Republic3D Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hei, Jeg leaser en splitter ny Toyota Yaris 1.4D-4D. Den har nå gått omlag 100 km. Når jeg har parkert etter en liten tur (5 minutter i 60 km/t), så kommer det en svidd lukt inn i kupéen. - Det lyser ingen varsellamper om høy driftstemperaur. - Har sjekket kjølevæskenivået, og det er helt normalt. - Lukten er sterkest i motorrommet. - Jeg ser ikke noe tegn på at noe er svidd eller brent. - Det kommer ingen damp ifra radiator eller noe lignende. - Håndbrekk / bremser har ikke vært på under kjøring. - Klimaanlegg har vært påslått under kjøring. Kan det være at det er noe belegg på noen varme deler som lukter når de blir varme? Er det da noe som forsvinner etterhvert? Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 I vinter luktet det forferdelig brent av vår Skoda diesel. Sjekket alle muligheter og fant ingenting jeg heller. Det var etter en liten periode med småkjøring og kaldt vær. Dro så på langtur hvorpå lukten forsvant og har heller ikke kommet tilbake. Hadde bilen på verksted nå nettop der jeg nevnte det og fikk til svar at det garantert var partikkelfilteret som brannt seg rent. Vet ikke om Toyota har samme partikkelfiltertype, men det kan være en mulighet. Ellers kan det være som du sier at det er belegg som må brennes inn. Det er vel en grunn til at det er en innkjøringsperiode på nye biler. Ser stadig biler som kommer rett fra fabrikk og de er sprøytet med noe fettete greier.Mulig de er sprøytet i motorrommet også. Ville tatt det helt med ro og kjørt inn bilen etter beskrivelsen i instruksjonsboka. Men husk at småkjøring med moderne dieselmotor ikke er gunstig og kan bli dyrt. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Takk, det var et svar som er beroligende. Ja, det er diesel-partikkelfilter i denne også. Det har blitt kun småturer på 5-15 minutter så langt. Kanskje det lureste bare er å fortsette å kjøre så lenge lukten ikke blir verre, og ingen varsellamper indikerer noe feil. Men hva mener du med at småkjøring med moderne dieselmotor ikke er gunstig og kan bli dyrt? Er det pga høyt drivstofforbruk på små turer? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Tetter vel det derre filteret som er på nyere diesel biler og som koster 15-40 tusen å bytte. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Partikkelfilteret trenger temperatur for å fungere, ihvertfall den typen vi har. På småkjøring rekker ikke motoren få temperatur, moderne dieselmotor produserer også i utgangspunktet lite varme og sotet kan tette filteret. For å rense seg selv kjører motoren opp temperaturen i filteret (vet ikke hvordan dette fungerer)med brent lukt som følge. Men til slutt vil filteret gå tett og må byttes. Noen mil på motorvei hver uke eller hver annen er nok til å kjøre reint filteret. Vinter med kaldstart forsterker nedsotningsproblemet. Vi har som regel en tur på ca 10mil (en vei) hver uke og det er mer enn nok til at den daglig rusler 15min på E6 til jobben Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Okay, det var nytt for meg. Skal ta en litt lengre tur for å se om det hjelper, og prøve å holde småkjøringen til et minimum. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Diesel er blitt veldig hypet opp de siste årene, men fornuftige bilselgere vil råde folk som kun by/småkjører om å kjøpe bensinmotor. Nå ser det ut til å komme en masse små bensinmotorer med turbo som gir momentet mange savnet,og da over ett bredere spekter enn tilsvarende diesel samt fraværet av rakkling. En annen grunn til at jeg tror mange velger dieselmotor er inntrykket av at de går mye lenger enn tilsvarende bensin. Det tror jeg er feil på moderne motorer da før hadde feks en 90 talls MB 250 diesel ca 100hk/170nm,BMW 525tds 143hk/260nm. Dagens diesler på 1.6liter er dermed tilsvarende nittitallets 6sylindrede maskiner på 2.5liter. Da blir det mindre motorkomponenter og gjerne deler som må bevege seg fortere med ditto mer slitasje. Og kjører man lite må man også ta med dyrere vedlikehold som dieselfilter,problemer med dieseldyr i biler som står mye og behov for voldsomt dyr olje i longlifeprogrammene. På 92modell BMW diesel anbefalte de bytte av motorolje på 6000km mens nå påstår de fleste bilmerker 30000km på samme olje. Vil ikke anbefale det, men de påstår det ihvertfall. Ihvertfall har en kollega av meg hatt samme motor som deg de siste 2årene og har kjørt 60.000km uten problemer. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Ok, takk for en innsiktsfull forklaring. Årsaken til at jeg valgte denne Yaris'en var at jeg fikk en veldig god pris. Jeg tenkte at 90 hk turbodiesel og nesten 200 nm dreiemoment bør få god fart på denne bilen, og det gjør det jaggu også. Den har forøvrig 6 gir, så jeg kan kjøre 120 km/t og holde under 2000 rpm. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tenkte mye over kombinasjonen diesel/småkjøring. Lenke til kommentar
trra Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) nå påstår de fleste bilmerker 30000km på samme olje. Vil ikke anbefale det, men de påstår det ihvertfall. Det er ikke riktig. Du kan kjøre, dette er viktig, opptil 30.000km\2.år på samme olja når du har longlife service. Gjennomsnitts bilen i Norge vil derimot oppleve å kjøre 12-16.000km(litt over et år) før bilen varsler om oljebytte. Endret 31. august 2011 av trra Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det er ikke riktig. Du kan kjøre, dette er viktig, opptil 30.000km\2.år på samme olja når du har longlife service. Gjennomsnitts bilen i Norge vil derimot oppleve å kjøre 12-16.000km(litt over et år) før bilen varsler om oljebytte. Så da er vi tilbake til den gamle regelen om å skifte olje en gang i året, fortrinnsvis før vinteren. Longlife servicer er ett resultat av at servicekostnader blir sammenlignet når biler settes opp mot hverandre. Prisen mitt merkeverksted tar for ett oljeskifte med longlifeolje er nøyaktig dobbelt så mye som f.eks Oljeskiftekspressen tar,også det med longlifeolje. Velger man å skifte selv havner man på ca samme som Oljeskiftekspressen ettersom longlifeoljen er svindyr. Velger man en annen oljetype så blir det mye billigere å gjøre det selv. Og husk nå å prute på servicen hos merkeverkstedet.Forlang nøyaktig beskrivelse av hva de må utføre og hva de gjør på eget initiativ, som f.eks vindusviskerbytte,justering av korsryggstøtten på førerstol eller polering av radiatorlokk. Bilbransjen er råtten og det gis ikke ved dørene. Lenke til kommentar
trra Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Så da er vi tilbake til den gamle regelen om å skifte olje en gang i året, fortrinnsvis før vinteren...osv Ja, for de aller fleste er det som gjelder. Min bil hadde akkurat tatt longlifeservice når jeg kjøpte den, men det tok kun 14mnd\14.000km før bilen varslet at den trengte ny service. Da gikk jeg likegodt over til vanlig service intervall på olja. Endret 31. august 2011 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå