hernil Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hei! Begynner å bli en stund siden jeg sist lekte med tanken på å skaffe ordentlig kamera og denne gangen blir jeg pent nødt grunnet en lengre reise som må dokumenteres. Den første tanken jeg hadde var at nå skal jeg benytte sjansen til å investere i speilrefleks. Problemet er det at prisen kan bli noe høy og ikke minst er det dette med vekten og størrelsen. Jeg skal i første omgang backpacke og da teller kiloene. Jeg har innsett at et hybridkamera eller til og med noe i kompakt-sjangeren (som ser ut til å spenne opp til svært gode alternativer) likevel kan være veien å gå. Dessverre er det som nevnt en stund siden jeg leste meg litt opp på ting og jeg trenger nå hjelp til å ta en avgjørelse. Kameraet skal som sagt med på tur, men det skal selvfølgelig brukes etter dette også når kiloene teller litt mindre og leking teller desto mer. Kameraet må kunne skyte gode bilder i auto-modus, men det må likevel ha nok konfigurasjonsmuligheter til at jeg kan leke meg når jeg vil ta meg tid til det. Jeg liker å leke! Grei video er også et krav jeg stiller - noe jeg tror er ganske standard i dagens marked. Utskiftbar optikk er jo ikke noen ulempe, kanskje bortsett fra på vekten. Det vil uansett være uaktuelt å ta med seg mer enn to objektiver på turen (helst ett så kit må være brukbart hvis det blir hybrid), men senere kan jo muligheten være grei å ha. Noen som har tanker om hva jeg bør gjør og kanskje erfaringer fra lignende situasjoner? Jeg har i utgangspunktet ingen preferanser på produsent, men hvis det finnes en "kameraverdenens Apple" hva gjelder programvareavhengighet, sære, proprietære tilkoblinger og lignende så er en advarsel på sin plass så jeg kan styre unna Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Skal du ut og reise og trenger et reisekamera vil jeg anbefale deg et bra kompaktkamera eller et speilløst systemkamera. ulempen med sistnevnte er at en ofte har litt optikk som tar både vekt og plass i bagasjen. jeg har et Canon G9-kamera som jeg har vært utrolig fornøyd med. det tåler vanvittig mye juling og tar bra bilder. nå har det kommet en oppfølger som er Canon G12. det er godt mulig det finnes bedre kmpaktkameraer på markdet men jeg vil iallefall be deg vurdere denne modellen. (den største fordelen til dette kameraet vil jeg påstå er at den er laget av metall og ikke plastik). 2 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Se på det nye NEX-7 som ble lansert i dag:) http://www.dpreview.com/news/1108/11082419sonynex7overview.asp Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hei! Begynner å bli en stund siden jeg sist lekte med tanken på å skaffe ordentlig kamera og denne gangen blir jeg pent nødt grunnet en lengre reise som må dokumenteres. Den første tanken jeg hadde var at nå skal jeg benytte sjansen til å investere i speilrefleks. Problemet er det at prisen kan bli noe høy og ikke minst er det dette med vekten og størrelsen. Jeg skal i første omgang backpacke og da teller kiloene. Jeg har innsett at et hybridkamera eller til og med noe i kompakt-sjangeren (som ser ut til å spenne opp til svært gode alternativer) likevel kan være veien å gå. Dessverre er det som nevnt en stund siden jeg leste meg litt opp på ting og jeg trenger nå hjelp til å ta en avgjørelse. Kameraet skal som sagt med på tur, men det skal selvfølgelig brukes etter dette også når kiloene teller litt mindre og leking teller desto mer. Kameraet må kunne skyte gode bilder i auto-modus, men det må likevel ha nok konfigurasjonsmuligheter til at jeg kan leke meg når jeg vil ta meg tid til det. Jeg liker å leke! Grei video er også et krav jeg stiller - noe jeg tror er ganske standard i dagens marked. Utskiftbar optikk er jo ikke noen ulempe, kanskje bortsett fra på vekten. Det vil uansett være uaktuelt å ta med seg mer enn to objektiver på turen (helst ett så kit må være brukbart hvis det blir hybrid), men senere kan jo muligheten være grei å ha. Noen som har tanker om hva jeg bør gjør og kanskje erfaringer fra lignende situasjoner? Jeg har i utgangspunktet ingen preferanser på produsent, men hvis det