Gå til innhold

Nytt kamera som skal med på tur. Speilrefleks, hybrid eller annet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Siden det er snakk om begrensninger ifbm obejktiver som skal med, så ville jeg ha startet der. For MFT så synes jeg Olympus har bra greier med bla en ok ny lyssterk vidvinkel (12/2). Dette savner jeg for Panasonic, som er en annen sterk kandidat. Pana har en bra lyssterk ganske-normal (20/1,7). Jeg har selv Pana 20/1,7 og trives med det.

Skulle jeg ha valgt et system for reise/tur ville det uten tvil blitt Leica M rammesøker. jeg kunne også leve med mFT fra Pana. Olympus ser også ok, men det har jeg ikke prøvd.

Som backup ville jeg valgt et vann og støvtett kompakt fra Panasonic.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Med tanke på at det faktisk er et godt argument å få plass til kameraet i lommen; hvorfor burde jeg gå for GF3 over f.eks Canon S95?

Sånn rent bilde og funksjonsmessig :)

Dette handler vel litt om man skal drasse på 7 kg. kamerautstyr eller noen gram, og så handler det litt om reklame,jobb og litt om status...........tenker jeg :tease:

Lenke til kommentar

Med tanke på at det faktisk er et godt argument å få plass til kameraet i lommen; hvorfor burde jeg gå for GF3 over f.eks Canon S95?

Sånn rent bilde og funksjonsmessig :)

GF3 har mye større bildebrikke som gir både mindre støy på høyere ISO og generell bildekvalitet. I tillegg har du ett kamera som kan bytte objektiver m.m. som gjør det mye mer fleksibelt.

7kg ++ kameraveske er ikke noe problem på fotoshoot hvor kan bare hive den på bakken stort sett, blir en helt annen sak når man runder 4 timer i brosteinbelagte bygater feks.

Lenke til kommentar

:thumbup: Blir nok bare en S95 på denne karen,skal du se :dribble:

Jeg synes en S95 blir for begrensende - da må man fort ha noe annet i tillegg.

Det som er styrken med hybrider som µ-4/3, er at man kan velge hvor mye en vil ha med seg på tur: fra noen hundre gram og opp til mange kilo. Og med samme hus i alle tilfellene, har man ikke har tilvenningsvansker når man hopper fra det ene oppsettet til det andre.

7kg ++ kameraveske er ikke noe problem på fotoshoot hvor kan bare hive den på bakken stort sett, blir en helt annen sak når man runder 4 timer i brosteinbelagte bygater feks.

4 timer er da bare en svipptur ;) Jeg var med på Oslo fotomaraton sist lørdag, og da holdt vi på i ca. 12 timer. Da var det greit med en E-P1 og 4 små objektiver.

Lenke til kommentar

Har vært i butikk i dag og sett på både GF3 og G3. Må si at G3 faktisk, til tross for liten størrelsesforskjell, føles i en litt annen klasse enn GF3. På den måten at det føles mer som et speilrefleks i størrelsen.

GF3 var utrolig snertent og pent!

Tar fortsatt imot innspill hvis noen har noe på hjertet :)

Nå vet jeg ikke om du har tid til å vente, men Sony Nex 5N viser veldig lovende bildekvalitet. Burde være tilgjengelig i September.

http://www.eoshd.com/content/3802/which-is-best-for-low-light-sony-nex-5n-or-nex-7-and-a77

Den største begrensningen på NEX systemet for øyeblikket er objektivsituasjonen, men om du er ute etter kit så spiller det (akkurat nå) ingen rolle. Størrelsen er ganske lik m43-kamera med lignende objektiver, men sistnevnte system har et større objektivutvalg, og flere små, høykvalitets objektiver (NEX vil nok alltid ha noe større objektiver ettersom selve sensoren er større). Igjen, viktig kun om du faktisk tenker å gå til innkjøp av disse. NEX har større - og bedre - sensor enn noe m43-kamera.

topcompareepl3-001.jpg

http://www.dpreview.com/previews/sonynex5n/

Samtidig er alle disse kameraene fortsatt det lille hakket for stort til å putte i innerlomma og ha med seg til en hver tid. Skal du ha det bør du holde deg til Canon S95 eller andre høykvalitets kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Dog lurer jeg på hvor mye det tåler. Ikke at jeg har planer om å behandle kameraet tøft, men med tanke på at det skal innom regnskogen en periode hadde det vært greit om det ikke druknet av litt luftfuktighet. Kan oppbevare det i noe vanntett, men det må likevel gå an å ta det ut for å ta bilder.

