Gå til innhold

Begynne å lage musikk, har du noen tips?

Ferdig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste for meg har vært å eksperimentere og prøve nye ting.

Men det som fikk meg skikkelig i gang er å kunne se på "koden" til låter, hva de gjør for å få de lydene, spesielle triks og slikt. Jeg tror ikke det er så vanlig å slippe slikt ut med Logic, men for oss som bruker trackere er ting mye enklere, da det er vanlig å legge ved koden til låta itillegg til mp3 filen.

Kjenner ikke så mange som bruker trackere lenger ;-)

Ellers er det vel ofte FL Studio, Ableton Live! og tildels Logic det går i når det gjelder den type musikk.

Nå er ikke jeg særlig dreven på dubstep og slikt, men en ting som har hjulpet meg med inspirasjon til tider, er å analysere låter jeg liker, og så prøve å duplikere de (med min egen vri, selvsagt). Om ikke annet, er det veldig god trening i å lære seg arrangementsteknikk og låtstruktur.

Endret av Distressor

Det handler jo ofte om hvilken workflow man er vant med og komfortabel med. De fleste DAW'er kan i dag brukes til å lage alle sjangre med, men enkelte er muligens litt mer egnet til, eller rettet mot, musikk som er mer loop-basert - da eksempelvis Live, og trackere for den saks skyld.

Enig. Beste tipset i mine øyne, er å være komfortabel med verktøyene, så analysere hva andre har gjort før deg innenfor lignende sjangere inntil du føler at du behersker sjangerkonvensjonene (som du så kan bryte etter egen smak :) ), og føler du har grei kontroll på musikalske virkemidler.

Kan anbefale noen VST-plugins. ReFx NeXus er veldig enkel og grei. Om du vil prøve å programmere lyder selv vil jeg anbefale Audjoo Helix og spesielt Zebra 2.

Selv har jeg brukt FL Studio i noen år. Det er en veldig grei DAW synes jeg. Har ikke følt noe behov for å skifte enda!

Et annet tips er å ta sanger du kan fra før, og gjøre det i en annen stil enn de originalt ble skrevet for. Jeg har for det meste laget nye versjoner av gamle låter fra Commodore 64-eraen. Etter hvert har jeg lært en del om komposisjon, men det jeg kan best er det rent tekniske.

Endret av LandePlage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...