Gå til innhold

Styrer folket virkelig Norge?

Gjest Slettet+981234897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234897

Orden demokrati betyr folkestyre. Ser man på ordet folkestyre tenker man at det er folket er som en helhet er ledere over landet sitt. I vårt demokrati, på lik linje med de fleste andre liberale demokratier er vårt folkestyre veldig indirekte.

vi stemmer hvert fjerde år år på partiet som gjennom et system velger hvem som skal være representanter på stortinget, som da bestemmer hva de som leder skal gjøre i regjeringen.

ved andre ord velger vi en veldig sjelden gang på dem som skal velge hva de som skal velge velger.

poenget blir da at vi er ganske langt fra beslutningene som blir tatt og tanken på at folket skal lede sin egen nasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det ingen problemstilling i innlegget ditt, men jeg svarer da likevel.

Selv har jeg ingen problemer med at vi har indirekte demokrati. Da ingen ideologi eller system kan fungere i sin reneste form, ei heller demokrati. Det hadde vært umulig å rendyrke demokratiet slik at vi skulle stemme over alle beslutninger som tas.

Selvfølgelig kunne vi kortet ned tiden mellom hvert valg, men det hadde vært på bekostning av effektivitet. Hvor mye får en regjering gjort på 2 år? For så å byttes ut med noen som vil en helt annen vei, og stopper ting som allerede er i gang?

Jeg er mer kritisk til den friheten politikere har til å love ting i valgkampen, for så å stå helt fri til å drite langt i alt det som ble lovt. Det er jo de samme politikerne som velges hvert år uansett, så hva har de å tape?

Endret av Antatra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg alltid har lurt på er hvordan man kan være helt sikker på at valget er helt ekte. Siden avstemningen er anonym finnes det ingen måte hvor alle kan være sikre på at stemmen deres er blitt registrert korrekt. Det er jo ikke sånn at jeg som person sitter med kapasitet til å krysjekke stemmene til hele befolkningen. Med så mange anonyme fjes kan lett et par stemmer forsvinne i natten.

Jeg har bestemt meg for ikke å stemme før alle talte stemmer offentligjøres på internett, på lik linje som skattelistene f.eks.

Lenke til kommentar

Ordet demokrati betyr folkestyre. Ser man på ordet folkestyre tenker man at det er folket er som en helhet er ledere over landet sitt. I vårt demokrati, på lik linje med de fleste andre liberale demokratier er vårt folkestyre veldig indirekte.

vi stemmer hvert fjerde år år på partiet som gjennom et system velger hvem som skal være representanter på stortinget, som da bestemmer hva de som leder skal gjøre i regjeringen.

ved andre ord velger vi en veldig sjelden gang på dem som skal velge hva de som skal velge velger.

poenget blir da at vi er ganske langt fra beslutningene som blir tatt og tanken på at folket skal lede sin egen nasjon

Hva ville vært et annet effektivt alternativ?

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Ordet demokrati betyr folkestyre. Ser man på ordet folkestyre tenker man at det er folket er som en helhet er ledere over landet sitt. I vårt demokrati, på lik linje med de fleste andre liberale demokratier er vårt folkestyre veldig indirekte.

Hva ville vært et annet effektivt alternativ?

Hyppigere stemmeperioder, hvert år/hvert andre år.

Folkeavstemmning hved større avgjørelser, altså mindre enn f eks. EU medlemskap, men heller ikke for lite slik at avstemmningene blir for mange.

Eventuelt mulighet til å stemme på saker over nettet med ett nasjonalt brukernavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hyppigere valg vil bare sette en stopper for effektivitet. Det offentlige er ineffektivt nok fra før av.

Jeg synes det er tåpelig at partier kan danne allianser, slik at mange små partier kan vinne over et stort et. Det er ikke demokrati, da "flertallet" ikke er et flertall, men en gruppe mindretall.

AP nyter godt av dette, da de har en strutsepolitikk hvor de lett kan gjøre kompromisser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev litt om dette i en annen nesten identisk tråd så siterer meg selv:

Demokrati i dag er mer rettet mot et representativt demokrati, hvor folket velger inn representanter fra partiene til å representere deres meninger. Et direkte demokrati er vel svært inneffektivt ved at vanlige folk knapt får gjort annet enn å sette seg inn i politiske saker. Interessen blir vel også mye mindre hos vanlige folk uten ekstrem interesse for politikk, og på den måten blir det vel ikke det demokratiet man hadde ønsket. Jeg mener å huske at det var slik. Jeg er ikke noen ekspert på det, så rett meg gjerne om jeg tar feil.

Hva med å heller innføre en slags god kombinasjon? Hvor man innfører f.eks en statelig webside (med nødvendig kryptering autentisering og sikkerhet) hvor man kan komme med forslag (som grupper eller enkeltpersoner også kan man stemme over forslagene. Og hvis forslagene kommer over en hviss grense (kansje 30 000 stemmer eller noe slikt, bare vill spekulasjon fra meg) så ville forlaget bli gyldig og stå over det evt rejering og storting mener. Men resten av sakene ble avgjordt på konversjonell måte. De som kommer med forslagene må selvsagt sørge for å reklamere for forslaget sitt selv på andre steder (denne siden skal kunn brukes til avstemmning, ikke debatt eller reklame) og websiden må vise fremm de forslagene som er i ferd med å komme over grensen med hvordan resultat de foreløpig har slik at folk evt kan stemme mot det hvis de er uenig slik at ikke ting skal kunne snikinnføres av grupper mot resten av folkets mening. Hvor lang frist det skal være før avstemningen avsluttes, eller når en avgjørelse settes i værk må også avgjøres før et slikt system innføres. (man må jo "bli ferdig med avstemningen" før man kan sette det i værk, men kan jo ikke bare sette det i værk med en gang det bikker grensen)

På denne måten kunne folket fått gjennomslag for deres sterkeste ønsker uten at det hadde blitt for overveldende for folk da de ikke trenger å stemme på allt mulig, bare de saker som engasjerer dem.

Den samme metoden må også kunne benyttes til å kaste rejeringen pga folkets misstilit (men da med en enda høyere grense enn for øvrige saker)

Dette ville vært det mest rettferdige og demokratiske systemet man kunne fått. Og det ville også ha skapt interessegrupper som hadde kjempet for hvisse saker uten at de av den grunn vil stille som et eget parti da de har delte meninger utenom de aktuelle sakene.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at politikerene er for langt unna folket. Det er bedre i Norge enn det er i EU, men det er forsatt ikke godt nok. Vi kan stemme på et parti, men vi kan bare stemme på en pakke. Om alle partier, eller alle partier utenom en støtter en sak, så hjelper det lite at befolkningen er imot.

Det er grunnen til at jeg onsker noe lignende det sveitiske systemet. For å kunne få igjennom en folkeavstemning så må man først få 10% av befolkningen signaturer og dereter må man få 2/3 støtte av de som stemmer. Det vil bli vanskelig å få igjennom dumme folkeavstemninger, men hvis politikerene ignorerer befolkningen fullstendig så kan vi vise hvem som virkelig styrer.

Hadde vi hatt et slikt system, ville vi ikke hatt DLD idag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folket styrer Noreg i den grad at du har muligheten til å stemme det du vil, skulle alle små avgjørelser blitt tatt av "folkflest" så hadde vi måtte velge kvar gang ei vei skulle byggast.

Demokrati kommer i frå folkestyret i den grad at du har muligheten til å utale deg, stille til valg og muligheten til å velge å påvirke det på den måten.

Lenke til kommentar

Folket styrer Noreg i den grad at du har muligheten til å stemme det du vil, skulle alle små avgjørelser blitt tatt av "folkflest" så hadde vi måtte velge kvar gang ei vei skulle byggast.

Ditt eksempel her med veien er helt absurd og kan ikke brukes. Og at folk kan stemme på det de vil, betyr ikke at vi ar demokrati her i landet ellr at folket har noe å si.

At det er "demokrati" i Norge er kun en illusjon som politikerne gjør hva de kan for å holde liv i.

Folket får lov til å stemme ved "valg" med dette betyr ikke at vi har demokrati, for slike "valg" skjer også i diktaturer.

Folk får som sagt lov til å stemme ved valg" men bare på partier. Politikerne velger selv de politikerne vi skal få lov til å stemme på, og også mellom valgene gjør politikerne som de vil, og skifter ut politikere som de selv vil.

Og politikere folket aldri har gitt en eneste stemme kan komme i regjering.

Partiene samarbeider også med hverandre slik at vi kan få minipartier som folk ikke vil ha i regjering. Partiene samarbeider også mot et felles mål, og mot folkets ønske.

Det er også slik at en stemme ikke teller likt, men avhenger av hvor man bor i landet, dette er heller ikke noe demokrati.

At ap benytter regjeringsmakten til å plassere sine folk i sentrale stillinger i landet, er også ganske udemokratisk.

At de andre partiene godtar dette er et bevis på at de samarbeider mot et felles mål.

Så folket styrer ikke Norge, vi har ikke noe mulighet til å styre noe som helst.

Noen tror det fordi de kan avgi sin stemme, men alt er på politikernes premisser, og politikerne gjør akkurat som de vil.

Demokratiet i Norge er kun en illusjon som folket er hjernevasket til å tro på.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ditt eksempel her med veien er helt absurd og kan ikke brukes. Og at folk kan stemme på det de vil, betyr ikke at vi ar demokrati her i landet ellr at folket har noe å si.

At det er "demokrati" i Norge er kun en illusjon som politikerne gjør hva de kan for å holde liv i.

Folket får lov til å stemme ved "valg" med dette betyr ikke at vi har demokrati, for slike "valg" skjer også i diktaturer.

Folk får som sagt lov til å stemme ved valg" men bare på partier. Politikerne velger selv de politikerne vi skal få lov til å stemme på, og også mellom valgene gjør politikerne som de vil, og skifter ut politikere som de selv vil.

Og politikere folket aldri har gitt en eneste stemme kan komme i regjering.

Partiene samarbeider også med hverandre slik at vi kan få minipartier som folk ikke vil ha i regjering. Partiene samarbeider også mot et felles mål, og mot folkets ønske.

Det er også slik at en stemme ikke teller likt, men avhenger av hvor man bor i landet, dette er heller ikke noe demokrati.

At ap benytter regjeringsmakten til å plassere sine folk i sentrale stillinger i landet, er også ganske udemokratisk.

At de andre partiene godtar dette er et bevis på at de samarbeider mot et felles mål.

Så folket styrer ikke Norge, vi har ikke noe mulighet til å styre noe som helst.

Noen tror det fordi de kan avgi sin stemme, men alt er på politikernes premisser, og politikerne gjør akkurat som de vil.

Demokratiet i Norge er kun en illusjon som folket er hjernevasket til å tro på.

Hei, er det deg Frank Aune?

Lenke til kommentar

med mindre man gjør som Frp-velgerne(plukker ut EN ENESTE sak de er enig i, før de stemmer), så styrer folket Norge ja! :yes:

Dette =>

De er ikke så mange lenger hvis man skal se på meningsmålingene... Og når det gjelder Høyre, så har jeg ingen tro på at så mange vil inn i EU...

Én sak. Hele partiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...