Rudde Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Hello! Jeg lurer på hvilken av switchene Cisco SD2008T og Linksys by Cisco SE2800 som er best, med tanke på stabilitet og kvalitet. Jeg ønsker en switch som ikke overopphetes og greier og levere meg Gigabit ikke noe 60 MB/sek og som er utrolig stille :-) Jeg er usikker på hvilken jeg skal bestille siden begge er cisco(?) og ligger i samme prisklasse og jeg greier ikke finne noe spesefik forskjell. Og hvordan er støtten med IPv6 på de forskjellige? Jeg lurer også på hvordan er det med fletting av kabler? Altså Cat6a/e er jo relatift dyr kabel hvis du skal ha menge over lengre avstander, men den støtter også 10 Gbit over en grei avstand. Så hva skjer hvis jeg fletter 4 kabler inn i en Cat6a/e kabel og fletter de ut hvor de skal? slik som vist her, vil jeg få gigabit til alle maskinene og mer viktig vil switchen/maskinene skjønner hva faen jeg driver med og få dette til å virke? Endret 24. august 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
War Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hva med å heller kjøpe en switch til og sette en kabel i pcene til den, så en lang til neste switch. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Så hva skjer hvis jeg fletter 4 kabler inn i en Cat6a/e kabel og fletter de ut hvor de skal? Du vil gjøre switchen til nervevrak og den vil ikke klare kommunisere med en eneste av de 4. Kjøp en liten kantswitch som du bruker for delingen, du får 8port gigabit til en 300kr. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Og kjøpe en switch til det jeg ønsker å bruke fletting til hjelper meg lite da 1 Gbit mot core blir for lite, må ha 1 Gbit pr maskin. Uansett har lyst på en my switch fordi jeg kjøpte noe 3com dritt som faen ikke greier å levere gigabit :-P Det var en ~300 kr's switch. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Skal du ha en switch hvor du får satt opp en trunk (f.eks 6kabler for 6gbit) mellom switchene så må du opp til smartswitch som starter på en 1300-1500kr stk. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Da blir det kabler hele vegen da. Flette inn og flette ut vil jo fungere, men da får du ikke skjermingen og kvaliteten og da ender du egentlig bare opp med cat5 uansett. Selve flettingen vil være et dårlig punkt. Hvordan kan 4 maskiner generere så mye trafikk samtidigog vil siste switch klare den mengden? Endret 24. august 2011 av War Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 @cruzader, ja jeg vet, men da får jeg jo igjen kabelutgiftene som jeg prøver å unngå. @War, ja jeg vil greier å generere det, ikke konstant men jeg vil greie det, det værets jeg veit er å vente og core switch takler 48 Gbit, så den skal nok takle det lett og serveren jeg vil ha så rask kontakt med har muligheten til å levere 800 MB/s, og jeg hater store flaskehalser, derfor lurte jeg på om løsningen fungerte, men hvis det ikke blir no bra gidder jeg ikke styre med det enda, mulig jeg setter opp fiber eller 10GbE når det kommer ned i pris. Men ang switchene noen fine 8 port switcher i under 500 kr klassen? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 dgs-1008d ligger på en 300kr og yter bra, du kan kjøre 8gbit gjennom den uten at den blir emo som enkelte billigswitcher kan bli. Kan forøvrig anbefale 10gbit, har 10gbit mellom serverne noe som er veldig koselig Men "bare" 6gbit fiber trunk ut til switchen på kontoret/datarommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå