Femtekolonne Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Har en skoda med sommerdekk på 16" felger og vinterdekk på 15". Legger 16" felgene på hylla etter endt sesong og kjøper 15". Vinterdekkdimmen er 195/55, men lurer på om jeg kan gå ned til 185/60 både på vinter og sommerdekk? Orginaldim i vognkortet er 195/55/15 med 205/45/16 som alternativ. Er det noen ulemper ved å kjøpe smalere dekk? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Tja, før i gamle dager var det faktisk vanlig med smale vinterdekk for å komme lettere ned på underlaget. Tips: Se hvilke dekk rallybiler kjører på om vinteren! Det som er viktig er at dekket har riktig vektklasse i forhold til bilen. Fullastet bil + smale vinterdekk er ikke bra. (Og ekstra ille om sommeren!) men forskjell mellom 185 og 195 er ikke stor. Ulike dekkmerker og utgaver vil jeg tro har mye mer å si. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Vinterdekkdimmen er 195/55, men lurer på om jeg kan gå ned til 185/60 både på vinter og sommerdekk? Orginaldim i vognkortet er 195/55/15 med 205/45/16 som alternativ. Du kan endra frå 195/55-15 til 185/60-15, ja. Er det noen ulemper ved å kjøpe smalere dekk? Nokre meiner det gjev bilen verre utsjånad og at ein får ein bil litt verre å køyra på god veg. Sjølv er eg sjeldan samd i nokre av delene. Dessutan får du ein bil som er litt lettare på rattet + kjem seg litt betre fram på verkeleg vanskeleg underlag. I tillegg vil lommeboka di truelg gleda seg litt over valet. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Kutter ut 16" felger ettersom det kun er for utseendes skyld. Ikke komfortabelt å kjøre med, unødvendig støy og mer slitasje på det meste av oppheng etc. Tenkte gå ned til 185/60 først og fremst for å få enda mer luft i dekket mot 195/55 samt at det kjapt koster en drøy tusenlapp mindre for 4 dekk. Har hørt om det med smalere dekk på vinteren, men at det gjelder piggdekk og det motsatte for piggfritt. Blir nok piggfritt på meg ettersom de nok fortsetter å salte som bare fanden. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Er det noen ulemper ved å kjøpe smalere dekk? Nokre meiner det gjev bilen verre utsjånad og at ein får ein bil litt verre å køyra på god veg. Sjølv er eg sjeldan samd i nokre av delene. Dessutan får du ein bil som er litt lettare på rattet + kjem seg litt betre fram på verkeleg vanskeleg underlag. I tillegg vil lommeboka di truelg gleda seg litt over valet. Verre utsjånad blir det nok ikke. Er en Skoda Roomster så den ble ikke kjøpt for utseendets skyld i første omgang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå