Gå til innhold

Nytt kamera som skal med på tur. Speilrefleks, hybrid eller annet?

Anbefalte innlegg

Vi kan i allefall være enig om at å si at det mangler objektiver til NEX, ikke lenger vil være ett relevant argument for å velge det bort.

Ehh..nei! Det kommer jo helt an på hvilke objektiver man er ute etter. Som sagt er det nevnt flere viktige hull i utvalget:

~60mm makro

~30mm f/2

>200mm

Pannekakeobjektiver med god optisk kvalitet

Og så vidt jeg kan se finnes heller ikke noen rettegnende 10mm vidvinkel eller deromkring. De to nærmeste er den sugne Sony 16mm f/2,8 og en manuellfokus Samyang Fisheye 8mm f/3,5.

Jeg mener( personlig mening) at hvis en vil ha flest muligheter( søkeraltenativer etc) og meget god bildekvalitet, så er NEX-5N eller NEX-7 det beste valget hvis en går for speilløst.

Det er vel og snakk om at Tamron og Sigma kommer med dedikerte objektiver til NEX.

Hvis ryktene viser seg å stemme en gang i fremtida så kan det bli litt mer interessant. Men ingen av de tilbyr per i dag pannekakeobjektiver så det hullet vil forbli utettet selv med de to på laget.

Den eneste grunnen til å velge Samsung eller MicroFourThirds er at en "må" ha ett pancakeobjektiv som er 1-3 cm mindre en Sonyaltenativene, og ikke kan leve med Sony sin 16mm inntill de kommer med en avløser.

Og for meg er ikke det nok...

Nei, det er langt i fra eneste grunnen til å velge Samsung eller mFT. Mener du alle som har kjøpt Samsung NX eller mFT-kamera uten pannekakeobjektiv er dumme/ikke har vist bedre?

Og jeg tror helt sikkert at innen 2 år vil vi se ett pancake objektiv til Sony som er arvtager til 16mm F2.8 og.

Helt sikker? Eller bare ville og grunnløse antagelser/ønsker?

Og hvorfor i alle dager skal man basere et kamerakjøp på ville spekulasjoner om objektiver man håper kommer en gang i framtida? Det må jo være mye bedre å bruke pengene på noe man vil bruke disse 2+ årene. Hvis fotointeressen er så laber at man kan sitte på gjerdet to år så klarer man seg nok godt med det som finnes på kompaktkameramarkedet i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan i allefall være enig om at å si at det mangler objektiver til NEX, ikke lenger vil være ett relevant argument for å velge det bort.

Ehh..nei! Det kommer jo helt an på hvilke objektiver man er ute etter. Som sagt er det nevnt flere viktige hull i utvalget:

~60mm makro

~30mm f/2

>200mm

Pannekakeobjektiver med god optisk kvalitet

Og så vidt jeg kan se finnes heller ikke noen rettegnende 10mm vidvinkel eller deromkring. De to nærmeste er den sugne Sony 16mm f/2,8 og en manuellfokus Samyang Fisheye 8mm f/3,5.

Jeg mener( personlig mening) at hvis en vil ha flest muligheter( søkeraltenativer etc) og meget god bildekvalitet, så er NEX-5N eller NEX-7 det beste valget hvis en går for speilløst.

Det er vel og snakk om at Tamron og Sigma kommer med dedikerte objektiver til NEX.

Hvis ryktene viser seg å stemme en gang i fremtida så kan det bli litt mer interessant. Men ingen av de tilbyr per i dag pannekakeobjektiver så det hullet vil forbli utettet selv med de to på laget.

Den eneste grunnen til å velge Samsung eller MicroFourThirds er at en "må" ha ett pancakeobjektiv som er 1-3 cm mindre en Sonyaltenativene, og ikke kan leve med Sony sin 16mm inntill de kommer med en avløser.

Nei, det er langt i fra eneste grunnen til å velge Samsung eller mFT. Mener du alle som har kjøpt Samsung NX eller mFT-kamera uten pannekakeobjektiv er dumme/ikke har vist bedre?

Og jeg tror helt sikkert at innen 2 år vil vi se ett pancake objektiv til Sony som er arvtager til 16mm F2.8 og.

Helt sikker? Eller bare ville og grunnløse antagelser/ønsker?

Og hvorfor i alle dager skal man basere et kamerakjøp på ville spekulasjoner om objektiver man håper kommer en gang i framtida? Det må jo være mye bedre å bruke pengene på noe man vil bruke disse 2+ årene. Hvis fotointeressen er så laber at man kan sitte på gjerdet to år så klarer man seg nok godt med det som finnes på kompaktkameramarkedet i dag.

Så du at jeg skrev personlig og for meg??????

Lenke til kommentar

Bare en 30mm f/3,5. f/3,5 er nesten samme blender som man får fra 18-55mm kitzoom stilt inn på 30mm.

Ettersom 30mm-en er en makro, så er det i seg selv helt greit. Men min erfaring er at såpass kort brennvidde på makro er i det minste laget.

Jeg har ikke studert Samsung sitt utvalg nok til å velge det. Men jeg har gått over til m-4/3, og jeg kan si at det er veldig mange gode grunner til å velge det systemet. Også fremfor Sony sitt system.

Et par punkter som er viktig for meg:

•  
  • Meget godt objetivutvalg allerede i dag
  • 4:3 bildeformat - 2:3 suger, særlig i portrett
  • God til meget god AF ytelse
  • Valgfrihet mellom store (Panasonic GH2) og små hus (diverse modeller)

Bildekvalitet er ikke på listen da alle de aktuelle speilløse systemene med brukbar sensor leverer det jeg trenger. (Pentax Q har for liten sensor til at det er et alternativ i mine øyne).

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vet at du er veldig glad i Sony, og det er lov. Men det du sier her kan minne om fanboyisme. Du er nødt til å åpne øynene litt for andre systemer enn kun Sony. Både Olympus og Panasonic har meget gode alternativer til Nex-systemet i mFT-systemet, og "pancakeobjektiv" er ikke eneste grunnen til å gå for noe annet enn Nex. Samsung sitt system kjenner jeg ikke godt nok til å uttale meg om.

Nex er et bra system, men det er verken bedre eller dårligere enn mFT. Det kommer ann på hva man er ute etter, hvilke kriterier man legger til grunn og personlige preferanser. Det glemmer du å tenke på når du skriver som det jeg siterte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vet at du er veldig glad i Sony, og det er lov. Men det du sier her kan minne om fanboyisme. Du er nødt til å åpne øynene litt for andre systemer enn kun Sony. Både Olympus og Panasonic har meget gode alternativer til Nex-systemet i mFT-systemet, og "pancakeobjektiv" er ikke eneste grunnen til å gå for noe annet enn Nex. Samsung sitt system kjenner jeg ikke godt nok til å uttale meg om.

Nex er et bra system, men det er verken bedre eller dårligere enn mFT. Det kommer ann på hva man er ute etter, hvilke kriterier man legger til grunn og personlige preferanser. Det glemmer du å tenke på når du skriver som det jeg siterte.

Les at jeg skrev personlig og etter min mening.........

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har latt høre noe særlig fra meg på en stund.

Jeg har nå bestemt meg for at jeg heller vil gå for noe i kompakt-klassen. S95 er den jeg foreløpig lener mot, men Sony HX9V har også dukket opp som tips. Hvordan er sistnevnte sammenlignet med S95? :)

Lenke til kommentar

Jeg har 2 kamerater som kjøpte seg HX-9 i vår, og jeg var veldig imponert over bildekvaliteten.

Og det hadde og fantastisk videokvalitet.

Se på de mot hverandre her : http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_s95&products=sony_dschx9v

Hvis du vil ha raw, så er S95 valget, zoom, gps og meget god video så er vel HX-9 valget.

Se på tester og bildeeksempler

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Jeg ser at bildebrikken til S95 er en del større med mindre megapixler. Jeg har fått med meg at det har en del å si, men er størrelsesforskjellen her stor nok til at det påvirker bildekvaliteten?

Er bildebrikken (sensoren) større, så blir hver pixel fysisk større. Det betyr at hver pixel tar mot mer lys. Når antallet megapixler reduseres, blir et enda mer plass til hver pixel, og de blir ytterligere mer lyssensitive. Roughly anslår jeg S95 til å ha ca. dobbelt så store pixler som HX9. I tillegg til dette slipper S95 gjennom en god del mer lys i objektivet enn HX9. S95 "banker" HX9 når det kommer til bildekvalitet i begrenset belysning.

Zoomer du helt inn med S95, slipper det nok inn omtrent like mye lys som HX9 på tilsvarende brennvidde, men fortsatt har du fordelen med større pixler.

I tillegg har S95 flere manuelle kontroller og muligheter for innstillinger. Spesielt liker jeg "objektivhjulet" som du kan gi en spesiell funksjon (zoom, manuell fokus, ISO osv...).

HX9 på sin side har mye mer zoom (16x vs. 3,8x), dobbelt så stor oppløsning på skjermen, bedre video og GPS. Bildekvaliteten er også meget bra for å være et kompaktkamera i denne klassen, og i dagslys/god belysning er det vanskelig å se forskjell på dette og S95.

S95 er altså et kamera der lysfølsomhet er satt foran det meste annet, og det går på bekostning av blant annet zoom. På HX9 har de prøvd å finne en balansegang mellom god bildekvalitet og gode spesifikasjoner på andre områder. Jeg synes de lykkes veldig bra med det, men fortsatt er S95 det beste valget om bildekvalitet i begrenset belysning er viktigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...