Gå til innhold

ATX Power-Supply hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har 2 ATX power supply som har tatt knekken etter noen dager med lyn og torden. :evil: (Begge PC'ene kom uskadet fra det :woot: )

Jeg mistenker at det kan være en slags sikring inne i disse som har gått til heden , og lurer derfor på om noen har et koblingsskjema , eller noe annet som kan hjelpe meg?

Mvh

Daniel K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener du bør heller koste på deg ca 500 kr i 2 nye strømforsyninger (PSU)... plukk ut vifta og hiv resten...

I et lyn-"angrep" er det er en ting som nesten altid går, det er PSU....

Og det som går i den er sikringa _og_ vikilingene blir brent..

Du kan jo prøve en ny sikring, sikriinga bruker å være *godt* gjemt i fx. en svart gummihylse

Lenke til kommentar

Takker for det gode rådet.

Jeg tok til fatning og rev ut viftene i PSU'ene og kastet resten.

Monterte dem istedet i hver ende av PC'en , en til å blåse friskluft inn og en for å trekke varm luft ut.

Resultatet ble et PC-klima av ukjente dimensjoner. 8)

Min Xp2100+ ble nesten 10C kaldere!! :o

*phuuh* Var vel dagens åpenbaring!!

Lenke til kommentar

hehe, det var jo dagens fulltreffer da. ALLTID dra ut støpsler til datautstyr og alt annet under torden. Det er de som har alt i under torden og sier "har aldri slått ned her", men etter den dagen PSUen eller andre ting ryker så drar de nok ut ja. :yes:

Hadde ein ISDN boks som var trykt ned i ein skjøyteldening med power-knapp. Da lynet kom trykket eg av knappen og var sikker på at alt var sikkert, men neida, lynet klarte ****en meg å hoppe over kontakten og dra med seg ISDN boksen ned i dypet....

Lenke til kommentar
hehe, det var jo dagens fulltreffer da. ALLTID dra ut støpsler til datautstyr og alt annet under torden. Det er de som har alt i under torden og sier "har aldri Slått ned her", men etter den dagen PSUen eller andre ting ryker så drar de nok ut ja. :yes:

Det sier jeg...

Har aldrid mistet data/telefon eller lignende utstyr i lyn, og det er ingen flere i nærheten her som har heller...

Jeg er heldig å ligge på en plass med få lynnedslag,

Lenke til kommentar

Vi bruker som oftest å trekke ut alt elektrisk under tordenvær da vi bor litt utsatt til.

Været så helt normalt ut , ikke noe tegn til torden i det hele tatt , og lillesøs satt og surfet på Internett....

*BADA-BOOM* , smell i PSU , skjerm svart , og noen sekunder etterpå kan et svakt tordenskrall høres i det fjerne..

Lyn fra klar himmel nesten! :D

Grillet både PSU og ADSL tilkoblinga.

Lenke til kommentar

Vi bruker som oftest å trekke ut alt elektrisk under tordenvær da vi bor litt utsatt til.

Været så helt normalt ut , ikke noe tegn til torden i det hele tatt , og lillesøs satt og surfet på Internett....

*BADA-BOOM* , smell i PSU , skjerm svart , og noen sekunder etterpå kan et svakt tordenskrall høres i det fjerne..

Lyn fra klar himmel nesten! :D

Grillet både PSU og ADSL tilkoblinga.

Lenke til kommentar

Har ikke gjort no jeg når det lyner.. har heller aldri vært plaget med at noe har gått dukken. Har jo UPS da, men det er ikke jordin i kontakta, og det er heller ikke jording mellom fasene på UPS'en,, jaa da.. jeg skal snakke med nabon som er trikker.

Er jo faktisk jording på tele-linja på UPS'en også.. skal sjekke om jeg får satt UPS'en vet adsl-modemet, og trekker skjøteledning fra UPS til rommet mitt...

BTW: Noen som vet om det er mulighet for å kjøpe overgang fra 3-pins kabel til vanlig kontakt... DVS 3-pin hun -> Vanlig hun

Lenke til kommentar
du kan prøve å slå av og på knappen bakom poweret, det funket på chiefteq psuèt til søskenbarnet mitt når han kortsluttet pc`n to ganger

Ala automatsikring?? Trodde da ikke det var såå fancy på PSU... Har chieftech selv, så det høres bra ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...