Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Far til barna behandler meg virkelig dårlig

StinaStina

Anbefalte innlegg

Jeg har det så vondt i kveld... Jeg skulle tilbringe en kveld sammen med far til barna pga barna i dag. Han har i lang tid gått veldig att og frem med om han vil ha meg eller ikke.... og som jeg skriver i et annet innlegg her inne, så har han aldri behandlet meg godt.

Først sa han at jeg kunne sove over på et rom hos han i kveld, slik jeg fikk kortere vei til jobb og for at jeg kunne være med barna, fordi jeg bor forløbig veldig langt ifra der barna går på skole. Og da jeg skulle legge meg, så gikk han etter meg og kjeftet igjen, kjeftet og nedpsyket meg, så jeg fallt helt sammen, nå vil jeg nesten dø.... jeg orker ikke mer....

Han sa : gå inn i bilen... også kjørte han meg i rasende fart hjem til meg... og kjørte helt villt, og fortalte meg om igjen og om igjen hvor mye han hatet meg, og hvor mye han hatet familien min og hvor glad han var for å aldri se meg igjen.

Nå renner tårene på, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... jeg sitter alene i leiligheten min, og er helt kjørt ned.... Vet jeg bør gå til lege, selv om det er vanskelig å ta det opp, han truer meg og ligger all skyld på at det er meg som er syk i hue, og bruker pressmidler mot meg kynisk for å få meg til å ikke gå å fortelle om dette til noen.... Hva gjør jeg, noen som kan gi meg forslag.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dropp psykopaten permantnet! Ikke tro et sekund på at det kommer til å endre seg. Det gjør det aldri med psykopater. ALDRI!

2. Søk støtte til å bygge deg selv opp igjen.

Vi vet du har det vanskelig men du må selv ta grep her, ellers skjer det ingenting. Du må ta ansvar for din egen sitausjon selv om alt er kaos i hodet, noe som er direkte laget av psykopaten.

For å støtte deg selv kan du også lese bøker eller stoff på nettet om psykopati, så får du nok mange aha opplevelser og skjønner hvordan manipuleringen foregår og hva som er årsaken.

Du har allerede fått masse tips til hva du skal gjøre. Det er bare å gå tilbake å lese i dine tidlligere tråder. Vi kan skrive tips til deg til vi blir såre på fingrene, men det er du som må ta action. Det er helt iorden at du søker sympati, men det løser ikke problemet ditt. Du må selv ta action hvis det skal skje noe endring i situasjonen din.

Lenke til kommentar

Hei Stina.

Du har enda ikke kommet deg vekk fra eksen din? Jeg trodde det for du har ikke startet tråder om han på lang tid. Du gjorde jo det hyppig da du lot han herje med deg her for ett års tid siden.

Svarene du får nå er de samme som sist gang: Kom deg vekk fra ham og søk hjelp om nødvendig, selv om du synes det er vanskelig. Han kommer ikke til å endre seg. Det er ikke noe poeng i å la han bryte deg helt ned.

Brukt kreftene dine på å skape deg en ny og tryggere tilværelse for deg og ungene dine, og kast ikke vekk tiden og energien din på å klage på internet.

Med vennlig hilsen

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja dette har jo pågått i haugevis av år, siden jeg var tenåring.

Problemet er at jeg har barn med ham, og barna må være for det meste hos ham pga avstand til nærmeste skole.

Jeg har gjort meg veldig avhengig av ham, og redselen for å være uten ham er som panikkfølelse. Selv om han behandler/ behandlet meg dårlig er det så rart at jeg har gjort meg så avhengig av ham. Han var flnk til noen ting. Det var å kjøre meg dit jeg trengte å kmme meg. Jeg var så sliten... pga all nedpsykingen at det alltid var godt å bli kjørt hvis jeg skulle noen ærend. Jeg har ikke noen fast omgangskrets heller. Så det er vel en grunn til da det for at jeg er redd å være alene.

Jeg vil liksom tro at han egentlig elsker meg... han vingler sånn med hva han vil og alt det, til plutselig å innimellom si: jeg er totalt ferdig med deg.... Jeg skjønner ikke at han ikke er glad i meg..... Jeg blir fort glad i mennesker.... Og mener at han ikke kan være glad i meg, tross at jeg er mor til hans barn. Av og til lurer han meg til å tro at han er glad i meg, men måten han er stygg mot meg på så tror jeg at han driter rett og slett i meg.

Han må jo være psykopat, for hvem går rundt å kjefter hele tiden ellers... hvem går rundt å ikke unner meg å ha det fint, hvem vil undertrykke en person, hvem vil ikke unne noen å le og ha det godt... Han er også utrolig kontrollerende. Jeg er livredd for å gå videre av mange grunner... redd at han klikker hvis jeg treffer en annen for han prøver å kontrollere alt selv om han sier han er ferdig med meg, en annen ting er at han truer med å ta livet av menn jeg snakker med - men jeg vet ikke om han mener det eller om det bare er en trussel... , og i tillegg så er jeg såpass nedpsyket og har så kraftig selvbilde at jeg vet ikke hva jeg orker lenger, om jeg noensinne orker å ha en mann, det vet jeg ikke....

Ja har bestemt meg for å leve mitt liv, finne andre gleder, konse meg vekk fra han... Men det er tøfft når det er barn i et slikt forhold, tenker mye på barna, og vil passe på at de har det fint. Han virker glad ut i dem og snill mot dem, men er redd at når han ikke har meg og kjefte ... så kan jo han velge nye ofre....

Lenke til kommentar

Synes at dette er en stygg og lei situasjon du beskriver her, og jeg føler med deg på det aller sterkeste.

Slik som jeg oppfatter situasjonen så er det kun én ting du må gjøre, som også er beskrevet tidligere i tråden.. du må droppe han! Du må ha så lite med han å gjøre som bare det, han er ikke bra for deg. Hva tenker du om å flytte til et helt nytt sted sammen med barna og la de starte på en annen skole? Mulig det blir litt dramatisk, men det høres ikke ut til at du har det så bra.

Om han lager masse tull, så foreslår jeg at du melder han til Politiet.

Lenke til kommentar

Jason igjen... Jason, kan du slutte å sutre sånn. :) Alle kan ha problemer i kjærlighetslivet sitt, og alle kan ha rotet det til med feile personer i mange mange år, jason :)

Jeg liker å få ideer uansett. Og jeg føler faktisk jeg våkner litt da :) Man ser at noen mennesker er mer positive og bidrar med inspirasjon når det gjør vondt.

Jeg har det litt bedre nå. Jeg skjønner at jeg må bare innse at ikke alle mennesker er gode av seg, og jeg vil ikke respektere å bli dårlig behandlet lenger , punktum finale ;)

Jeg vil ha en god og snill mann, vil han ikke være det, så hører han ikke til i mitt kjærlighetsliv :)

Tusen takk for svar dere! :)

Lenke til kommentar

Noen lærer tydeligvis ikke før de blir skambanket eller drept. Vet ikke helt om jeg synes synd på deg lenger. Blir litt som en flue som flyr inn i en glovarm pære igjen og igjen til den dør.

De fleste vurderer andre ut fra seg selv og de forutsetningene man har til å vurdere, samt noe generell kunnskap. Veldig sjelden fagkunnskap.

Mange av dem som tiltrekkes av psykopater kan selv ha en stor grad av omsorgssvikt i sin oppvekst og de kan også føle et så sterkt avhengighetsforhold til andre (takler dårlig ensomhet) at selv en som er destruktiv og i tillegg en stor manipulator kan holde på i mange år. Det er lett å dømme andre etter sin egen forstand og standard, men du vet ikke hva det er med mindre du har gått i vedkommendes sko i lang tid, og da bør man også være forsiktig med skarpe uttalelser.

Det viktigste er som sagt å innse at forholdet er slutt og å bygge seg opp igjen. Ja, det er en kjedelig situasjon men man må for sin egen del ta ansvar og gjøre det beste ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen lærer tydeligvis ikke før de blir skambanket eller drept. Vet ikke helt om jeg synes synd på deg lenger. Blir litt som en flue som flyr inn i en glovarm pære igjen og igjen til den dør.

De fleste vurderer andre ut fra seg selv og de forutsetningene man har til å vurdere, samt noe generell kunnskap. Veldig sjelden fagkunnskap.

Mange av dem som tiltrekkes av psykopater kan selv ha en stor grad av omsorgssvikt i sin oppvekst og de kan også føle et så sterkt avhengighetsforhold til andre (takler dårlig ensomhet) at selv en som er destruktiv og i tillegg en stor manipulator kan holde på i mange år. Det er lett å dømme andre etter sin egen forstand og standard, men du vet ikke hva det er med mindre du har gått i vedkommendes sko i lang tid, og da bør man også være forsiktig med skarpe uttalelser.

Det viktigste er som sagt å innse at forholdet er slutt og å bygge seg opp igjen. Ja, det er en kjedelig situasjon men man må for sin egen del ta ansvar og gjøre det beste ut av det.

Det synes jeg var klokt sagt, og en påminner som mange av oss kan legge seg på minne.

Det du skriver er helt i tråd med det vi i dag vet om mekanismenen hos dem som tiltrekkes av psykopater og blir værende i destruktive forhold.

Dag

Lenke til kommentar

Jeg forstår hvorfor flua flyr inn i pæra. Jeg respekterer ikke flua noe mer av den grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

det er jo akkurat slik psykopater "arbeider". de bryter deg ned til du tror du ikke kan skru på krana uten hjelp fra dem.

x-n min var psykopat.

heldigvis kom jeg meg bort fra han.

alt startet så bra, så begynte det med små ting som var feil,...og til slutt var jeg roten til alle verdens problemer. han kunne komme hjem fra jobb i 24tiden på kvelden, og letter etter noe han kunne lage en krangel om. tror ikke jeg fikk sove ei eneste natt før i 4-5 tia på morgenen, fordi han skulle kjefte, krangle og drive på.

,... faren min er akkurat likedan. moren min ble skilt fra han for et par år siden. noe skom burde skjedd lenge før etter min mening.

hun hadde aldri bestilt mat på en uteplass før, nettopp fordi faren min alltid fortalte henne at "hun kan jo ingenting uannsett". det er en lang og vond historie, men jeg begrenser den til dette.

kom deg vekk fra han før du blir så underkua at du fornekter deg selv helt....selv om det høres ut som du er på god tur dit allerede.

jeg vet det føles som at ingen kan forstå den situasjonen du er i. men ikke lag deg unnskydninger for hvorfod u må ha kontakt med han.

fokuser på hvorfor du ikke vil ha kontakt med han.

du trenger jo ikke se han selv om ungene skal være hos han. send dem med bussen. hent dem selv etter skolen. etc. slik at du slipper å møte på han i det hele tatt.

det er vanskelig,..jeg vet. men etter hvert blir det mindre vanskelig,.. og mindre.

helt til du slutt komemr ti l det punktet at du selv tenker "hvordan i all verden kunne jeg være en slik idiot som var sammen med han".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...