Gå til innhold

Canon kamra til 5 - 6 tusen?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et Canon kamera, men aner ikke hva jeg skal kjøpe. Jeg har ingen linser fra før av... Takker for alle gode forslag :)

Kjøp et 550D med en kitzoom med IS (stabilisering), og vær trygg på at du gjør ingen tabbe der, snarere tvert om :) Ingen av de andre kameraene som nevnes av andre i den prisklassen du ønsker gir bedre bilder.

(som vanlig får spørsmål om kamera et virrvar av svar - selv når det burde være enkelt når en person spør om å anbefale et kamera av et gitt merke)

Tor

Hva er en kitzoom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Byggekvalitet eller optisk kvalitet med høy oppløsning.

Hverken K-5 eller K-r er testet med 18-55mm-objektivet hos Dxomark. De har heller ikke testet det nyere 18-55mm WR-objektivet med noen kamera.

Trondster linker til photozone og der har han plukket gammel test av Pentax objektivet mot helt nye tester av Canon objektivet. Sikkert for å sette Canon objektivet i et godt lys. Gjør en motsatt og velger ny test av Pentax objektivet og gammel test av Canon objektivet så blir også resultatet annerledes. Det er derfor photozone understreker at en ikke skal sammenligne på tvers av kameraer. Da kan en få stort sett det resultatet en vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hva er en kitzoom?

(engelsk) kit = leveres i pakkeløsning sammen med kameraet. Andre objektiver kjøpes separat og leveres i separat pakke. I praksis leveres alle slike kit-objektiver med zoom så kitobjektiv og kitzoom er i praksis det samme.

Zoom kjenner du sikkert til. Motsetningen er objektiver som ikke kan zoome. Disse har fast brennvidde (tele, vidvinkel eller noe i mellom) og er vanligvis spesialobjektiver med spesielt gode egenskaper på enkelte områder. F.eks stor blenderåpning eller makro.

Lenke til kommentar

Jeg trodde photozone var ganske klar på at en ikke skal sammenligne på tvers av kameraer?

..og spesielt ikke når det er "ens eget merke" som kommer kommer dårlig ut?

Ut fra alle sammenligninger jeg har sett er EF-S 18-55 IS skarpere. Kikk på DxOMark og dpreview hvis du vil. Deal with it.

Er det snart nok trollinggnåling og trådtilgrising fra P*ntax-folket om kit-byggekvalitet og sensorstabilisering nå? Mange begynner å bli litt lei av enkeltes mas.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Trondster linker til photozone og der har han plukket gammel test av Pentax objektivet mot helt nye tester av Canon objektivet. Sikkert for å sette Canon objektivet i et godt lys.

Helt klart. Spesielt til testen foretatt på en 8Mpx 20D fra 2004. Var så nytt hus at.

Er kun partisk, jeg. Hele tiden. Foreslår aldri annet enn Canon. Som for eksempel tidligere i tråden.

Edit: Fant nyere review på Photozone av Pentax kit-objektiv med WR. Ooog - konklusjonen min står.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen ting er om man virkelig trenger stabilisering? Har ikke det på et eneste objektiv eller hus (bortsett fra XZ-1) - og savner det overhode ikke.

Godt spørsmål. Stabilisering er vel som mye av det som har kommet de siste årene - kjekt å ha. Det som er sikkert, er at hvis man skal ha stabilisering, så er det i dag irrelevant om man velger et system som har stabilisering i huset eller i optikken (Ihverfall for 90% av brukerene). De som har stabilisering i optikken har et godt utvalg av rimelige stabiliserte objektiver.

Min erfaring er at stabilisering er viktigst på lange brennvidder. I situasjoner med lite lys og korte brennvidder, så er ofte motivet mennesker. Og de beveger seg ofte nok til at man må ha raske nok lukkertider til at stabilisering ikke er nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg trodde photozone var ganske klar på at en ikke skal sammenligne på tvers av kameraer?

Ut fra alle sammenligninger jeg har sett er EF-S 18-55 IS skarpere. Kikk på DxOMark og dpreview hvis du vil. Deal with it.

Testene er totalt irrelevant. K20 er et gammelt Pentax-kamera og K10 er ennå eldre. Objektivet du fremhever er ikke en gang nest siste versjon. Det er 3 generasjoner kitobjektiv tilbake i tid. Det er bare tull å dra frem sånt. Hva blir det neste? Pentax med filmrull vs Canon anno 2020?

Testet med nyere kamera får man bedre lpw på det Pentax-objektivet som er testet. Oppgraderer man til II-versjonen blir det også betydelig skarpere. Oppgraderer man videre til WR-versjonen, som selges i kit med K-5 nå, er det ennå skarpere igjen. Dra gjerne frem tester, men vær vennlig å la de gamle og irrelevante ligge. Det er direkte villeding av folk som er ute etter objektive og gode råd. Skulle jeg senket meg ned på det nivået ville jeg linket til tester av Canon 18-55mm USM (den første), gjerne testet med Canon 300D eller noe sånt. Men jeg skal ikke synke så lavt. Dere som bare leser her får sjekke litt tester selv og gjøre dere opp en mening og ta hele tråden med en stor klype salt. Mange gjør tydeligvis sitt beste for å villede dere.

Er det snart nok trollinggnåling og trådtilgrising fra P*ntax-folket om kit-byggekvalitet og sensorstabilisering nå? Mange begynner å bli litt lei av enkeltes mas.

Hvorfor skal du bestemme hva som er interessant og ikke for trådstarter? Det var ikke meg som trakk frem IS-objektivet som veldig bra, men jeg følge meg nødt til å få fram sannheten når det slenges ut sånne påstander. Stabilisering er også viktig. Ikke bare for kitobjektivet, men også når man skal kjøpe flere objektiver. Det er kjedelig å bli overrasket over mangler i framtida så det er best å fortelle hva man skal passe på, på forhånd.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, photozone tar ingen forbehold. Du gjør feil når du sammenligner på tvers av kameraer. Kort og godt så enkelt er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
BjerkneZ: Det er langt opp fra toppmodellen til Canon til Pentax 645D eller ennå værre: Phase One IQ180. ;)

Kjenner ikke til Pentax eller Phase One, men ifg. bilder så vinner dem vertfall ingen designpris for å si det mildt :)

Dem virker veldig klumpete og lite ergonomiske, men kan jo være at det stiller seg annerledes i virkeligheten.

Lenke til kommentar

"Jeg kjenner ikke til Lamborghini og Ferrari, men i følge bilde vinner de i hvert fall ingen familiebilpriser for å si det mildt. De virker veldig kantete, lite barnevognvennlige og har ikke en gang feste for takboks eller campingvogn, men det kan jo hende det stiller seg annerledes i virkeligheten"

Bare for å ta en av de evinnelige bil-analogiene. ;)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Jeg kjenner ikke til Lamborghini og Ferrari, men i følge bilde vinner de i hvert fall ingen familiebilpriser for å si det mildt. De virker veldig kantete, lite barnevognvennlige og har ikke en gang feste for takboks eller campingvogn, men det kan jo hende det stiller seg annerledes i virkeligheten"

NEPPE! :tease:

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Testene er totalt irrelevant. K20 er et gammelt Pentax-kamera og K10 er ennå eldre. Objektivet du fremhever er ikke en gang nest siste versjon. Det er 3 generasjoner kitobjektiv tilbake i tid. Det er bare tull å dra frem sånt. Hva blir det neste? Pentax med filmrull vs Canon anno 2020?

Jeg linket til det jeg fant. Men - jeg bommet på Photozone - jeg så rett og slett ikke på den høyre kolonnen med 15Mpx Pentax-testene da jeg kikket på - og der har de en anmeldelse av WR-varianten på en K-5. Og så kan man sammenligne tall fra Imatest fra to forskjellige 15Mpx-sensorer. Og lese konklusjonene.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg linket til det jeg fant. Men - jeg bommet på Photozone - jeg så rett og slett ikke på den høyre kolonnen med 15Mpx Pentax-testene da jeg kikket på - og der har de en anmeldelse av WR-varianten på en K-5. Og så kan man sammenligne tall fra Imatest fra to forskjellige 15Mpx-sensorer.
Ok, med utgangspunkt i de to testene (selv om det kan bli litt skjevt på grunn av litt ulike testbetingelser)

Fortegning: Pentaxen fortegner litt mindre på 18 og 28mm, men til gjengjeld mer på 55mm. Krysningspunktet mellom tønne og pute-fortegning ligger altså bare litt nærmere midten av brennviddeområdet hos Pentax. Hva som er best avhenger av hva man vektlegger. Jeg gir denne delen av testen uavgjort.

Vignettering: Her må man være litt obs på diagrammet på grunn av ulik inndeling av skalaen, så jeg tar tallverdiene fra tabellen i stedet for. På 6 av de de 11 tallene er Pentaxen bedre. På ett er det uavhgjort og på 4 går det i Canons favør. Ikke at vignettering er særlig viktig men Pentaxen vinner marginalt på antall av de 11 testede innstillingene. Litt viktigere er det at det hovedsaklig er de største blenderne som går i Pentax sin favør. Det er der man ser størst vignettering og dermed størst forskjell. Jeg gir Pentaxen en knepen seier i denne øvelsen.

Oppløsning (MFT) ved 18mm: Pentaxen vinner på senterskarphet over hele fjøla. 4 av 12 innstillinger og det blir uavgjort på 2 på kantskarphet, 2 i favør av Canon. Canon gjør derimot rent bord på hjørneskarphet. 4/12. Her vinner Canon på antall, men Pentaxen gjør det best der jeg synes det er viktigst: i senter. Jeg vurderer det derfor som relativt uavgjort på 18mm.

Oppløsning (MFT) ved 28mm: Pentaxen vinner på senterskarphet over hele fjøla. 4 av 12 innstillinger. På kantskarphet er det uavgjort: 2 til Canon og 2 til Pentax. På hjørneskarphet er det også uavgjort: 2 til Canon og 2 til Pentax. Knepen seier til Pentax på 28mm.

Oppløsning (MFT) ved 55mm: Pentaxen vinner rent bord på senterskarphet på alle tre senter-innstillingene. På kantskarphet vinner pentaxen på 2 og Canon på 1. Canon-objektivet er ikke testet på hjørneskarphet her så der kan vi ikke sammenligne. Altså en markant seier til Pentax på 55mm.

Kromatisk Abberasjon: Pentaxen vinner med stor margin over hele fjøla. 11 av 11 testede innstilligner. Pentaxen utklasser Canonen i denne testen.

Sum a summarum gjør altså Pentax sitt kitobjektiv det klart bedre enn Canon sitt i disse optiske grenene. Ser vi dette i sammenheng med lista over andre ulemper med Canons 18-55 IS sammenlignet med Pentax 18-55mm WR så tror jeg vi kan konkludere og sette punktum for diskusjonen om kitobjektiver. I hvert fall til det kommer ennå nyere versjoner.

Og lese konklusjonene.

Man kan jo begynne å lure på om de har lest sin egen test og sett det i sammenheng med konkurransen. Klagingen på autofokusringen er jo også helt på bærtur. Pentaxen har både kjappere autofokus og mulighet for manuell overstyring av fokus uten å måtte balle med AF/MF-knappen. Dette er veldig hendig i en del situasjoner. Rører man på Canons fokusring når man har på AF så risikerer man å ødelegge autofokusen i objektivet. Så man får nå ta photozone sin subjektive konklusjon for å være nettopp subjektiv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ærlig talt - ser dere (de det gjelder) ikke det håpløse dere holder på med angående interne idiotiske krangler om ditt og datt som ikke hjelper trådstarter i det hele tatt? Vedkommende spurte om noe som er meget enkelt å gi en anbefaling omkring - og ferdig med det.

Ikke rart folk blir forvirret av svarene de får her.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tor Vilde: Når folk er mer opptatt av å villede folk i retning av ett bestemt merke enn å gi objektiv og korrekt informasjon så skjønner jeg ikke hvordan det skal hjelpe trådstarter. Jeg håper tråden setter presedens for framtidige diskusjoner om kitobjektiver sånn at vi slipper å rette opp de samme feilaktige påstandene flere ganger.

Session^^: Som tomsi42 sier er det K-r som er mest sammenlignbar med 550D.

Her er grundige tester av begge modellene:

Canon 550D

Pentax K-r

Og her er en tabell med sammenligning av spesifikasjoner.

Her har du en sammenligning av sensor-kvaliteter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...