Gå til innhold

Canon kamra til 5 - 6 tusen?

Anbefalte innlegg

Pentaxen utklasser Canonen i denne testen.

Interessant konklusjon. Jeg vil si at du leser den testen som en viss man leser bibelen. I mine øyne, så er det marginale forskjeller.

Jeg vil påstå at i praktisk bruk, så er det hipp som happ hvilket av de to objektivene man velger ut i fra et fotografisk utgangspunkt. Vignettering og CA er nemlig lett å fikse i etterbehandlingen. Uskarphet i kantene er det verre med ...

Jeg er dog enig i at Pentax sin utgave er å foretrekke ut ifra et ergonomisk ståsted; men det finnes andre produsenter som også leverer brukbare kit-objektiver. Olmypus og Panasonic, f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo begynne å lure på om de har lest sin egen test og sett det i sammenheng med konkurransen.

Tjah - kanskje fordi man ikke kikker på tallene direkte (det bør man ikke gjøre), men heller sammenligner hvor på skalaene de er - som er tilpasset de forskjellige sensorene, med forskjellige nivåer av AA-filter, forskjellige nivåer av oppskarping, forskjellig etterbehandling med mere.

Og - ikke minst - lese konklusjonene, som er mye viktigere.

Hvis du på død og liv direkte skal sammenligne Imatest-tall for senterskarphet, så kan du jo kikke på Nikons tilsvarende plastikk-zoom, som forøvrig er testet på D7000 - basert på samme Sony-sensor som K-5s sensor.

Ser også at jeg generelt leser tester på feil måte hvis din oppsummering skal være presedens - jeg prøver nemlig å lese anmeldelser uten fanboy-briller.

Lenke til kommentar

Ærlig talt - ser dere (de det gjelder) ikke det håpløse dere holder på med angående interne idiotiske krangler om ditt og datt som ikke hjelper trådstarter i det hele tatt? Vedkommende spurte om noe som er meget enkelt å gi en anbefaling omkring - og ferdig med det.

Ikke rart folk blir forvirret av svarene de får her.

Tor

Hvem er det som blir forvirret da?

Tror nok trådstarter greier å sile ut det denne har bruk for her. Trenger jo ikke å undervurdere folk heller.... :innocent:

Og så er det jo dessuten en trådstarters privilegium å sette "Løst" når "nok er nok"....:hmm:

Ser ingen som helst problemer med det du tar opp her. Bare kjekt at det kommer fram alskens info om både det ene og andre.

Er jo veldig enkelt å la være å lese det en ikke har interesse av vil eg tru....

Tross alt er det et forum for alle mulige mer eller mindre underbygde påstander og opplysninger av i stor grad subjektiv karakter.

En stor "saltklype" vil alltid være et egnet tilbehør i sådant forum....

Men usedvanlig artig er det lell.... :whistle:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
Pentaxen utklasser Canonen i denne testen.
Interessant konklusjon. Jeg vil si at du leser den testen som en viss man leser bibelen. I mine øyne, så er det marginale forskjeller.

For å få litt mer konkrete tall på det regnet jeg ut de prosentvise forskjellene med alle de 11 innstillingene. I gjennomsnitt gir Canon-objektivet 2,41 ganger mer CA enn Pentax-objektivet.

Ja, det er lett å kompansere for i etterbehandlig av bildene og således ikke en viktig deltest, men jeg synes ikke det er feil å konkludere med at Pentax-objektivet utklasser Canon i akkurat den deltesten likevel. 2,41 ganger forskjell er MYE.

Jeg vil påstå at i praktisk bruk, så er det hipp som happ hvilket av de to objektivene man velger ut i fra et fotografisk utgangspunkt. Vignettering og CA er nemlig lett å fikse i etterbehandlingen. Uskarphet i kantene er det verre med ...

.. og uskarphet i (eller i praksis nært) senter er det ennå verre med siden det ofte er der motivet er i fokus. Det er i hvert fall svært sjeldent jeg føler behov for fokuspunkt ute i hjørnet av bildet.

Jeg er dog enig i at Pentax sin utgave er å foretrekke ut ifra et ergonomisk ståsted; men det finnes andre produsenter som også leverer brukbare kit-objektiver. Olmypus og Panasonic, f.eks.

Jepp, helt enig. De er kjekke på sine måter. Men akkurat Canon, Nikon og Sony sine nyeste 18-55mm kitobjektiver er klart dårligere enn Pentax sitt siste. At folk krangler på det avslører uvitenhet. Rett skal være rett. Beklager Session at korrigeringene av de feile påstandene ble en stor del av din tråd, men det var på tide å sette ned foten for villedende informasjon.

Ellers så nevner photozone en ulempe med Canon-objektivet jeg ikke var klar over:

"The inner lens tube does still wobble significantly and accurate manual focusing remains next to impossible." Jeg får føye det på lista.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

(..) At folk krangler på det avslører uvitenhet. Rett skal være rett. Beklager Session at korrigeringene av de feile påstandene ble en stor del av din tråd, men det var på tide å sette ned foten for villedende informasjon.

Helt enig. Men - uhm - med litt annen oppfatning angående akkurat hvem som kommer med villedende informasjon og eksakt hva den villedende informasjonen består i å være.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Jeg ser at du har vært litt innom Canon og er kjent med menyer osv, noe som er en liten fordel. Det kan og være et moment å ta med seg at dersom du kjenner andre som har Canon så kan du kanskje får låne objektiver etc ved behov, dersom det er mulig.

"IS" er som allerde fortalt av andre benevnelsen på Canons bildestabilisator som finnes i mange av deres objektiver. Dersom du velger Canon så sjekk at kitobjektivet har IS.

Vær og klar over 600D som er erstatteren til 550D. Jeg tipper 600D koster ca en 1000-lapp mer enn 550D (du kan sjekke dette i priguiden her på akam https://prisguiden.no/kategorier/systemkamera ). Det er ikke mye forskjell mellom 600D og 550D, de leverer samme bildekvaliteten, men 600D har bla vridbar skjerm dersom det kan bety noe.

En sak du og bør kanskje være obs på er at enkelte butikker har en tendens til å helst ville selge det merket de har best fortjenste/avtale på. F.eks er Elkjøp nærmest gift med Sony og selgerene der pusher Sony. Dette sagt slik at Sony dermed ikke er noe dårligere, men det er heller ikke de andre som de kanskje ikke anbefaler.

Det er selvsagt modeller som er tilnærmet like gode som 550D/600D av andre fabrikat. Men mitt poeng var at siden du spurte konkret om Canon så mener jeg du gjør ingen tabbe med å kjøpe 550D, tvert om er det kanskje det mest solgte i sin klasse og har fått mye skryt både her og der hvis du googler litt i tester og brukererfaringer ikke minst. Ofte er det slik at kamera x er litt bedre enn kamera y og z på et lite punkt, mens kamera y er litt bedre enn kamera x og z på et annet punkt osv osv. Ingen kamera er helt like, de alle har sterke og svake sider, så summen av alt er det som ofte er best å vektlegge. Og ofte er summen av alt omtrent lik på en gruppe kamera på et brukernivå.

Hvis du ønsker å spare litt kan du sjekke bruktmarkedet.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt lille forslag til trådstarter: Kjøp det kameraet som tiltaler deg best i din prisklasse, ingen er dårlige. Drop dog kitobjektivet, for uansett hvordan man vrir og vender på det - og uansett merke, er det dårlige saker. Kjøp heller noe sånt som Tamron 17-50 f/2.8.

Om jeg selv var på budsjett ville jeg ha kjøpt Nikon D3100 og 35mm f/1.8.

Lenke til kommentar
Alle andre merker slipper man å passe på dette fordi man alltid har stabilisering. Også ved kjøp av andre objektiver senere. Fellene ligger på rekke og rad hos Canon og Nikon.

Så du mener at jeg kan kjøpe et kamera uansett merke sålenge det ikke er CaNikon og det innehar stabilisering innebygget i huset, du legger en kjempefelle her for alle uopplyste.

Tor Vilde: Når folk er mer opptatt av å villede folk i retning av ett bestemt merke enn å gi objektiv og korrekt informasjon så skjønner jeg ikke hvordan det skal hjelpe trådstarter.

Det er påtvinge alle og enhver Pentax hjelper hverken forumet eller trådstarteren Simen, har du ikke noe annet å gjøre en å lese side opp og ned for å finne sære tester som legger Pentax i et positivt lys.

TS:

Spørsmål 2: Grunnen til at jeg skrev Canon er fordi det er det jeg har brukt tideligere og kjenner til i forhold til menyer osv. Men om det finnes et Nikon kamera som er mer valutta for pengene så tar jeg imot tips.

Som Moderator synes jeg du skal fjerne alle tråder her som ikke er direkte relevant til Trådstarterens spørsmål, Bla. alt som omhandler Pentax.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ærlig talt - ser dere (de det gjelder) ikke det håpløse dere holder på med angående interne idiotiske krangler om ditt og datt som ikke hjelper trådstarter i det hele tatt? Vedkommende spurte om noe som er meget enkelt å gi en anbefaling omkring - og ferdig med det.

Tor

Du har helt rett, og det verste av alt er jo at det er en moderator som er foregangsmann for dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tor

Du har helt rett, og det verste av alt er jo at det er en moderator som er foregangsmann for dette.

Det er ikke sikkert Simen1 ser det selv, men han er en av de største fanboysene her på forumet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert Simen1 ser det selv, men han er en av de største fanboysene her på forumet.

Nei, for utsagn som dette, "Det er selvsagt modeller som er tilnærmet like gode som 550D/600D av andre fabrikat.", er ikke fanboyisme?

For det er jo selvsagt at alle vet at Canon er best og de andre er bare tilnærmet like gode. At noen faktisk skulle være bedre er jo utenkelig.

Fra dere som bruker Canon er det hele tiden slike merkelige påstander der en leser mellom linjene at "du kan gjerne velge noe annet enn Canon, men da er du også litt rar". I andre tråder leser en også helt klare påstander om at "Canon er best", uansett. Gjerne med å underbygge dette med påstander som er sugd ut av eget bryst i så lang tid at en selv hardnakket tror på det.

Ja, forumet er fullt av fanboys og jeg tror fordelingen er rimelig greit fordelt. Trådstarter gir uttrykk for at han ikke har noe utstyr fra før og at han er åpen for alternativ. Det Simen har prøvd å få fram er alternativene ved å påpeke fordeler med et annet system. Og nå er dere andre sunket ned på det nivået at istedenfor å motargumentere på et teknisk plan så skal en heller sensurere eller kritisere person. Patetisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Spørsmål 2: Grunnen til at jeg skrev Canon er fordi det er det jeg har brukt tideligere og kjenner til i forhold til menyer osv. Men om det finnes et Nikon kamera som er mer valutta for pengene så tar jeg imot tips.

Da har du siktet deg inn på de eneste to produsentene som ikke har speilrefleks med innebygd bildestabilisering. Lykke til :-)

Ja, forumet er fullt av fanboys og jeg tror fordelingen er rimelig greit fordelt. Trådstarter gir uttrykk for at han ikke har noe utstyr fra før og at han er åpen for alternativ. Det Simen har prøvd å få fram er alternativene ved å påpeke fordeler med et annet system. Og nå er dere andre sunket ned på det nivået at istedenfor å motargumentere på et teknisk plan så skal en heller sensurere eller kritisere person. Patetisk.

Jepp, og du er den største av dem alle, utrolig hvor mye rart du får lirka ut av deg :)

Først så spør TS om to spesifikke merker og du må da selvfølgelig komme med spydigheter på TS sin bekostning.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, for utsagn som dette, "Det er selvsagt modeller som er tilnærmet like gode som 550D/600D av andre fabrikat.", er ikke fanboyisme?

Nei. Hvem har sagt at 550D/600D nødvendigvis skal være de beste av alternativene i en sånn sammenligning? Det er i så fall leseren som vektlegger uttrykkene skjevt. Det er derimot det omvendte uttrykket som ville vært fanboyisme - å si at det "ikke finnes modeller av andre fabrikat som er tilnærmelsesvis like gode".

Eller med andre ord - si bastant at produkter av andre merker "er klart dårligere" - eller - hei, vent, akkurat det var det nettopp en som...

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tjah - kanskje fordi man ikke kikker på tallene direkte (det bør man ikke gjøre), men heller sammenligner hvor på skalaene de er - som er tilpasset de forskjellige sensorene, med forskjellige nivåer av AA-filter, forskjellige nivåer av oppskarping, forskjellig etterbehandling med mere.

Konklusjonene og poenggivningen strider med tallmaterialet. Pentax-objektivet ser ut til å prates ned på grunn av merkenavnet. At han til og med klarer å rakke ned på en langt bedre fokusløsning med intern fokus og fokusring som ikke flytter seg inn og ut, med svært hendig quick shift AF/MF er feil og villedende. At manuell fokus med Canon-objektivet er tilnærmet ubrukelig grunnet slark ser ikke ut til å påvirke resultatet nevneverdig. Hvis ikke det er merkefavorisering så vil jeg gjerne at du forklarer meg hvor objektiviteten kommer inn.

Hvis du på død og liv direkte skal sammenligne Imatest-tall for senterskarphet, så kan du jo kikke på Nikons tilsvarende plastikk-zoom, som forøvrig er testet på D7000 - basert på samme Sony-sensor som K-5s sensor.

Jepp, jeg startet egen tråd for å forfølge dette videre. Jeg tror vi alle er tjent med å komme til bunns i dette.

Ser også at jeg generelt leser tester på feil måte hvis din oppsummering skal være presedens - jeg prøver nemlig å lese anmeldelser uten fanboy-briller.

Hvis du har glemt hvor de ligger så kan jeg opplyse om at de sitter godt plantet på nesen din.

Lenke til kommentar

Konklusjonene og poenggivningen strider med tallmaterialet. Pentax-objektivet ser ut til å prates ned på grunn av merkenavnet. At han til og med klarer å rakke ned på en langt bedre fokusløsning med intern fokus og fokusring som ikke flytter seg inn og ut, med svært hendig quick shift AF/MF er feil og villedende. At manuell fokus med Canon-objektivet er tilnærmet ubrukelig grunnet slark ser ikke ut til å påvirke resultatet nevneverdig. Hvis ikke det er merkefavorisering så vil jeg gjerne at du forklarer meg hvor objektiviteten kommer inn.

Jepp, jeg startet egen tråd for å forfølge dette videre. Jeg tror vi alle er tjent med å komme til bunns i dette.

Hvis du har glemt hvor de ligger så kan jeg opplyse om at de sitter godt plantet på nesen din.

Som moderator burde i alle fall du forholde deg til det trådstarter ber om. Om ikke dine synspunkter er offtopic så kan ikke noe innlegg være det. Og det gjelder ikke bare i denne posten, men det florerer slike innlegg fra deg i andre poster som er like offtopic.

Er det en spesiell regel som gjør at moderatorer kan poste i hytt og pine.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har diskusjonen foregått slik:

- Trådstarter spør om Canon..

- Andre spør om det må være Canon

- Trådstarter svarer nei og nevner Nikon og bedre valuta for pengene

- Vi diskuterer stort sett Canon og Nikon

- Noen fremhever Canon-objektivet med IS fordi det skal være veldig bra

- Som en sidenote forteller jeg at IS-objektivet ikke er noe spesielt å hoppe i taket for og nevner en rekke konkrete, lett kontrollerbare grunner til det.

- Canon-gjengen klikker fordi noen kritiserer det "flotte" IS-objektivet, ber meg la være å nevne noe annet enn Canon

- Det påpekes at trådstarter er åpen for Nikon og mer valuta for pengene

- Nikon inkluderes i det gode fellesskap, gjengen øker i størrelse og de blir enige om at Pentax må fryses ute fra diskusjonen fordi trådstarter ikke har nevnt det konkret

- Pentaxobjektivet vs Canonobjektivet omtales som god byggekvalitet vs god optisk kvalitet.

- Eldgamle tester av eldgamle versjoner av objektivet testet på eldgamle pentax-kamera brukes som bevis.

- Jeg påpeker at det dere trekker totalt feil konklusjoner fordi dere ser på helt feil objektiver og kamera

- Dette faller ikke i god jord hos CaNikon-gjengen.

- I mangel av tester og argumenter blir jeg indirekte bedt om å forlate tråden og ikke "plage" trådstarter.

- Det dukker opp to tester som under tvil kan sammenlignes, dette for å bekrefte at Pentax-objektivet har dårlig kvalitet. Blant annet med en konklusjon som prater ned Pentax-objektivet i forhold til testresultatene og tilsvarende opp Canon-objektivet.

- Jeg påpeker at konklusjonene er subjektive og at det objektive tallmaterialet forteller en annen historie.

- I mangel av argumenter blir jeg indirekte bedt om å forlate tråden nok en gang.

- De mest Simen1-kritiske innleggene høster mange plusser av CaNikon-mobben, antageligvis fordi de ikke har argumenter selv, men bare vil slenge seg på den kritikken andre klarer å skrive.

- Moderatorstatusen brukes mot meg, fanboy-ordet blir nevnt, atter en gang i mangel av saklige argumenter.

- CaNikon-mobben vil rett og slett ikke til bunns i saken. De vil dytte Canon/Nikon på trådstarter, samme hva som er best etter objektive, målbare og kvantitative faktorer.

Lenke til kommentar
Så du mener at jeg kan kjøpe et kamera uansett merke sålenge det ikke er CaNikon og det innehar stabilisering innebygget i huset, du legger en kjempefelle her for alle uopplyste.

Kutt ut svartmalinga. Jeg har anbefalt Nikon i denne tråden. Pentax duket først opp når andre kom med feilaktige påstander og sleivspark mot alt annet enn CaNikon.

Det er påtvinge alle og enhver Pentax hjelper hverken forumet eller trådstarteren Simen, har du ikke noe annet å gjøre en å lese side opp og ned for å finne sære tester som legger Pentax i et positivt lys.

Jeg påtvinger ingen noe, men har anbefalt Nikon (D5100 og D90). Å fremstille meg som Pentax fanboy er ikke noe annet enn et skitten hersketeknikk. Det samme er fremstillingen av Pentaxbrukere som sære og tester der Pentax gjør det godt som sære. Skitten hersketeknikk og motvilje til å se konkrete objektive forskjeller i Pentax favør.

Som Moderator synes jeg du skal fjerne alle tråder her som ikke er direkte relevant til Trådstarterens spørsmål, Bla. alt som omhandler Pentax.

Hvem er du til å diktere hva trådstarter vil ha av råd?

Hvorfor i alle dager skal jeg få munnbind hvis noen skriver uriktige påstander om f.eks Canons fortreffelighet over Pentax? Er det fordi dere vil villede trådstarter i fred?

Lenke til kommentar

Moderatorstatusen har ikke noe med saken å gjøre. Her opptrer jeg som privatperson. Tar man fra moderatorene muligheten til å være privatperson så finner man ingen som gidder å moderere. Uten moderasjon kan man jo tenke seg hvordan forumet utvikler seg.

Har du bare personangrep å komme med? Ingen saklige argumenter?

Har du også bare personangrep å komme med? Ingen saklige argumenter? Jeg utfordrer deg: Prøv å argumenter saklig mot det jeg og vi diskuterer her: Kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...