Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke fag trengs for å oppnå GENS? Reform-94 etc..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en venninne som ønsker seg generell studiekompetanse. Hun har gått ordningen reform-94 . Hun skal dermed ta opp de nødvendige eksamene som oppfyller GENS. Jeg lurer på hvilke disse fagene det trengs for å oppnå dette.

* Norsk muntlig og skriftlig

* Matematikk 1P/2P

* Naturfag

* Historie

Venninna mi har strøket mattefaget 1M. Dette tilsvarer i følge kunnskapsløftet 1P. Hun gikk helse & sosialfag. Siden hun gikk på yrkesfag tidligere så må vel hun ta mattefaget for yrkesfag ( 1P-Y ) istedenfor vanlige mattefaget som man har på allmenn? altså 1P?

La oss si hvis hun tar opp 1P-Y og senere 2P-Y hadde det vært greit? Siden dette er yrkesfaglie rettet mattefag hadde det vært mye lettere for henne, istendefor å ta 1P og 2P som er litt vankseligere.

Det med norsk skriftlig. Hun kan vel ta opp norskfaget som "Norsk som andrespårk skriftlig" altså norsk for minoritetsbakgrunn istedenfor å ta opp det ordinære Norskfaget (skriftlig).. Dette går vel ann i følge min norsk lærer. Dette ersatter den ordinære norsk eksamen.

Den muntlige norsk delen er vel obligatorisk for ordinære så hun må vel ta den opp.

Takk på forhånd!

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samordna Opptak

Det kommer veldig ann på alderen å¨venninnen din. 23/5 regelen eller evt. allmenn påbygg.

Og hvorfor skal hun ta norsk som fremmedspråklig? Har hun ett annet morsmål, isåfall, ja da kan hun gjøre det. Er morsmålet norsk, må hun nok ta ordinær norsk eksamen.

Jeg kan ikke uttale meg på om hun kan ta yrkesfaglig matte, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar

Venninna di må bestå det som nå tilsvarer 5 uketimer matte, nemlig 224 årstimer matematikk. Dette tilsvarer 1P og 2P. Slik jeg forstår Utdanningsdirektoratets rundskriv regnes dette som fellesfag, og da skal både yrkesfaglig og allmennfaglig matte fylle dette kravet, altså vil hun kunne ta 1P-Y og 2P-Y.

Dersom hun har treårig helse- og sosialfaglig videregående utdanning vil hun kunne oppnå generell studiekompetanse ved å bestå eventuelle fag (eller tilsvarende fag under K06) hun har strøket i.

For øvrig: Dersom venninna di har gått R94 vil hun kunne falle inn under 23/5-regelen. Denne krever at hun har bestått obligatoriske fag i norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, og historie; og i tillegg fem års fulltids arbeidserfaring eller utdanning (VGS teller som utdanning).

Lærestedene er også pliktige til å vurdere om annen kompetanse kan være jevngod med generell studiekompetanse. Venninnen din bør strengt tatt snakke med en skolerådgiver eller studieveileder.

Lenke til kommentar

Venninna di må bestå det som nå tilsvarer 5 uketimer matte, nemlig 224 årstimer matematikk. Dette tilsvarer 1P og 2P. Slik jeg forstår Utdanningsdirektoratets rundskriv regnes dette som fellesfag, og da skal både yrkesfaglig og allmennfaglig matte fylle dette kravet, altså vil hun kunne ta 1P-Y og 2P-Y.

Dersom hun har treårig helse- og sosialfaglig videregående utdanning vil hun kunne oppnå generell studiekompetanse ved å bestå eventuelle fag (eller tilsvarende fag under K06) hun har strøket i.

For øvrig: Dersom venninna di har gått R94 vil hun kunne falle inn under 23/5-regelen. Denne krever at hun har bestått obligatoriske fag i norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, og historie; og i tillegg fem års fulltids arbeidserfaring eller utdanning (VGS teller som utdanning).

Lærestedene er også pliktige til å vurdere om annen kompetanse kan være jevngod med generell studiekompetanse. Venninnen din bør strengt tatt snakke med en skolerådgiver eller studieveileder.

Hei, og takk for svar.

"Dersom hun har treårig helse- og sosialfaglig videregående utdanning vil hun kunne oppnå generell studiekompetanse ved å bestå eventuelle fag (eller tilsvarende fag under K06) hun har strøket i"

- Hun har gått treårig helse- og sosialfaglig videregående utdanning ja. Hun strøk i Matematikk 1M og Tverrfaglig eksamen innenfor helse og sosialfag. Så hvordan kan hun oppnå GENS? og hvilke fag er det er snakk om? La oss si at hun tar opp eksamen i Matematikk 1M og Tverrfaglig eksamen under K06 så har hun GENS?

"For øvrig: Dersom venninna di har gått R94 vil hun kunne falle inn under 23/5-regelen. Denne krever at hun har bestått obligatoriske fag i norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, og historie; og i tillegg fem års fulltids arbeidserfaring eller utdanning (VGS teller som utdanning"

- Hun har bestått norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag. Derimot matte har hun ikke bestått. Historie må hun ta opp. Hun har jobbet 3 år og 3 år på vgs utdanning under reform-94. Vil dette oppfylle kravene for 23/5-regelen?

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...