Gå til innhold

Nytt kamera som skal med på tur. Speilrefleks, hybrid eller annet?

Anbefalte innlegg

:tease:

Basert på egen erfaring i Roma (sept 2010) og Frankfurt (des 2010) med ca 7 kg kameraveske så er min konklusjon Hybrid.

Hva med Orlando?

Dersom vekten på 7kg ble målt i Oslo, som har en gravitasjonskonstant (G) på 9,819, ville vesken veid:

6,9886 kg i Roma (G = 9,803)

6,9936 kg i Frankfurt (G = 9,810)

6,9808 kg i Orlando (G = 9,792)

dvs i Orlando vil du i praksis ha nesten tilsvarende 20 gram mindre å holde oppe. Da er det nok ingen problem å bære det med seg i timesvis :p

Hadde også med 2 0,5 liters vannflasker som hang på hver side, kunne du laget en grafisk framstilling hvordan dette endrer i forhold til at en kan være borte når den blir brukt, og ta også hensyn til at vannmengden totalt minker over tid ? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Hvis du er i byene over lengre tid av gangen, og har det samme aktivitetsmønsteret i hver av byene, så vil muskelmassen tilpasse seg lettere/tyngre belastninger, slik at den subjektive opplevelsen av belastning blir den samme, selv om tyngden i "absolutt" forstand skulle variere med noen få promille.

Dette er selvfølgelig umulig å etterprøve i praksis, ettersom det er et hav av ukontrollerbare faktorer.

Lenke til kommentar

Som de aller fleste her i tråden mener jeg også hybrid er veien å gå. Det er passe lett, gir høy bildekvalitet og har mulighet for bytte av objektiver.

Siden du ikke vil ha med deg mer enn to objektiver vil jeg anbefale disse to sjangerne:

1. All-round med mye zoom og tilhørende liten lysstyrke for dagtid-foto

2. Et snertent lite fastobjektiv med god lysstyrke og ingen zoom for kveld og natt-foto

Denne kombinasjonen gir veldig god allsidighet. Når det kommer til valg av kamera ville jeg styrt unna Sony "Apple" NEX hovedsaklig på grunn av objektivutvalget. Tross de snartne og gode kamerahusene har Sony klart kunststykket å ikke bruke størrelsen for hva den er verd. Alle (utenom ett kjipt) objektiv er store til å være hybridkamera. F.eks er et av de mest allsidige objektivene, Sony E 18-200mm OSS så stort at det ser helt absurd ut på kameraet. Derfor vil jeg fraråde Sony.

Pentax Q er ganske spesielt, har liten bildebrikke, veldig lite objektivutvalg og er dyrt, særlig i forhold til bildebrikken. Det er riktignok unikt lite og kult på sin måte, men det ser ikke ut til å passe dine behov her. Styr unna!

Leica og Ricoh vil jeg også anbefale å styre unna av diverse grunner.

Da står vi i mine øyne igjen med to aktuelle kandidater:

A. micro four thirds (Panasonic/Olympus) og

B. Samsung NX

Begge systemene har et godt utvalg kompakte og interessante objektiver som ikke koster all verden. Det samme gjelder kamerahusene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. All-round med mye zoom og tilhørende liten lysstyrke for dagtid-foto

2. Et snertent lite fastobjektiv med god lysstyrke og ingen zoom for kveld og natt-foto

3. Et makro-objektiv

Etter å ha kjøpt makro-objektivet mitt (Panasonic Leica 45mm f/2.8), så har det blitt mitt mest populære objektiv.

A. micro four thirds (Panasonic/Olympus) og

B. Samsung NX

Begge systemene har et godt utvalg kompakte og interessante objektiver som ikke koster all verden. Det samme gjelder kamerahusene.

Nå går vel også ryktene på at Samsung kommer med nye modeller snart

Lenke til kommentar

Jepp. Samsung NX200 lanseres vist enten torsdag 1. eller mandag 5. september. Det virker i hvert fall veldig lovende. Hvis omtalene blir så bra som jeg håper så kjøper jeg ett. Dustin har forresten tilbud på Samsung 30mm f/2 for tida. Ca 30% billigere enn å kjøpe fra B&H i New york. Da trenger man bare en kompakt zoom for å komplettere pakken, og kanskje en makro hvis det er viktig. NX100 går for ca 2500 kr med et kompakt 20-50mm objektiv. (Sort og hvit utgave). Har Hernil tid til å vente på NX200? Jeg regner med B&H får de inn ganske tidlig.

Lenke til kommentar

Jepp. Samsung NX200 lanseres vist enten torsdag 1. eller mandag 5. september. Det virker i hvert fall veldig lovende. Hvis omtalene blir så bra som jeg håper så kjøper jeg ett. Dustin har forresten tilbud på Samsung 30mm f/2 for tida. Ca 30% billigere enn å kjøpe fra B&H i New york. Da trenger man bare en kompakt zoom for å komplettere pakken, og kanskje en makro hvis det er viktig. NX100 går for ca 2500 kr med et kompakt 20-50mm objektiv. (Sort og hvit utgave). Har Hernil tid til å vente på NX200? Jeg regner med B&H får de inn ganske tidlig.

Faderen også, kan ikke Canon komme med et speiløst system snart, ellers blir jeg nødt til å være ulojal :)

Helt enig at Samsung blir mer og mer interessant, spesielt når man får mye gromt optikk rimelig.

Lenke til kommentar

Nex-5N er mindre enn NX200

http://www.dpreview.com/previews/samsungnx200/

Sony vil og kommer med en rekke NEX-objektiver i månedene fremover:

"The new E-mount Telephoto zoom E 55-210mm F4.5-6.3 OSS (SEL55210) will be available this October for about $350. The new Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA (SEL24F18Z) and the E 50mm F1.8 OSS (SEL50F18) will each be available this December for about $1000 and $300, respectively.

The new LA-EA2 mount adaptor and FDA-EV1S OLED viewfinder will both be available this November for about $400 and $350, respectively."

I tillegg kommer macroobjektiv til NEX nå i sept.

Så Sony blir vel det merkeket som har flest dedikerte objektiver til ett speilløst system ved utgangen av 2012.....

Så jeg ville ikke tatt utsangene til Simen1 om å kutte ut Sony i utvalgsprosessen for god fisk....

NX200 har heller ikke mulighet til å få søker, og vil i følge Samsung heller aldri få det....

Skulle jeg gått for nytt speiløst nå, ville jeg valgt en av disse 2:

http://www.dpreview.com/news/1108/11082417sonynex5npreview.asp

med denne http://www.sony.ie/product/dsa-viewfinder-accessories/fda-ev1s#pageType=Overview

eller det ultimate speilløse:

http://www.dpreview.com/news/1108/11082419sonynex7overview.asp

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Så jeg ville ikke tatt utsangene til Simen1 om å kutte ut Sony i utvalgsprosessen for god fisk....

Jeg har vel kun et ankepunkt når det gjelder NEX-serien, og det er at utvalget av optikk er for lite.

"The new E-mount Telephoto zoom E 55-210mm F4.5-6.3 OSS (SEL55210) will be available this October for about $350. The new Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA (SEL24F18Z) and the E 50mm F1.8 OSS (SEL50F18) will each be available this December for about $1000 and $300, respectively.

The new LA-EA2 mount adaptor and FDA-EV1S OLED viewfinder will both be available this November for about $400 and $350, respectively."

Så Sony blir vel det merkeket som har flest dedikerte objektiver til ett speilløst system ved utgangen av 2012.....

Lenke til kommentar
Nex-5N er mindre enn NX200 <..>

Velkommen etter. Her sier du bare ting jeg har sagt før.

Sony vil og kommer med en rekke NEX-objektiver i månedene fremover:

<..>

Selv om du sammenligner 2012-utvalget til Sony E med 2011-utvalget til micro Four Thirds så har Sony langt igjen før de når antall dedikerte objektiver til sin E-fatning.

Adapterne til Sony A vil jo hjelpe på, men da må man rettferdig nok ta med adaptere fra mFT til FT også. Tar man med gammel minolta-optikk i uttrykket "dedikert til NEX" så er jeg ikke sikker på hvem som har flest dedikerte objektiver, men jeg synes uansett det blir litt sært å sammenligne på den måten.

Nå legger du ord i munnen på meg. Eller rettere sagt: løgn. Jeg har ikke sagt at man bør kutte ut Sony fra utvalgsprosessen. Jeg har bare sagt at man bør kutte ut Sony dersom kompakt størrelse med gode objektiv er viktig. Da teller jeg selvsagt ikke 18-55mm kit for noen av produsentene siden de objektivene utelukker seg selv fra både kompakthet og høy kvalitet. Sony har ett kompakt, dedikert objektiv til NEX og det suger.

NX200 har heller ikke mulighet til å få søker, og vil i følge Samsung heller aldri få det....

Så? Hvis det er et kriterie så bør bør man velge andre modeller enn NX200.

Skulle jeg gått for nytt speiløst nå, ville jeg valgt en av disse 2:

Nydelige kamera! Bare synd at man ikke får dedikert, kompakt optikk med god kvalitet til de. Kameraene kan være så flotte de bare vil. Hvis man ikke finner noe fristende optikk så er det bare å glemme de.

Spørsmålet er hvilke kriterier man skal legge til grunn for valg av speilløst. Hvis søker er ett av kriteriene og kompakt størrelse ikke er det så kan man like gjerne gå for et fullverdig DSLR/SLT.

Lenke til kommentar

Så en Nex med Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA ville ikke vært kvailtesmessig godt nok for deg???

Du villeder ekstremt mye når du hevder at det ikke finns god optikk til NEX-systemet, tror ikke du finner noe sammenlignbart med Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA hos de andre speiløse systemene.

Og å bruke ord som "suger" om 16mm( som jeg går utfra at er den du referer til), er vel heller ikke helt sant? Den er ikke ikke i toppklasse men absoulut brukbar, også sammenlignet med andre systemers alternativer:

http://kurtmunger.com/nex_16mm_f_2_8_reviewid201.html

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1346

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Tre viktige objektiver. Men forsatt mangler en kompakt 30mm f/2 (eller deromkring), vidvinkelzoom og tele > 200mm

Fint at det kommer en macro; desverre er den på kun 30mm. Hadde den vært på 50-60mm, så hadde den vært meget interessant.

Kun ved å ta med de som støttes via adapter. µ-4/3 har et bedre utvalg av dedikerte objektiver uten behov for adapter. Og samtidig et bredere utvalg av adaptere mot andre systemer. Systemer hvor man finner kompakte objektiver ...

Så en Nex med Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA ville ikke vært kvailtesmessig godt nok for deg???

Du villeder ekstremt mye når du hevder at det ikke finns god optikk til NEX-systemet, tror ikke du finner noe sammenlignbart med Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA hos de andre speiløse systemene.

24mm-en tror jeg vil være et meget godt objektiv. 50mm f/1.8 tror jeg også blir en vinner. Men de er nok ikke kompakt nok for enkelte her på forumet*

Og NEX-7 er nok det mest spennende speilløse huset på markedet i dag.

*) Det er dog kompakte nok for meg.

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Kun ved å ta med de som støttes via adapter. µ-4/3 har et bedre utvalg av dedikerte objektiver uten behov for adapter. Og samtidig et bredere utvalg av adaptere mot andre systemer. Systemer hvor man finner kompakte objektiver ...

Sony NEX har og adaptere til alle andre systemer, mente forøvrig dedikerte uten adaptere

De andre du etterlyser, kommer i 2012:

http://photorumors.com/2011/05/15/sony-nex-roadmap-7-new-e-mout-lenses-to-be-launched-by-2012/

Lenke til kommentar

Joda, det er sikkert knallskarpt og bra, uten at jeg har sett tester på det. Men det er ikke det kriteriet det feiler på. Det er på kompakthet det feiler.

post-3851-0-14906200-1314953860_thumb.jpg

Og å bruke ord som "suger" om 16mm( som jeg går utfra at er den du referer til), er vel heller ikke helt sant? Den er ikke ikke i toppklasse men absoulut brukbar, også sammenlignet med andre systemers alternativer:

Jepp, du antar riktig at det er Sony 16mm f/2,8 jeg snakker om. Det har massive mengder CA og er langt i fra særlig skarp, selv nedblendet. Selv det billige 18-55mm kitobjektivet er skarpere på de fleste blendere. Kjøper man det objektivet så er det ikke for kvalitet, men på tross av kvalitet.

Sammenlign f.eks SLRgear-linken din mot kompakte objektiver for mFT:

Panasonic 14mm f/2,5

Panasonic 20mm f/1,7

Panasonic 25mm f/1,4

Olympus 12mm f/2

Ser du hva jeg legger i beskrivelsen suger nå?

Lenke til kommentar

Sony NEX har og adaptere til alle andre systemer, mente forøvrig dedikerte uten adaptere

De andre du etterlyser, kommer i 2012:

http://photorumors.com/2011/05/15/sony-nex-roadmap-7-new-e-mout-lenses-to-be-launched-by-2012/

Uten dedikerte adaptere, så kommer Sony på annenplass ved tampen av 2012 med 11 eller 12 objektiver. Panasonic har 11 allerede i dag; 12 hvis man teller med den gamle 14-45mm kit-zoomen. Og Panasonic kommer med minst 2 til neste år. I tillegg har Olympus en del objektiver (7 tror jeg) .Og vi har Voigtländer 24mm Nokton f/0.95. Så det finnes allerede 20 dedikerte µ-4/3 objektiver.

Av det som kommer fra Sony i følge ryktene, og som er viktig er en "new high performance standard zoom". Ryktene går på at Panasonic kommer med det samme. Er usikker på hva de mener med en "new medium telephoto lens". Det ville jeg tro var en 55-200mm. Men den kommer jo ... Savner fortsatt en makro i området 50-60mm.

Uansett, objektivutvalget er i ferd med i bli bra. Men det er noe igjen.

Lenke til kommentar

Både mFT og NX har også adaptere til "alle" andre systemer.

Han etterlyste >200mm. Jeg kan ikke se noe sånt i sikte. Hverken nå eller i 2012.

Han etterlyste også 30mm f/2 eller deromkring. Jeg ser heller ikke noe sånt i sikte. Bare en 30mm f/3,5. f/3,5 er nesten samme blender som man får fra 18-55mm kitzoom stilt inn på 30mm.

Lenke til kommentar

Vi kan i allefall være enig om at å si at det mangler objektiver til NEX, ikke lenger vil være ett relevant argument for å velge det bort.

Jeg mener( personlig mening) at hvis en vil ha flest muligheter( søkeraltenativer etc) og meget god bildekvalitet, så er NEX-5N eller NEX-7 det beste valget hvis en går for speilløst.

Det er vel og snakk om at Tamron og Sigma kommer med dedikerte objektiver til NEX.

Den eneste grunnen til å velge Samsung eller MicroFourThirds er at en "må" ha ett pancakeobjektiv som er 1-3 cm mindre en Sonyaltenativene, og ikke kan leve med Sony sin 16mm inntill de kommer med en avløser.

Og for meg er ikke det nok...

Og jeg tror helt sikkert at innen 2 år vil vi se ett pancake objektiv til Sony som er arvtager til 16mm F2.8 og.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...