Hvorfor ikke kjøpe et rimelig vanntett mm, kamera som også tåler litt røff behandling i tillegg til en hybrid. Så har du noe å bruke når forholdene ikke passer til "normale" kameraer... :hmm:

Olympus Tough f.eks. modell TG 610/810 er gode saker for en tur i regndryppende/tøffe omgivelser.... :)

Lenke til kommentar

:tease:

Basert på egen erfaring i Roma (sept 2010) og Frankfurt (des 2010) med ca 7 kg kameraveske så er min konklusjon Hybrid.

Hva med Orlando?

Dersom vekten på 7kg ble målt i Oslo, som har en gravitasjonskonstant (G) på 9,819, ville vesken veid:

6,9886 kg i Roma (G = 9,803)

6,9936 kg i Frankfurt (G = 9,810)

6,9808 kg i Orlando (G = 9,792)

dvs i Orlando vil du i praksis ha nesten tilsvarende 20 gram mindre å holde oppe. Da er det nok ingen problem å bære det med seg i timesvis :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

:tease:

Basert på egen erfaring i Roma (sept 2010) og Frankfurt (des 2010) med ca 7 kg kameraveske så er min konklusjon Hybrid.

Hva med Orlando?

Dersom vekten på 7kg ble målt i Oslo, som har en gravitasjonskonstant (G) på 9,819, ville vesken veid:

6,9886 kg i Roma (G = 9,803)

6,9936 kg i Frankfurt (G = 9,810)

6,9808 kg i Orlando (G = 9,792)

dvs i Orlando vil du i praksis ha nesten tilsvarende 20 gram mindre å holde oppe. Da er det nok ingen problem å bære det med seg i timesvis :p

Litt åff-tåppik men når vi først er igang kan det jo påpekes at [kg] er måle-enhet for "masse" og at 7 kg = 7 kg enten man befinner seg i Orlando eller Kuala Lumpur.

Vekt måles derimot i newton [N] og vil være avhengig av gravitasjons-koeffisienten som ikke er "konstant" men varierer alt etter hvor man befinner seg. :new_woot:

Endret av nie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har reist en del på backpacking tur osv og har hatt litt forskjellig kamera utstyr

India,Kina,sør øst asia: Pentax k20d og 3objektiv. backpack ALT for tungt utstyr for en backpacker tur

Central Asia: sykkel tur. Canon G11, helt perfekt.

hvis du bare skal backpacke så er Canon g11 eller g12 nå helt perfekt.

skal selv på en ny tur nå, men skal kjøre så da er ikke vekt så viktig lenger

Lenke til kommentar

canon g11 funka perfekt, mangla litt vidvinekl i tibet med utsikt over himalaya og noe tele mangla jeg i central asia når jeg var på jakt etter marco polo sheep. men det hadde hvert alt for tungt og hatt med noe mere.

de som drar på sin første backpacker tur pakker altid for tungt og man trenger ikke den ekstra vekten fra kamera utstyr.. man blir også mye mere sårbar om det skulle blitt stjålet

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville vurdert G3 som ble nevnt tidligere.

Min erfaring er speilrefleks (Nikon D90, som var Nikons "semientusiastmodell" før D7000) og kompaktkamera (nå Olympus XZ-1, som regnes som en av de bedre kompaktkameraene for tiden). Jeg mener at det gjelder litt det samme som gjaldt før; at med kompaktkamera så får du brukbare bilder i dagslys, men skal du ha god kontroll og ta råe bilder, evt bilder i mørkere omgivelser, så trenger du et speilrefleks.

Panasonic G3 lover litt fra begge verdener. Et speilrefleks kan bli tungt å bære på når du er på farten. Et litt smidigere kamera er da en fordel. Samtidig så blir så små størrelser som kompaktkameraene lett knotete ift det å ha god kontroll på innstillingene.

Når du skal ut på tur bør du for øvrig tenke på at du godt kan ha et fleksibelt zoomområde. Og med det mener jeg ikke masse tele, men først og fremst at du har tilstrekkelig vidvinkel. 28mm (i 35mm-ekvivalent) er absolutt minimum, mens 24mm er ønskelig. Har ikke undersøkt hvilke kamera/objektiver som passer ift en god pakke for deg.

Lenke til kommentar

Nå er det større grunn til å velge et lite hybridkamera enn noen gang. Panasonic har sluppet et zoom objektiv som er av typen pancake. Lumix G X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 OIS pancake er perfekt for små kamera og lett å ta med rundt i byen og på fjellet. Sikkert ikke av de raskeste objektivene, men lite og snertent. Nå er det ingen :hmm: grunner til å velge s95 eller lignende avanserte kamera med liten billedbrikke. :ermm:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...