finnes en "kameraverdenens Apple" hva gjelder programvareavhengighet, sære, proprietære tilkoblinger og lignende så er en advarsel på sin plass så jeg kan styre unna Jeg skal selv på tur og vurderer å anskaffe et Canon S95,som jo blir i den lette klassen men som anbefales varmt i de fleste kretser Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Glemte å nevne at jeg har en kjæreste som i skrivende stund er i USA så tenker å benytte sjansen og la henne kjøpe for meg der. Så det må være på markedet nå G12 har visst kjærestens søster kjøpt der borte allerede. Det ser interessant ut! Skal ta en titt på de andre nevnt også Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Du kan også sjekke ut hybridkameraet Samsung NX100 et veldig interessant konsept i stadig utvikling, her har du en erfaringstråd. Du kan også lese litt i tråden angående "Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer" Endret 24. august 2011 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Se på det nye NEX-7 som ble lansert i dag:) http://www.dpreview.com/news/1108/11082419sonynex7overview.asp Sony er vel så nær kameraverdenens Apple som du kommer i dag Skal man ha hybrid, bør man velge Olympus eller Panasonic. De bruker samme fatning (micro four thirds, forkortet MFT) slik at de kan bruke hverandres objektiver. Leica driver også og prøver seg litt på samme systemet, og det går rykter om at også flere produsenter vurderer MFT, blant andre Pentax. I tillegg har både Olympus og Panasonic hver seg et mye større utvalg objektiver til MFT-systemet, enn Sony har til sitt system. Skal man gå for kompatibilitet, så er det altså mange gode grunner til å velge Panasonic eller Olympus fremfor Sony. Min personlige favoritt av hybridkamera er Panasonic. Panasonic Lumix GF3 er knøttlite, og kombinert med et pancake objektiv er det ikke mye større enn de litt større kompaktene. Skal du ha zoom, blir det riktignok større, men fortsatt langt mindre enn speilrefleks. Vil du ha et enda mindre kamera, må du ned i kompaktverdenen, og de ulemper det medfører mtp lysfølsomhet, skarphet, utbyggingsmuligheter og kontroll. Men Canon Powershot S95 er et kamera som er lite, men som samtidig gir veldig god bildekvalitet. Andre alternativer er Canon Powershot G12, Olympus XZ1, Panasonic Lumix LX5, Nikon P7000 og Samsung EX1. 3 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Lumix GF3 så svært pent ut! Dog lurer jeg på hvor mye det tåler. Ikke at jeg har planer om å behandle kameraet tøft, men med tanke på at det skal innom regnskogen en periode hadde det vært greit om det ikke druknet av litt luftfuktighet. Kan oppbevare det i noe vanntett, men det må likevel gå an å ta det ut for å ta bilder. Canon G12 ser i så måte ut som et av de mer robust bygde kameraene, men teknisk ser jo GF3 mer interessant ut Noen som har erfaringer med byggekvaliteten på produktene? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 jeg har som sagt erfaring med G9 og det er jo omtrent samme byggekvalitet som G12 (hvis ikke G12 har blitt enda bedre). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Dog lurer jeg på hvor mye det tåler. Ikke at jeg har planer om å behandle kameraet tøft, men med tanke på at det skal innom regnskogen en periode hadde det vært greit om det ikke druknet av litt luftfuktighet. Kan oppbevare det i noe vanntett, men det må likevel gå an å ta det ut for å ta bilder. Hva med en sånn til å oppbevare kamera og andre ting som ikke tåler fukt. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Noen som har noen konkrete Olympus-kameraer i MFT-sjangeren jeg burde ta en titt på? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Noen som har noen konkrete Olympus-kameraer i MFT-sjangeren jeg burde ta en titt på? Olympus E-PL3 er mitt forslag. Alternativt Panasonic G3. Litt større en de mest kompakte modellene, men har noen fordeler som gjør at de er verdt en vurdering. Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Noen som har noen konkrete Olympus-kameraer i MFT-sjangeren jeg burde ta en titt på? Olympus E-PL3 er mitt forslag. Alternativt Panasonic G3. Litt større en de mest kompakte modellene, men har noen fordeler som gjør at de er verdt en vurdering. Fint om du kunne ta deg bryet med å liste fordelene og ulempene med dette kameraet slik du ser det Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Canon G12 ser i så måte ut som et av de mer robust bygde kameraene, men teknisk ser jo GF3 mer interessant ut Hvor mye luftfuktighet det tåler, er jeg ikke sikker på. Men vil ikke tro det er mindre vanntett enn G12 (som heller ikke er værtettet på noen måte). Ingen av de er garantert å tåle fukt, men skal du ha et kamera som garantert tåler fukt og vann, må du ta til takke med et langt dårligere kamera. Hvis du ikke har noen forsikring som dekker fukt/vannskade på kamera, kan du kjøpe det sammen med kameraet i de fleste butikker, eventuelt spørre forsikringsselskapet om de har en verdisaksforsikring (bare vær obs på at de fleste forsikringer fra forsikringsselskap, inkludert reiseforsikringer, har høye egenandeler og en "slem" verdiavskrivning, noe du slipper i butikkenes forsikringer). EDIT: Ser nå at du har tenkt å kjøpe i USA, og da spørs det om forsikringen dekker utenfor USA. Uansett så er fem års reklamasjonsrett verdt ganske mye, så det blir en vurderingssak om det er verdt pengene du sparer på å kjøpe der. Det kan også være at kameraene heter noe annet der enn i Europa, så pass på at du får det kameraet du egentlig ser etter Endret 24. august 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Skal se på E-PL3. Fortsetter letingen i morgen, men kunne du kjapt pekt på hvilke fordeler G3 har mot GF3? Tusen takk til dere som har svart så langt! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Fint om du kunne ta deg bryet med å liste fordelene og ulempene med dette kameraet slik du ser det Olympus E-PL3 er mellom-modellen i trioen som ble lansert nylig. Alle har samme sensor og nye raske AF, men E-PL3 er den eneste som har utvippbar skjerm. Olympus har også bildestabilisering i huset slik at alle objektivene er stabilisert. Panasonic G3 har innebygget søker, og den beste sensoren blandt µ-4/3 husene. Utvippbar skjerm som er mer fleksibel enn den til E-P3. Panasonic har stabilisering i objektivene i stedet for huset. Ikke alle objektivene er stabilisert, dog. Ikke at det har vært et problem for meg. E-PL3 kontra G3? Vanskelig å velge; men sensoren til Panasonic og meget god innebygget EVF er viktig for meg. Panasonic er dog kjent for industriens dårligste manualer - finnes ikke på norsk, kun dårlig dansk eller svensk. Olympus sin manual er heller ikke fantastisk, men den er i hvertfall på norsk ... Beste manualen jeg har sett - Samsung NX100. Slik skal det gjøres. Fortsetter letingen i morgen, men kunne du kjapt pekt på hvilke fordeler G3 har mot GF3? Innebygget EVF, bedre sensor og bedre ergonomi. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Har vært i butikk i dag og sett på både GF3 og G3. Må si at G3 faktisk, til tross for liten størrelsesforskjell, føles i en litt annen klasse enn GF3. På den måten at det føles mer som et speilrefleks i størrelsen. GF3 var utrolig snertent og pent! Tar fortsatt imot innspill hvis noen har noe på hjertet Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg synes G3 har en fin kombinasjon av egenskaper. Veldig fleksibel skjermløsning, bra søker, ganske kompakt likevel, og som Tomsi42 skrev har G3 (og GH2) beste sensoren i m4/3-klassen. Baterikapasiteten er litt dårlig og video har begrensede justeringsmuligheter. Hvis du ikke synes G3 er for stor er det et veldig bra alternativ, men det er klart at både E-PL3 og GF3 er mindre, og skal du ha noe mer enn 3x zoom blir objektivene på m4/3 fort ganske store. Det gjelder forøvrig Samsung NX og Sony NEX også, i ennå større grad. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Basert på egen erfaring i Roma (sept 2010) og Frankfurt (des 2010) med ca 7 kg kameraveske så er min konklusjon Hybrid. Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Basert på egen erfaring i Roma (sept 2010) og Frankfurt (des 2010) med ca 7 kg kameraveske så er min konklusjon Hybrid. Hva med Orlando? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå