Ferdig Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Jeg har lyst å begynne å lage musikk, gjerne i sjangeren techno/dance/dubstep/drum 'n' bass og i den stilen. Noen som har tips til hvordan en nybegynner bør starte? Har sett på en del tutorials på youtube så har satt meg litt inn i programmet. Bruker Logic Pro. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Det viktigste for meg har vært å eksperimentere og prøve nye ting. Men det som fikk meg skikkelig i gang er å kunne se på "koden" til låter, hva de gjør for å få de lydene, spesielle triks og slikt. Jeg tror ikke det er så vanlig å slippe slikt ut med Logic, men for oss som bruker trackere er ting mye enklere, da det er vanlig å legge ved koden til låta itillegg til mp3 filen. Lenke til kommentar
Ferdig Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Kan du si litt mer om hva en tracker er? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker_(music_software) Jeg bruker OpenMPT, men det har ingen relevans for deg når du bruker logic. Lær deg programmet, eksperimenter, og siden du ikke har selve filene til låtene så har du ihvertfall en masse youtubefilmer å se på. Lenke til kommentar
Ferdig Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Takk for hjelpen, flere som har tips eller anbefalinger? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Kjenner ikke så mange som bruker trackere lenger ;-) Ellers er det vel ofte FL Studio, Ableton Live! og tildels Logic det går i når det gjelder den type musikk. Nå er ikke jeg særlig dreven på dubstep og slikt, men en ting som har hjulpet meg med inspirasjon til tider, er å analysere låter jeg liker, og så prøve å duplikere de (med min egen vri, selvsagt). Om ikke annet, er det veldig god trening i å lære seg arrangementsteknikk og låtstruktur. Endret 28. august 2011 av Distressor Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ja, det meste skjer i modplug. Men hender at jeg eksporterer ting i reaper og gjør arrangementet der, spesielt ved remixer er det enklere. Men å jobbe med ideer og finne ut hvordan en låt skal være syns jeg er mye enklere i en tracker. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det handler jo ofte om hvilken workflow man er vant med og komfortabel med. De fleste DAW'er kan i dag brukes til å lage alle sjangre med, men enkelte er muligens litt mer egnet til, eller rettet mot, musikk som er mer loop-basert - da eksempelvis Live, og trackere for den saks skyld. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Reason er også et godt valg Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Å komme med forslag til forskjellig DAW tror jeg ikke hjelper han stort. Men ett annet godt tips er å kjøpe ett midikeyboard, blir lettere å skrive musikken. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Enig. Beste tipset i mine øyne, er å være komfortabel med verktøyene, så analysere hva andre har gjort før deg innenfor lignende sjangere inntil du føler at du behersker sjangerkonvensjonene (som du så kan bryte etter egen smak ), og føler du har grei kontroll på musikalske virkemidler. Lenke til kommentar
Ferdig Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Takk for alle tips! Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Kan anbefale noen VST-plugins. ReFx NeXus er veldig enkel og grei. Om du vil prøve å programmere lyder selv vil jeg anbefale Audjoo Helix og spesielt Zebra 2. Selv har jeg brukt FL Studio i noen år. Det er en veldig grei DAW synes jeg. Har ikke følt noe behov for å skifte enda! Et annet tips er å ta sanger du kan fra før, og gjøre det i en annen stil enn de originalt ble skrevet for. Jeg har for det meste laget nye versjoner av gamle låter fra Commodore 64-eraen. Etter hvert har jeg lært en del om komposisjon, men det jeg kan best er det rent tekniske. Endret 28. august 2011 av LandePlage Lenke til kommentar
Ferdig Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Jeg bruker Nexus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå