tror Norge ikke kommer til trenge it-folk i fremtiden, tar de feil. Men etterspørselen etter mastergradsstudenter kommer nok til å være større enn etter bachelorstudenter. Og studenter som kombinerer it med andre fagområder, kommer til å være spesielt ettertraktede." Jeg kan fortelle litt om meg selv. For noen år siden tok jeg en Bachelor i IT. Etter det begynte jeg i den interne IT-avdelingen i et stort internasjonalt selskap innen oljeservice der jeg jobbet en periode relatert med IT/IS ting. Etter hvert fant min avdeling ut at de trengte en applikasjonskoordinator innenfor Safran, et planleggingsverktøy. Da ble jeg valgt ut til denne rollen. Da ble jeg utplassert i et prosjekt i 1 år hvor jeg skulle lære mer om verktøyet samtidig som jeg skulle lære mer om planlegging/prosjektstyring. Jeg hadde også en slags superbruker rolle i prosjektet ovenfor 15 andre brukere i prosjektet. Etter 2 år i det selskapet tok jeg master i Informasjonssystemer. Da jeg ble ferdig med det jobbet jeg 6 måneder i et konsulentselskap med testing (med dritt lønn). Så sendte jeg CVen min over til noen store oljeservice selskaper for å høre om det var noen ledige stillinger innen IT/IS og IM eller planlegging. Det var ingenting ledige stillinger innen IT/IS og IM, men alle disse selskapene ville ha meg innenfor planlegging. Dette har vel sikkert noe med at jeg har arbeidet i olje&gass bransjen før, gode IT-kunnskaper og ikke minst at jeg kan planleggingsverktøyet Safran veldig godt. Å kunne Safran er tidkrevende og konstnadskrevende. Alle de plassene innenfor olje & gass ville gi meg en jr planlegger rolle og lære meg opp innenfor faget planlegging, spesielt det jeg ikke kunne fra før. En planlegger annonse ser som regel slik ut hos selskaper i oljebransjen. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=29595013. Ellers kommer det også krav om gode IT-kunnskaper i kvalifikasjonskravene. Så sånnsett kan hvem som helst kvalifisere seg til denne rollen med tanke på utdannelse. Jeg passert godt til med både utdannelsekrav, har gode IT-kunnskaper, kan noe SAP, bra i språk osv. Det kan nevnes at i olje&gass bransjen finnes det en del stillinger som folk med varierte bakgrunn kan søke på. Det gjelder f.eks. spesielt planlegging, estimering, innkjøp, IT/IS, LCI og dokumentkontroll. Idag jobber jeg kun som planlegger/prosjektstyring i et annet selskap innenfor olje&gass. Jeg får brukt for noe jeg lærte innenfor master i Informasjonssystemer som prosjektledelse og deler av ERP-faget. Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe i IT-bransjen etter hvert eller gå tilbake igjen å jobbe med IT senere en gang. Så mitt spørsmål er om jeg bør fortsette å arbeide som planlegger/prosjektstyring en stund til i henhold til beskrivelsen i computerworld sin artikkel, spesielt med fokus på de to siste avsnittene. Hvor sterkt vil jeg stille i arbeidsmarkedet senere ved å arbeide som planlegger/prosjektstyring en liten periode kombinert med IT-utdannelse? Vil jeg være attraktiv for andre IT-selskaper, konsulentselskaper eller selskaper med IT-avdelinger senere en gang med denne kombinasjonen? Er denne kombinasjonen med IT-utdannelse på masternivå sammen med planlegger/prosjektstyring jobb veien å gå for å jobbe 100% med project management senere? Jeg kan vel jobbe med planlegging i andre brasjer og vel? Håper på fornuftige tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Uansett hva du velger vil jeg bare kommentere som en som selv jobber innenfor oljebransjen med IT, at selv om en variert erfaring er bra, så kan det også gå imot en da man blir en for stor "potet", nå gjelder dette ikke alle eller altid, men jeg vet det har skjedd før. Men jeg har et spørsmål: over hvor mange år er disse jobbyttene dine? Virker som du bytter veldig ofte, og det vet for et faktum er lite populært innenfor oljebransjen da de bruker mye tid og penger på etterutdanning og vil gjerne ha valuta for pengene sine, Lenke til kommentar
barca82 Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Uansett hva du velger vil jeg bare kommentere som en som selv jobber innenfor oljebransjen med IT, at selv om en variert erfaring er bra, så kan det også gå imot en da man blir en for stor "potet", nå gjelder dette ikke alle eller altid, men jeg vet det har skjedd før. Men jeg har et spørsmål: over hvor mange år er disse jobbyttene dine? Virker som du bytter veldig ofte, og det vet for et faktum er lite populært innenfor oljebransjen da de bruker mye tid og penger på etterutdanning og vil gjerne ha valuta for pengene sine, Hei! Jeg begynte med IT/IS jobbinga høsten 2007 og jeg jobbet med det i 2 år i det store internasjonale oljeservice selskapet. Som planlegger jobbet jeg bare i 1 år. JEg var i det selskapet i 2 år totalt. Så du kan si at i 1 år jobbet jeg både som planlegger/prosjektstyring og innen IT/IS, selv om jeg jobbet lite med IT/IS det siste året. Men det var alltid noen små oppgaver å ta tak i der. Etter endt Masterstudium i Info.Sys jobbet jeg 6 mnd i et konsulentselskap innen testing før jeg begynte med prosjektstyring/planlegging for en liten stund siden i et annet stort selskap innen olje/gass. Greit der nå. Men man kan alltid se etter kjekke utfordringer senere og. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Prosjektstyring er en svært viktig del av IT-bransjen, og slik sett vil du helt sikkert være attraktiv i IT-bransjen med din erfaring og din tekniske utdannelse. Men er det lenge siden du tok din IT-grad og du ikke har erfaring så er det lite sannsynlig at du får deg jobb som programmerer. Du går glipp av mange muligheter i IT-bransjen, men jeg ville ikke bekymre meg over det om du ønsker å fokusere på prosjektstyring da det er veldig universelt. Lenke til kommentar
barca82 Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Prosjektstyring er en svært viktig del av IT-bransjen, og slik sett vil du helt sikkert være attraktiv i IT-bransjen med din erfaring og din tekniske utdannelse. Men er det lenge siden du tok din IT-grad og du ikke har erfaring så er det lite sannsynlig at du får deg jobb som programmerer. Du går glipp av mange muligheter i IT-bransjen, men jeg ville ikke bekymre meg over det om du ønsker å fokusere på prosjektstyring da det er veldig universelt. Hei! Mastergraden i Informasjonssystemer ble jeg ferdig med i år. Bachelor graden i Informatikk fikk jeg desember 2006. Du kan si at det er veldig lenge siden jeg f.eks. tok fagene grunnleggende og videregående programmering. Programmering er noe jeg overhodet ikke ønsker å jobbe med siden jeg har aldri vært noe glad i å programmere. Uansett hvis jeg f.eks. skulle finne en dag ut om jeg ønsker å programmere så er det bare til å ta frem Java eller C# boka og programmere. Programmerere har samfunnet alltid behov for. Men jeg tviler på at jeg ser meg selv programmere. Skulle jeg liksom jobbe med noe direkte i IT-bransjen måtte det ha vært f.eks. innen prosjektstyring/management, ERP, BI, datavarehus, databaser, modellering eller noe i den duren. Jeg kan nevne at da jeg tok master i Informasjonssystemer så var alt akademisert basert, altså det man f.eks. leste om ERP,BI, BPM var vitenskapelige artikler. Det var lite man holdt på med slike ting i praksis. Så du kan si at skulle jeg holde f.eks. på med BI, datavarehus eller BPM så måtte jeg på en måte begynt fra scratch av med en del opplæring. JEg antar at det store selskapet innen olje & gass jeg jobber i nå har en del muligheter innen IT og Informasjonssystemer (mitt inntrykk), så du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å hoppe over i en slags IT/IS eller IM rolle litt senere der jeg er nå. Foreløping for jeg jobbe litt med prosjektstyring. MAsse SQL laging og Excel arbeid er det og i den jobben utenom kun å jobbe med planleggingsverktøyet Safran. Ellers kan jeg nevne at i den interne IT-avdelingen jeg arbeidet i 2 år før Masterstudiene mine var det mange som ikke hadde IT-utdannelse. I den avdelingen var det diverse applikasjonskoordinatorer, LCI, dokumentkontrollere og IM-ledere i prosjekt og 2-3 IT/IS koordinatorere. Tror det var 60 stk i den avdelingen, men kanskje 7-8 hadde IT-utdannelse (2-3 av dem hadde MAstergrad). Resten av folkene hadde andre typer bakgrunn som f.eks. elektro, maskin, telecom ingeniør, lærer, filolog, kun videregående utdannelse osv. Så man fant folk med ulike bakgrunn. Så på en måte kan man si at det er rart at det er få med IT-utdannelse i min gamle avdeling. Det kan og nevnes at man vil finne mange folk med ulike typer utdannelse i selskaper som Accenture, Cap Gemini osv. selv om disse selskapene er rene IT og teknologiselskaper. Endret 27. august 2011 av barca82 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå