Gå til innhold

Begynne å lage musikk, har du noen tips?

Ferdig

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å begynne å lage musikk, gjerne i sjangeren techno/dance/dubstep/drum 'n' bass og i den stilen. Noen som har tips til hvordan en nybegynner bør starte? Har sett på en del tutorials på youtube så har satt meg litt inn i programmet. Bruker Logic Pro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste for meg har vært å eksperimentere og prøve nye ting.

Men det som fikk meg skikkelig i gang er å kunne se på "koden" til låter, hva de gjør for å få de lydene, spesielle triks og slikt. Jeg tror ikke det er så vanlig å slippe slikt ut med Logic, men for oss som bruker trackere er ting mye enklere, da det er vanlig å legge ved koden til låta itillegg til mp3 filen.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så mange som bruker trackere lenger ;-)

Ellers er det vel ofte FL Studio, Ableton Live! og tildels Logic det går i når det gjelder den type musikk.

Nå er ikke jeg særlig dreven på dubstep og slikt, men en ting som har hjulpet meg med inspirasjon til tider, er å analysere låter jeg liker, og så prøve å duplikere de (med min egen vri, selvsagt). Om ikke annet, er det veldig god trening i å lære seg arrangementsteknikk og låtstruktur.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Det handler jo ofte om hvilken workflow man er vant med og komfortabel med. De fleste DAW'er kan i dag brukes til å lage alle sjangre med, men enkelte er muligens litt mer egnet til, eller rettet mot, musikk som er mer loop-basert - da eksempelvis Live, og trackere for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Enig. Beste tipset i mine øyne, er å være komfortabel med verktøyene, så analysere hva andre har gjort før deg innenfor lignende sjangere inntil du føler at du behersker sjangerkonvensjonene (som du så kan bryte etter egen smak :) ), og føler du har grei kontroll på musikalske virkemidler.

Lenke til kommentar

Kan anbefale noen VST-plugins. ReFx NeXus er veldig enkel og grei. Om du vil prøve å programmere lyder selv vil jeg anbefale Audjoo Helix og spesielt Zebra 2.

Selv har jeg brukt FL Studio i noen år. Det er en veldig grei DAW synes jeg. Har ikke følt noe behov for å skifte enda!

Et annet tips er å ta sanger du kan fra før, og gjøre det i en annen stil enn de originalt ble skrevet for. Jeg har for det meste laget nye versjoner av gamle låter fra Commodore 64-eraen. Etter hvert har jeg lært en del om komposisjon, men det jeg kan best er det rent tekniske.

Endret av LandePlage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...