Gå til innhold

Canon kamra til 5 - 6 tusen?

Anbefalte innlegg

Nesten litt redd for å sette foten inn i dette vepsebolet ;) men vil bare si til trådstarter at Pentax k-r er et like bra valg som hva som helst annet. Jeg liker kvalitetsfølelsen, og det at de er laget mer solide enn tilsvarende modeller fra andre produsenter. De er gjerne litt tyngre, men det er en naturlig følge av materialvalget, og gjør de jo bare mer stødige.

Men du bør spare opp til et godt objektiv så snart som mulig. 18-55 kitobjektivene som følger med (uansett produsent) yter ikke kameraet rettferdighet på noen måte. Det er som å sette trillebårhjul på en bil (for å bruke bil-analogien nok en gang).

Nei, jeg er ikke Pentax-fanboy. Bruker Nikon selv, og er veldig fornøyd med det. Men vi selger alle merker der jeg jobber, så jeg har god kjennskap til produsenter utenfor Nikon også. Uansett om man velger Pentax, Nikon, Canon eller Sony, så har man egentlig gjort et veldig bra valg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å få smaken på det stikk motsatte for en billig penge kan jeg anbefale å være på utkikk etter gamle, lyssterke fastobjektiver med manuell fokus. I forhold til Tamron-objektivet har de to vesentlige ulemper: ingen zoom og ingen autofokus, men to store fordeler: svært god optisk kvalitet og svært stor blenderåpning*.

Slike objektiver finnes utelukkende på bruktmarkedet og koster latterlig lite. Ofte bare noen få hundrelapper. Har du både Tamronen og et slikt objektiv får du dekket to ganske forskjellige bruksområder.

Her er et eksempel fra bruktmarkedet på foto.no:

Pentax M 50 f1.7: 500 kr

* Dette gir mulighet for svært selektiv fokus og langt kortere lukkertider og/eller langt lavere ISO-verdi enn med Tamron-objektivet. Og som vanlig på Pentax får du bildestabilisering selv på slike gamle manuellobjektiver. :)

Evt med blenderpri.:

Pentax A 50mm f1.7: 800,-

Det har ligget ute en stund, og kan sikkert prutes litt på.

Ellers så er nok Ebay, Pentaxforums el. plassene å lete etter eldre manuelle objektiver.

Lenke til kommentar
Evt med blenderpri.:

Pentax A 50mm f1.7: 800,-

Det har ligget ute en stund, og kan sikkert prutes litt på.

Ellers så er nok Ebay, Pentaxforums el. plassene å lete etter eldre manuelle objektiver.

Å satse på minimum A-objektiver istedenfor M-objektiver gjør det mye enklere. Da får en også blitz-automatikk. Men å bruke gamle objektiver har sine fordeler som noen og enhver burde prøve. En tvinger seg selv til å jobbe saktere og ta bevisste valg. En _må_ tenke eksponering, hvilken blender en skal bruke og hvor fokus skal ligge. Og med fast brennvidde så _må_ en endre perspektiv for å endre utsnitt. Da ser en etterhvert at perspektiv er kanskje vel så viktig som utsnittet. Alt dette er egenskaper en stort sett går glipp av med en superzoom hvis en ikke er bevist på det. Erfaringsmessigt så går en inn i en vane med superzoom der en tar bilder av alt og alle. Jeg foretrekker objektiver med fast brennvidde nettopp pga at det tvinger meg til å tenke annerledes. Jeg blir mer opptatt av motivet og hva som skal med og ikke med. Og når en har brukt en fast brennvidde en hel dag så lærer en å se motivene på en annen måte. En vet med en gang hva som passer som bilde.

Det er ikke slik at disse forskjellene med superzoom og fast brennvidde er så store og markant. Kanskje er det små forskjeller en legger merke til etter lang tids bruk, men jeg mener disse forskjellene er positive for meg.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert Simen1 ser det selv, men han er en av de største fanboysene her på forumet.

Har du også bare personangrep å komme med? Ingen saklige argumenter? Jeg utfordrer deg: Prøv å argumenter saklig mot det jeg og vi diskuterer her: Kamera og objektiv.

Det var nok ikke det mest konstruktive innlegget i tråden, men jeg har postet et svar i den andre tråden du har opprettet for å diksutere kit-objektivene fra Pentax og Canon.

Lenke til kommentar

Takker for tipset. Jeg skal nok følge godt med :) Btw... er det noen som vet dimensjon/stigning på bolten som blir brukt i Pentax kameraet? Jeg har et stativ, men det må moddes for å passe til det nye kameraet. Klart det sikkert er bedre med et nytt stativ, men finansene strekker ikke til foreløpig.

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Spørs om skruen du har i stativet er for stor eller ikke, hvis den er det skal du ha et overgang "1/4"-20 to 3/8"-16 Thread", du kan se på skruen i stativet om den ikke allerede har påmontert en overgang.

Normalt så skal hullet under kameraet ha 1/4" skrue med gjengesnitt 20, du burde finne en sånn skrue hos en fotobutikk eller et bilverksted som driver med Volvo eller USA biler, eller en butikk som forhandler Amerikanske bildeler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

TS; Gratulerer med K-r og velkommen skal du være som Pentaxianer!

Pentaxianer i Norge -på FB-

Her har du noen kommentarer om objektivet 18-200mm.

18-200mm på PentaxForums.com

Som ventet mener brukere av objektiv som dette at det er soft (ikke særlig skarpt på åpen blender og deromkring) og at det er en del "barreling" som er tønneformede motiver. Som f.eks en horisont som ikke er spesielt rett ved bruk av dette.

Autofokusen får litt pes og det er ikke VELDIG skarpt på noen blendere/brennvidder.

Men, og det er et stort MEN;

Det er fotografen som tar bildet og jeg kan garantere at en kyndig fotograf med idèene klare og innstillingene for den aktuelle situasjonen UANSETT kan ta et herlig bilde med det objektivet, der en person uten mye peiling, men med et 645D påmontert 25mm f/4 SDM AW endte opp med noe som hvem som helst kunne tatt bilde av.

Poenget er selvsagt at du kan komme veldig langt med det utstyret du har og utnytte potensialet som TIL OG MED er i en kit-objektiv av et eller annet slag innehar.

For øvrig må jeg også bare varmt anbefale brukte K,M,A og FA-objektiver som stiller i en helt annen klasse enn tilsvarende billig ny optikk både mtp oppløsning, sylskarphet og motsol-egenskaper. For ikke å snakke om vignettering. Har ikke opplevd vignettering med noen av mine veldig gamle objektiver.

Men først og fremst vil jeg råde deg til å bruke kit-objektivet nedblendet til rundt f/8, ta bilder der du kan utnytte dette og se skarpheten. Hold deg unna innebilder med den innebygde blitsen (deaktiver funksjonen for pop-up blits. Den har ødelagt langt mer enn den har hjulpet noen. Kjøp heller en billig ekstern blits fra f.eks Sigma el. kinaprodusent.) og kos deg ute som inne,med ditt nyervede leketøy!

:cool:

Lenke til kommentar

Det stemmer. K-fatning er innfestingen mellom objektiv og kamera. Pentax har brukt K-fatning på alle speilreflekskamera siste 33 år. Hvert merke har typisk* sin egen innfesting som ikke er kompatibel med de andre kameramerkene sine innfestinger.

* Det finnes noen unntak. F.eks samarbeidet Samsung og Pentax en stund om samme fatning. Det går også an å få adaptere, men de gir som regel begrensninger som ingen mulighet til autofokus, ingen elektronisk kommunikasjon med kameraet og ingen mulighet til å endre blenderverdi.

Det objektivet jeg linker til har K-fatning, men ikke autofokus. Du kan stille blenderen manuelt med blenderringen. Det er litt ekstra heft å bruke slike objektiver sammenlignet med nyere autofokus-objektiver, men så koster de jo gjerne bare tiendelen av det de med autofokus gjør.

Lenke til kommentar

Det stemmer. K-fatning er innfestingen mellom objektiv og kamera. Pentax har brukt K-fatning på alle speilreflekskamera siste 33 år. Hvert merke har typisk* sin egen innfesting som ikke er kompatibel med de andre kameramerkene sine innfestinger.

* Det finnes noen unntak. F.eks samarbeidet Samsung og Pentax en stund om samme fatning. Det går også an å få adaptere, men de gir som regel begrensninger som ingen mulighet til autofokus, ingen elektronisk kommunikasjon med kameraet og ingen mulighet til å endre blenderverdi.

Det objektivet jeg linker til har K-fatning, men ikke autofokus. Du kan stille blenderen manuelt med blenderringen. Det er litt ekstra heft å bruke slike objektiver sammenlignet med nyere autofokus-objektiver, men så koster de jo gjerne bare tiendelen av det de med autofokus gjør.

Da er objektivet på vei i posten til meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...