Gå til innhold

Styrer folket virkelig Norge?


Gjest Slettet+981234897

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er jo om folket styrer. En annen ting er hvor mye vi er tjent med at folket direkte styrer.

 

Vi velger noen til å ta avgjørelser for oss. Det er et indirekte folkestyre. Innflytelsen vår ligger til en viss grad der. Den er ikke stor, men til stede. Hvis noen sender landet i grøfta blir de ikke gjenvalgt.

 

Jeg vil påstå at svakheten med vårt system er mindretallsregjeringer, eller mindretallets ofte ufortjente store innflytelse. Vi hadde på midten av 90-tallet og frem til dagens rød-grønne, noen utrolig svake regjeringer. Halvslappe kompromisser og kortsiktighet var resultatet.

 

Folket har ikke mulighet til å sette seg godt nok inn i alle beslutninger som skal taes.

Jeg mener at om folket skal detaljstyre vil populisme og kortsiktighet råde. De lange linjer vil forsvinne enda mer. Husk at upopulære beslutninger også må taes for at et samfunn skal fungere.

 

En annen ting er de store sakene. Der folket har tid og mulighet til å beslutte med et godt grunnlag. EU-avstemningene er et godt eksempel. Til tross for at mitt syn tapte, er jeg glad for at folket ble spurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer kritisk til den friheten politikere har til å love ting i valgkampen, for så å stå helt fri til å drite langt i alt det som ble lovt. Det er jo de samme politikerne som velges hvert år uansett, så hva har de å tape?

Og årsaken til dette er "idiocracy". Folk er dumme som brød og glemmer hva de ble lovet. I tillegg har vi gamliser som stemmer på f.eks Arbeiderpartiet, for det har de gjort siden nitten-hundre-og-brød-mangel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting som ofte blir glemt, er at politikere også er folk.

 

Riktig, politikerne er også mennesker.

Dette gjør at vi har en mulighet til å forstå dem, for vi er jo selv mennesker, og vi kan alle gå i oss selv og tenke på hva vi ville gjort hvis vi hadde all makt og kunne slippe unna med alle slags overgrep og forbrytelser mot folket for å fremme vår egen karriere uten at noen kunne stoppe oss eller begrense oss på noen måte.

Lenke til kommentar

En ting som ofte blir glemt, er at politikere også er folk. Synes man at valg hvert 2. år gir for lite påvirkning, kan man selv bli politiker :new_woot: .

 

Riktig, politikerne er også mennesker.

Dette gjør at vi har en mulighet til å forstå dem, for vi er jo selv mennesker, og vi kan alle gå i oss selv og tenke på hva vi ville gjort hvis vi hadde all makt og kunne slippe unna med alle slags overgrep og forbrytelser mot folket for å fremme vår egen karriere uten at noen kunne stoppe oss eller begrense oss på noen måte.

 

Jøss!

Lenke til kommentar

I Sveits har de vel skikkelige folkeavtemninger ved vedtak av lover osv...

Vil ikke kalle Norge for et "demokrati" selv om vi kan velge mellom en gjeng inkompetente tullinger til å sitte på Stortinget en gang hvert 4. år.

 

Fint for deg at du ikke er på stortinget slik at du ikke blir en inkompetent tulling...Tatt i betraktning at de alle har en god skolegang og fordypning for å komme på tinget, så skal det godt gjøres å oppfylle kriteriene som du setter. Selvfølgelig er det demokrati. Du må jo bare velge det partiet som er best for de overall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...